IPPP1/443-516/08-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-516/08-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2008 r. (data wpływu 17 marca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla wyrobów ciastkarskich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla wyrobów ciastkarskich.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Firma zajmuje się produkcją ciastek w następujących technologiach: krajanki i torciki na bazie blatów biszkoptowo-tłuszczowych (wyroby ciastkarskie z ciasta biszkoptowo-tłuszczowego); ciastka kruche (wyroby ciastkarskie z ciasta kruchego); rogaliki nadziewane (wyroby ciastkarskie z ciasta kruchego); baletki z makiem (wyroby ciastkarskie z ciasta biszkoptowo-tłuszczowego); ciastka francuskie (wyroby ciastkarskie z ciasta francuskiego); ciastka tzw. tradycyjne (wyroby ciastkarskie z ciasta kruchego); babeczki nadziewane budyniem lub marmoladą (wyroby ciastkarskie z ciasta kruchego), których maksymalny termin przydatności do spożycia wynosi 3 miesiące. Podczas produkcji nie używamy środków chemicznych wydłużających okres przydatności do spożycia. Ciastka te w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług są klasyfikowane w grupowaniu 15.81.12 "Wyroby ciastkarskie, świeże".

Przed rozstrzygnięciem kwestii dotyczącej zastosowania odpowiedniej stawki VAT (7% czy 22%) do ich sprzedaży zwróciliśmy się do Urzędu Statystycznego w Łodzi ze stosownym zapytaniem, który pismem z dn. 23 października 2003 r., znak: OISK-5672/KW-23/14-198A/03 (pismo w załączeniu) powiadomił, iż zgodnie z aktualną wówczas wykładnią interpretacyjną "wyroby piekarskie i ciastkarskie świeże" mieszczące się w zakresie grupowania PKWiU 15.81 "Pieczywo, wyroby piekarskie i ciastkarskie, świeże" - są to wyroby przeznaczone do bezpośredniego spożycia, a termin ich przydatności do spożycia nie przekracza 3 dni". Produkowane przez nas ciastka wymienione we wstępie miały termin przydatności przekraczający 3 dni, co oznaczało, że chociaż PKWiU wymienia je ze względu na technologię wykonania w zgrupowaniu 15.81 jako "świeże" co dawało nam prawo do przyjęcia 7% VA T do ich sprzedaży, to musieliśmy stosować stawkę 22% VAT.

W dniu 24 kwietnia 2006 r. ponownie wystąpiliśmy do Wydziału Klasyfikacji PKWiU Urzędu Statystycznego z wnioskiem o nadanie klasyfikacji naszym wyrobom. Pismem z dn. 25 maja 2006 r., znak: OK-5672/KW-2455/2006 (pismo w załączeniu) urząd potwierdził klasyfikację wyrobów do grupy 15.81, jednocześnie informując nas, że o tym, czy dany wyrób piekarski lub ciastkarski jest wyrobem świeżym decyduje sam producent, tym samym wycofując się z określonego wcześniej 3-dniowego terminu świeżości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy z uwagi na fakt, że Urząd Statystyczny w Łodzi zaklasyfikował produkowane wyroby wg symbolu w PKWiU 15.81, to 7% jest właściwą stawką VAT do opodatkowania ich sprzedaży zgodnie z poz. 25 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Sprzedaż produkowanych ciastek powinna korzystać z obniżonej stawki podatkowej 7% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z dyspozycją załącznika Nr 3 poz. 25. Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) do towarów wymienionych w załączniku Nr 3 stosuje się obniżoną do 7% stawkę VAT. W przedmiotowym załączniku pod poz. 25 zostały wymienione sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 15.81.1: pieczywo, wyroby piekarskie i ciastkarskie, świeże. W tym miejscu należy podkreślić, iż ani w ustawie o VAT, ani w przepisach z zakresu statystyki państwowej nie ma definicji pojęcia "świeży", a z ww. pisma Wydziału klasyfikacji PKWiU Urzędu Statystycznego z dn. 25.05. 2006 r. wynika, że to producent określa we własnym zakresie i na własną odpowiedzialność, czy produkowany przez niego wyrób jest świeży. Produkowane ciastka dzięki zastosowaniu technologii (bez środków chemicznych, przedłużających okres przydatności do spożycia) oraz odpowiedniego opakowania zachowują świeżość przez maksimum 3 miesiące według nas zaliczają się do wyrobów świeżych, w przeciwieństwie np. do wafli czy herbatników, których termin przydatności do spożycia wynosi 1 rok a nawet więcej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, będącego rozwinięciem art. 5, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel,

Towarem zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl dyspozycji art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymieniowych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku Nr 3 do ustawy pod poz. 25 zostały wymienione sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 15.81.1 pieczywo, wyroby piekarskie i ciastkarskie, świeże. Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy o statystyce publicznej nie definiują pojęcia "świeży", dlatego też właściwym do określenia czy dany produkt jest świeży czy też ma przedłużony okres trwałości jest producent wyrobu.

Jak wynika ze stanu faktycznego opisanego we wniosku, Spółka produkuje wyroby ciastkarskie, które ze względu na krótki termin przydatności oraz nie używanie środków chemicznych wydłużających przydatność do spożycia zalicza do produktów świeżych. Ponadto Urząd Statystyczny właściwy do dokonania klasyfikacji statystycznych zaklasyfikował produkowane przez Wnioskodawcę wyroby do grupowania PKWiU 15.81.1, pod warunkiem, że Producent (Wnioskodawca) tych wyrobów zaliczy je do świeżych. W związku z powyższym z uwagi, iż produkowane wyroby ciastkarskie są zaliczane przez Wnioskodawcę (Producenta) do wyrobów świeżych, właściwą stawką, do sprzedaży tych produktów będzie 7%, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy (załącznik Nr 3 poz. 25).

Jednocześnie organ podatkowy informuje, że nie jest organem uprawnionym do dokonana klasyfikacji statystycznych. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi odpowiedzialny jest producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę. Powyższa interpretacja została wydana w oparciu o klasyfikację statystyczną wskazaną we wniosku przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl