IPPP1-443-500/07-4/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-500/07-4/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów

z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2007 r. (data wpływu 16 listopada 2007 r), uzupełnionym pismem z dnia 14 stycznia 2008 r. (data wpływu 21 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanych przez kontrahenta Spółki premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanych przez kontrahenta Spółki premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka zawarła z Partnerem Handlowy umowę, przedmiotem której jest ustalenie zasad programu premiowania dla Partnera Handlowego, uzależniona od stopnia realizacji założonego poziomu obrotu towarami handlowymi podatnika oraz zwiększenie obrotu tymi towarami, w ustalonych okresach rozliczeniowych. Na mocy tej umowy kontrahent Strony nabywa prawo do uzyskania indywidualnej premii pieniężnej, stanowiącej określony% (procent) (od 1% do 3,4%) wartości wykonanego obrotu netto towarami w danym okresie rozliczeniowym, w przypadku zrealizowania zaplanowanego dla okresów kwartalnych poziomu obrotu.

Zgodnie z umową Partner Handlowy nabywa prawo do uzyskania indywidualnej premii pieniężnej, stanowiącej% (procent) wahający się w granicach od 1,5% do 3,5% wartości zrealizowanego obrotu netto towarami w danym kwartale rozliczeniowym w przypadku zwiększenia wartości obrotów w stosunku do analogicznego kwartału poprzedniego roku kalendarzowego. Jak 100% rozumie się wartość obrotu równą wartości obrotu w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Od dnia 1 stycznia 2008 r. zmianie ulegnie art. 88 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT. Od tego dnia, z prawa do odliczenia podatku nie będzie można skorzystać w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, iż został wykazany na fakturze, ale na mocy przepisów o podatku VAT nie może być zaklasyfikowany (uznany) jako podatek VAT. Tym samym, dla odbiorcy takiej faktury, wykazany w niej podatek nie stanowi podatku VAT do odliczenia, nawet jeśli zostanie zapłacony.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymana przez kontrahenta Wnioskodawcy premia pieniężna podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Strona wskazuje, iż według organów podatkowych i Ministerstwa Finansów, które 30 grudnia 2004 r. wydało w tej sprawie urzędową interpretację przepisów w trybie art. 14 Ordynacji podatkowej, premie pieniężne wypłacane przez sprzedawcę nabywcy towaru mogą mieć dwojaki charakter: rabatu, obniżającego cenę towaru i tym samym zmniejszającego obrót u sprzedawcy - jeżeli odnoszą się do konkretnej dostawy (co wynika np. z wystawionej przez udzielającego premii faktury korygującej), albo wynagrodzenia za świadczenie usług przez nabywcę towaru gdy nie odnoszą się do konkretnej dostawy, a zostały przyznane np. z tytułu zrealizowania przez podatnika w danym okresie zakupów o określonej wartości. Podatnik wskazuje, iż Ministerstwo Finansów potraktowało zachowanie nabywcy towarów jako świadczenie przez niego usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, polegającej na zrealizowaniu przez niego określonej ilości zakupów. Kupujący zobowiązuje się do pewnego zachowania, w zamian za co uzyskuje korzyść w postaci premii, a tym samym świadczy na rzecz sprzedawcy usługę za wynagrodzeniem. Podatnik wskazuje, iż takie stanowisko sprzeczne jest z orzecznictwem ETS i praktyką w innych państwach UE.

Strona powołuje wyrok NSA z dnia 26 lutego 2007 r. (sygn. akt. I FSK 94/06), w którym stwierdzono, iż wypłacana nabywcy towarów przez sprzedającego premia za uzyskanie określonego pułapu obrotów nie stanowi odpłatności, wynagrodzenia za świadczenie usług. Na ten pułap składa się bowiem określona liczba transakcji sprzedaży - dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT. Czynności stanowiące dostawę towarów nie mogą być jednocześnie poprzez ich zsumowanie stanowić usługi. Wnioskodawca podkreśla, iż rozstrzygnięcie to jest zgodne z unormowaniami VI Dyrektywy VAT (77/388/EWG), która została zastąpiona dyrektywą 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1), a w szczególności z art. 6 (Art. 24 dyrektywy 2006/112/WE), definiującym pojęcie "świadczenia usług", za które uważa się każdą transakcję niestanowiącą dostawy towarów w rozumieniu art. 5 VI Dyrektywy VAT (art. 14 dyrektywy 2006/112/WE). Konsekwencją tego jest, że we wspólnotowym systemie podatku od wartości dodanej określona ilość towarów nie może stanowić usługi, co oznacza, że albo mamy do czynienia z dostawą towarów, albo świadczeniem usług. W przeciwnym wypadku dochodziłoby do podwójnego opodatkowania tej samej transakcji. Jak trafnie stwierdził NSA podwójne opodatkowanie stoi w sprzeczności z konstytucyjną zasadą równości i powszechności opodatkowania, wyrażoną w art. 84 oraz w pewnym sensie z art. 217 Konstytucji i dotychczasową linią orzeczniczą Trybunału Konstytucyjnego.

Strona podkreśla, iż z treści przepisów VI Dyrektywy VAT - art. 8 ust. 1, art. 9 ust. 2 oraz art. 14 ust. 2 (Art. 36 ust. 2, art. 58 oraz 145 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE) wynika, iż we wspólnotowym systemie podatku od wartości dodanej, podwójne opodatkowanie jest niedopuszczalne. Państwa członkowskie obowiązane są podjąć wszelkie niezbędne środki, aby uniknąć podwójnego opodatkowania. Według regulacji art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT premia pieniężna czy bonus nie mogą być traktowane ani jako towar ani jako usługa, ponieważ ich ewentualne otrzymanie od kontrahentów nie prowadzi w żaden sposób do uzyskania od podatnika świadczenia wzajemnego. Za takie świadczenie nie można bowiem uznać zwyczajowego dokonywania zakupów. Zatem uzyskanie pewnego pułapu obrotów jest zdarzeniem niepewnym, a między stronami nie istnieje umowny obowiązek jego osiągnięcia. W takie sytuacji brak ekwiwalentności świadczenia, o której mowa w art. 2 VI Dyrektywy (art. 2 dyrektywy 2006/112/WE).

Tym samym wypłacenie premii jest obojętne z punktu widzenia podatku od towarów i usług, podlega natomiast u nabywcy towarów, któremu ta premia jest przekazywana, zaliczeniu do przychodów w podatku dochodowym. Organy podatkowe nie mogą same domniemywać, ze poza umową dostawy towarów strony zawarły dodatkową umowę dotyczącą premii pieniężnej. Nie mogą uznać, że przewidziane w umowie dostawy premie pieniężne są wynagrodzeniem za świadczenie usług, w rozumieniu ustawy o VAT. Taki pogląd potwierdził WSA w Warszawie w wyroku z dnia 22 maja 2007 r. sygn. akt IIII SA/Wa 4080/06.

Podatnik wskazuje, iż udzielenie premii pieniężnej nabywcy z uwagi na zrealizowanie określonego wolumenu obrotów nie stanowi usługi w świetle ustawy o VAT, co determinuje brak opodatkowania premii pieniężnej tym podatkiem. Sam fakt dokonania zakupów mieści się w katalogu czynności opodatkowanych VAT, lecz nie można prowadzić do sytuacji podwójnego opodatkowywania tej samej czynności. Zatem w ocenie Strony niezasadna jest zmiana wielkości obrotu poprzez wystawienie faktury korygującej lub dokumentowania premii fakturą VAT. Dokumentem właściwym będzie wystawienie uznaniowej noty księgowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązania do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji.

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 29 ust. 1u ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Stosownie do ust. 4 ww. artykułu obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych, w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jako rabat, o którym mowa w wyżej powołanym art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. Wówczas, zgodnie z § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów, określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę, nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie w określony sposób, premia ta nie jest związana zatem z konkretną dostawą. W takiej sytuacji uznać należy, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonym zachowaniem nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę, otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Świadczeniem usług, zgodnie z wyżej wskazanym art. 8 ust. 1 ustawy jest każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, wynika, iż Strona, zawarła z Partnerem Handlowym umowę przedmiotem której jest ustalenie zasad premiowania dla Partnera Handlowego, uzależnionego od stopnia realizacji założonego poziomu obrotu towarami handlowymi Podatnika oraz zwiększenia obrotu tymi towarami, w ustalonych okresach rozliczeniowych. Na mocy tej umowy Partner Handlowy nabywa prawo do uzyskania indywidualnej premii pieniężnej w przypadku zrealizowania zaplanowanego dla okresów kwartalnych poziomu obrotów i w przypadku zwiększenia obrotów w stosunku do analogicznego kwartału poprzedniego roku kalendarzowego.

Z treści wniosku nie wynika, aby możliwe było powiązanie premii pieniężnej z konkretną dostawą (lub dostawami), a więc nie może być potraktowana jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy.

Zatem uznać należy, iż w przedmiotowej sprawie premia pieniężna uzależniona jest od określonego zachowania się Partnera Handlowego wobec Wnioskodawcy. Zachowanie kontrahenta Podatnika stanowi, w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Jako zapłatę za wykonaną usługę Partner Handlowy otrzymuje bonus w postaci premii pieniężnej.

W świetle powyższego zachowanie kontrahenta Spółki polegające realizacji założonego poziomu obrotu towarami handlowymi podatnika oraz zwiększenia obrotu tymi towarami, w ustalonych okresach rozliczeniowych y należy uznać za świadczenie usług, w rozumieniu art. 8 ust. 1 powołanej ustawy i opodatkować podatkiem od towarów i usług wg. stawki 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie Organ podatkowy zauważa, iż powołane przez Stronę wyroki sądów administracyjnych są rozstrzygnięciami w indywidualnych sprawach i nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl