IPPP1-443-494/08-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-494/08-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2008 r. (data wpływu 14 marca 2008 r.), uzupełnionego pismem z dnia 12 maja 2008 r. (data wpływu 14 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług organizacji koncertów i innych imprez artystycznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2008 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem, które wpłynęło do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku w dniu 14 maja 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług organizacji koncertów i innych imprez artystycznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 06.2006 r.. Przedmiotem działalności gospodarczej zgodnie z wpisem do ewidencji gospodarczej są m.in. usługi:

* działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych (9001Z)

* działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych (9002Z)

* pozostała działalność profesjonalna, naukowa, techniczna gdzie indziej niesklasyfikowana (7490Z)

* działalność w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych (5920Z).

W ramach tej działalności Podatnik zajmuje się organizacją imprez artystycznych, tzn. zawieraniem umów ze Zlecającym (np. Filharmonią, teatrem czy związkiem branżowym lub innym podmiotem) na zorganizowanie koncertu czy innej imprezy artystycznej. W tym celu zawiera umowy o dzieło z artystami i wypłaca im wynagrodzenie. Po wykonaniu koncertu wystawia fakturę VAT dla Zlecającego opodatkowaną 22% stawką podatku VAT. Wnioskodawca nie pobiera opłat za bilety, a koncert odbywa się w siedzibie Zlecającego. Wystawiona przez Podatnika faktura obejmuje tylko samą organizację koncertu (praca artystów, próby, uzgadnianie terminów).

W dniu 13 maja 2008 r. (data wpływu 14 maja 2008 r.) Wnioskodawca uzupełnił niniejszy wniosek o wskazanie aktualnego symbolu PKWiU dotyczącego świadczonych przez niego usług, tj. 92.31.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy stawka opodatkowania w wysokości 22% do dostawy usługi zorganizowania koncertu stosowana przez Wnioskodawcę jest prawidłowa.

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność polegająca na organizacji koncertu powinna zostać zaliczona do usług związanych z kulturą (ex 92) i zgodnie z ustawą o VAT, zwolniona od podatku. Według nowej klasyfikacji PKWiU 90.02.12.0. Wątpliwości Wnioskodawcy co do stosowania zwolnienia budzi fakt, że nie jest instytucją ani obiektem kulturalnym, jak też twórcą czy artystą. Jego rola polega na zaangażowaniu w uzgodnionym terminie do koncertu odpowiednich artystów, wypłaceniu im wynagrodzenia, przeprowadzania prób przed występem, a następnie, po zakończeniu koncertu, wystawieniem faktury dla Zlecającego mu taką czynność.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie zaś do art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 8 ust. 3 cyt. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o VAT jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.), do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług, o której mowa w § 3, tj. wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2008 r.

Zaznaczyć należy, że obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi, w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług podatnik może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do uprawnionego organu statystycznego - Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. Podkreślić należy że Minister Finansów nie jest upoważniony do wydawania opinii w tym zakresie.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, wynosi 22%, z wyłączeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod poz. 11 zostały wymienione usługi o symbolu PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem1 - z wyłączeniem:

1.

usług związanych z taśmami video oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2.

usług związanych z wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3.

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4.

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.22, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstęp na imprezy sportowe,

5.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5)

a)

usług związanych z produkcją filmów i nagrań video (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań video (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

b)

wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72)

6.

działalności agencji informacyjnych,

7.

usług wydawniczych,

8.

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Oznaczenie w załączniku danej grupy "ex" oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce 'nazwa usługi'. Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania. Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że usługi wymienione enumeratywnie w punktach 1-8 w treści pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ustawy nie korzystają ze zwolnienia od podatku. Podkreślić należy, że w pkt 4 wyłączono ze zwolnienia od podatku wyłącznie wstęp na różnego rodzaju imprezy, m.in. w zakresie usług rozrywkowych o symbolu PKWiU 92.31.2, a nie samą usługę polegająca na organizacji tych imprez.

Ze stanu faktycznego wskazanego przez Wnioskodawcę wynika, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi organizacji imprez artystycznych, tzn. zawieraniem umów ze Zlecającym, np. Filharmonią czy teatrem na zorganizowanie koncertu lub innej imprezy artystycznej. Zorganizowane koncerty odbywają się w siedzibie Zlecającego, a Wnioskodawca nie pobiera opłat za bilety; Wnioskodawca zawiera umowy o dzieło z artystami i wypłaca im wynagrodzenie. Faktura wystawiona na rzecz Zlecającego obejmuje tylko organizację koncertu. Wnioskodawca wskazał ponadto, iż świadczone przez niego usługi są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.31. Według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 92.31 mieszczą się "usługi w zakresie artystycznej i literackiej działalności twórczej".

W oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na organizacji imprez artystycznych na rzecz podmiotu Zlecającego (Filharmonii, teatru), bez pobierania opłat za bilety wstępu, jeżeli prawidłowo zostały sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.31, korzystać będą ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, jako wymienione w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy.

Jednakże podkreślić jeszcze raz należy, iż Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, w związku z tym interpretacji udzielono w oparciu o wskazane w uzupełnieniu do wniosku grupowanie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl