IPPP1-443-497/08-2/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-497/08-2/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2008 r. (data wpływu 17 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku należnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku należnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji rajstop. W sierpniu 2007 r. firma dokonała sprzedaży towarów handlowych Spółce M. W związku z brakiem zapłaty Wnioskodawca skierował sprawę do windykacji. W wyniki działań firmy windykacyjnej okazało się, że nabywca wyłudził towary nie tylko z firmy Wnioskodawcy, ale również z innych firm. Informacja ta została uzyskana z policji, która prowadziła postępowanie w ww. sprawie. W lutym 2008 r. z Zarządu CBŚ KGP Wnioskodawca otrzymał zwrot swojego towaru handlowego w 99.92% na podstawie pokwitowania zwrotu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

* czy w związku z zaistniałą sytuacją Wnioskodawca ma prawo dokonania korekty podatku należnego poprzez jego umniejszenie w części obejmującej zwrócony oraz nie zwrócony towar wyłudzony w drodze przestępstwa na podstawie wystawienia korekty faktury VAT ?

Wnioskodawca uważa, iż ma prawo do skorygowania należnego podatku od towarów i usług powstałego w wyniku wystawienia faktury dokumentującej to zdarzenie poprzez wystawienie faktury korygującej na wartość zwróconego i nie zwróconego towaru, podpinając do niej pokwitowanie zwróconego towaru przez CBŚ KGP.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega ściśle określony zakres czynności wskazany tym aktem prawny. Natomiast art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. stanowi, iż ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Zgodnie z powyższymi przepisami wyłudzenie/kradzież, następnie prawie całkowity zwrot odzyskanych towarów przez policję nie jest "sprzedażą" w rozumieniu niniejszej ustawy, z zatem zdarzenie takie nie może być definiowane jako świadczona odpłatnie dostawa towarów.

Należy także nadmienić, iż art. 6 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług jednoznacznie wskazuje, że przepisów niniejszej ustawy nie stosuje się do czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy. Celem przedmiotowego unormowania jest przede wszystkim nieopodatkowanie zachowań niepożądanych, sprzecznych z prawem, aby nie stwarzać pozorów ich legalizacji. Zachowanie takie, zdaniem Wnioskodawcy ma miejsce w zaistniałym przypadku, ponieważ powyższe zdarzenie jako czynność nie może być przedmiotem prawnie skutecznej umowy. Tym samym na gruncie art. 108 ust. 1 ustawy, nie będzie rodzić obowiązku zapłaty podatku (należnego), ponieważ wystawiona faktura VAT, która dokumentuje zdarzenie wyłudzenia/kradzieży jako czynności sprzecznej z prawem nie będzie przedmiotem prawnie skutecznej umowy. Wskazane unormowanie prawne nie może legalizować przestępstwa wyłudzenia/kradzieży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych opłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Przepis ten uprawnia podatnika dokonującego sprzedaży towarów do zmniejszenia obrotu w przypadkach w tym przepisie wymienionych, m.in. w przypadku zwrotu towarów.

Aby podatnik - dostawca miał prawo dokonać zmniejszenia obrotu o wartość zwróconych towarów muszą być spełnione następujące warunki;

* musi nastąpić zwrot towarów,

* czynność zwrotu towarów należy właściwie udokumentować.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15 tj. osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Generalną zasadą dotyczącą korygowania przez sprzedawcę danych wynikających z wystawionej faktury jest wystawienie faktury korygującej. Zasady wystawiania i rozliczania faktur korygujących określone zostały w § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.). Jak wynika z § 16 ust. 4 ww. rozporządzenia, sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę, nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju.

Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Wnioskodawca w sierpniu 2007 r. dokonał sprzedaży towarów handlowych spółce M. Wystawiona przez Wnioskodawcę faktura VAT dokumentowała dostawę towarów, która faktycznie miała miejsce. Wymieniony na przedmiotowej fakturze towar został odebrany przez wskazany jako nabywca podmiot. Ponieważ właściciel towaru (sprzedawca) nie otrzymał należnej zapłaty, sprawa skierowana została do windykacji. W wyniku podjętych działań windykacyjnych, z pomocą policji, Wnioskodawca odzyskał 99,92% towaru będącego przedmiotem tej transakcji.

Mimo braku zapłaty za towar, obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstał w dniu wystawienia przez sprzedawcę faktury VAT. Przepis art. 108 ust. 1 ustawy stanowi, iż w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty.

Skoro dostawa towaru rzeczywiście miała miejsce i została udokumentowana fakturą VAT to w takim przypadku podstawą do zmiany jest wystawienie faktury korygującej wyłącznie na wartość zwróconego towaru (w przedstawionej przez Wnioskodawcę sytuacji zwrócony towar stanowi 99,92% wartości całej dostawy).

Stosownie do powołanych wyżej przepisów, w sposób jednoznaczny uregulowane zostały zasady dokonywania korekt, których skutkiem jest zmniejszenie wartości podatku należnego. Dopiero prawidłowe potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę uprawnia wystawcę faktury (sprzedającego) do zmniejszenia kwoty podatku należnego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl