IPPP1-443-50/08-2/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-50/08-2/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2008 r. (data wpływu 14 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania umowy pożyczki udzielonej przez podmiot niemający siedziby na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2008 r. do tut. Organu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania umowy pożyczki udzielonej przez podmiot niemający siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (zawarła umowę pożyczki ze spółką XX posiadającą siedzibę oraz stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium Luksemburga. Z tytułu udzielenia pożyczki Stronie, spółka XX pobierała będzie wynagrodzenie w formie odsetek. Pożyczka została udzielona w formie kredytu odnawialnego (z określonym górnym limitem). Spółka ma prawo pobierać środki od pożyczkodawcy w częściach i w dowolnie wybranym czasie od daty podpisania umowy pożyczki do końca grudnia 2008. Spółka stoi na stanowisku, że każdorazową wypłatę środków w wyniku zawartej ramowej umowy kredytowej należy uznać za umowę pożyczki.

Spółka XX nie jest bezpośrednim udziałowcem Podatnika. spółka XX nie jest bankiem, jednakże do zakresu działalności Spółki należy inwestowanie i wspomaganie rozwoju innych podmiotów, Działalność ta prowadzona jest w szczególności poprzez aktywność na rynku finansowym obejmującą pożyczanie środków od dowolnych rodzajów podmiotów (tj. podmiotów z grupy, udziałowców Spółki, jak również podmiotów niepowiązanych, w tym banków). Uzyskane w ten sposób środki Spółka może przeznaczać na finansowanie działalności spółek siostrzanych, innych udziałowców Spółki bądź spółek z grupy. Finansowanie to może mieć formę pożyczek, zaliczek, udzielanych gwarancji itd. w zakresie potrzebnym do ich rozwoju i w ramach obowiązujących przepisów prawa.

Tak określony zakres działalności został zawarty w artykule 3 Statutu spółki XX, który wskazuje cel powołania spółki i przedmiot jej działań. Analogiczny opis działalności celowej spółki XX zawiera wyciąg z "Rejestru Handlowego i Spółek" prowadzonego przez właściwe władze Luksemburga.

Wnioskodawca informuje, że w przeszłości spółka XX udzielała już pożyczek innym podmiotom. Zgodnie z planami, działalność w zakresie udzielania pożyczek będzie przez spółkę XX podejmowana również w przyszłości.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT "opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają (...j odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytoriom kraju.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, "przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne (...) będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

Na podstawie art. 27 ust. 3 w zw. z art. 27 ust. 4 ustawy o VAT, w przypadku, gdy usługi finansowe są świadczone na rzecz (...) podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę-miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Przy czym, w poz. 3 wspomnianego załącznika znajdują są usługi pośrednictwa finansowego, klasyfikowane w grupowaniu 65-67 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy pożyczka udzielana przez przedsiębiorcę niemającego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, prowadzącego działalność w zakresie kredytowania oraz udzielania pożyczek podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce, czy z tego tytułu Strona winna rozpoznać import usług.

Strona wskazuje, iż zgodnie z przepisem art. 8 ustawy o VAT, w celu ustalenia właściwego traktowania VAT usługi wskazanej w stanie faktycznym należy odwołać się do brzmienia właściwych klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Zdaniem Spółki, dla celów opodatkowania VAT nabywaną przez nią usługę należy potraktować jako mieszczącą się w grupowaniu 65.22.10-00.90 (Usługi udzielania pożyczek, świadczone poza systemem bankowym, pozostałe) Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 marca 1007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 1997 r. Nr 42, poz. 264) tj. jako usługę pośrednictwa finansowego.

Na podstawie art. 27 ust. 3 w związku z art. 27 ust. 4 ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług finansowych na rzecz podatnika mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

W ocenie Strony z powyższego przepisu wynika, że w przypadku, gdy podatnik posiadający siedzibę w innym kraju Wspólnoty świadczy na rzecz polskiego podatnika usługę pośrednictwa finansowego, miejscem opodatkowania tej usługi jest Polska jako kraj siedziby usługobiorcy.

Zatem usługa nabywana przez Spółkę podlegać będzie opodatkowana polskim VAT, jeżeli:

A. świadczącym usługę jest podatnik posiadający siedzibę/ stałe miejsce prowadzenia działalności w kraju Wspólnoty innym niż Polska;

B. usługa świadczona jest przez tego podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 15 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Spółka XX jest przedsiębiorcą zarejestrowanym w luksemburskim rejestrze handlowym, prowadzącym działalność gospodarczą m.in. polegającą na pozyskiwaniu środków i udzielaniu pożyczek na finansowanie działalności spółek siostrzanych i innych udziałowców. W efekcie, zdaniem Podatnika nie ulega wątpliwości, że spółka XX należy potraktować, na gruncie polskich przepisów o VAT, jako podatnika posiadającego siedzibę w innym (niż Polska) państwie członkowskim Wspólnoty.

Zgodnie z zapisami wykazanymi we właściwym luksemburskim rejestrze handlowym oraz statucie spółki XX, zaciąganie oraz udzielanie pożyczek należy do statutowego zakresu działalności gospodarczej XX. Ponadto, jak to zostało wskazane w stanie faktycznym. w przeszłości spółka XX udzielała już podobnych pożyczek. Jest też prawdopodobne, że przedmiotowe czynności będą przez XX podejmowane w przyszłości.

W związku z powyższym Wnioskodawca stwierdza, iż udzielenie potyczki na rzecz Strony jest dla spółki XX czynnością wykonywaną w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej.

W ocenie Strony nie powinno ulegać wątpliwości, że przyznanie jej przez spółkę XX pożyczki stanowi zakup usługi, świadczonej, przez podatnika działającego w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. W efekcie, na podstawie art. 27 ust. 4 w zw. z art. 27 ust. 3 ustawy o VAT, usługa świadczona przez spółkę XX podlegać będzie opodatkowaniu polskim VAT.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w powiązaniu z art. 17 ust. 3 ustawy o VAT polscy podatnicy VAT są zobowiązani do rozpoznania tzw. importu usług w związku z usługami wymienionymi w art. 27 ust. 4 ustawy o VAT i świadczonymi przez podatników posiadających siedzibę poza granicami Polski.

Strona stoi na stanowisku, że, zakup usługi od XX będzie dla Spółki stanowił import usług pośrednictwa finansowego, opodatkowany polskim VAT. Słuszność takiego stanowiska została potwierdzona w szeregu interpretacji podatkowych wydanych przez polskie organy skarbowe.

Wnioskodawca wskazuje, że skoro usługa nabywana przez Spółkę jest usługą pośrednictwa finansowego objęta ona będzie zwolnieniem z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w powiązaniu z poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy o VAT.

Zdaniem Podatnika przedstawione w stanie faktycznym nabycie usługi od spółki XX będzie dla niej stanowić, dla potrzeb rozliczeń polskiego VAT, import usług zwolnionych z opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie mając na uwadze art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie tut. Organ podatkowy informuje, że nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych. Organem właściwym w tym zakresie jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, który dokonuje klasyfikacji usług, na wniosek zainteresowanego.

Ponadto wskazać należy, iż na potrzeby ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zgodnie z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2004 r. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) stosuje się rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) i nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl