IPPP1-443-491/11-2/PR - Opodatkowanie podatkiem VAT i dokumentowanie usług wynajmowania i zarządzania nieruchomościami.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-491/11-2/PR Opodatkowanie podatkiem VAT i dokumentowanie usług wynajmowania i zarządzania nieruchomościami.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2011 r. (data wpływu 21 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za podatnika podatku VAT osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą polegającą na wynajmie nieruchomości, sposobu dokumentowania oraz zastosowania właściwej stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za podatnika podatku VAT osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą polegającą na wynajmie nieruchomości, sposobu dokumentowania oraz zastosowania właściwej stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w postaci wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionym (PKD 6820Z). We wrześniu 2009 r. kupiła ona nieruchomość w postaci 1 lokalu przeznaczonego na wynajem, tj. związanego z usługami hotelowymi, a co za tym idzie usługi j.w. opodatkowane były do 31 grudnia 2010 r. 22% stawką VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT (obecnie 23% stawka VAT) w wystawianych na odbiorców fakturach VAT. Z uwagi na to, że zakup nieruchomości był związany ze sprzedażą opodatkowaną, zgodnie z treścią art. 86 ustawy o VAT, podatek naliczony związany z nabyciem tej nieruchomości został zwrócony w terminie 180 dni od daty złożenia wniosku o zwrot - po przeprowadzonej kontroli przez Urząd Skarbowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy z uwagi na treść art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, Wnioskodawczyni ma traktować w dalszym ciągu najem oraz zarządzanie nieruchomością, jako działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT, z obowiązkiem wystawiania faktur VAT z 23% stawką VAT.

Zdaniem Wnioskodawczyni, z punktu widzenia ustawy o VAT na podstawie treści art. 15 ust. 2, winna traktować w dalszym ciągu najem nieruchomości jako "działalność gospodarczą" w rozumieniu tej ustawy, z obowiązkiem wystawiania faktur VAT oraz rozliczania 23% podatku należnego, związanego z ww. usługą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Realizację powyższych fundamentalnych cech podatku od towarów i usług, o których mowa wyżej, gwarantują nie tylko przepisy określające zakres przedmiotowy podatku VAT, tj. cyt. wyżej art. 5 i 8 ustawy o VAT, lecz również przepisy regulujące zakres podmiotowy podatku od towarów i usług, czyli przepisy art. 15 tej ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy). Powyższa definicja ma zatem charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w obrocie gospodarczym.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wynajmie i zarządzaniu nieruchomościami własnymi lub dzierżawionym. We wrześniu 2009 r. kupiła ona nieruchomość w postaci 1 lokalu przeznaczonego na wynajem, opodatkowany do 31 grudnia 2010 r. 22% stawką podatku, wystawiając na odbiorców faktury VAT. Z treści sformułowanego we wniosku pytania można wywieść, iż wątpliwości Zainteresowanej sprowadzają się do kwestii uznania jej działalności za działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT, podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 23%, dokumentując wykonywane usługi fakturami VAT.

Mając na uwadze cytowane wyżej przepisy oraz treść zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż czynności wynajmu nieruchomości oraz zarządzanie nimi, wykonywane przez Wnioskodawczynię stanowią działalność gospodarczą wykonywaną samodzielnie przez osobę fizyczną, wypełniając tym samym przesłanki wynikające z treści art. 15 ust. 1 w zw. z ust. 2 ustawy, skutkując tym, iż Zainteresowana działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Jednocześnie wykonywane przez nią czynności stanowią odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, i jako usługi niewymienione przez ustawodawcę w katalogu usług objętych preferencyjną stawką podatku, będą opodatkowane w trybie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 stawką podstawową w wysokości 23%. Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż usługi wynajmu nieruchomości winny być udokumentowane fakturami VAT wystawianymi przez Wnioskodawczynię, jako podmiot posiadający status podatnika podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie informuje, iż z uwagi na fakt, że złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 14 marca 2011 r. wpłynął do tut. Organu w dniu 21 marca 2011 r., uwzględniając ilość zdarzeń przyszłych, Podatnik winien wnieść opłatę w wysokości 80 zł (od dnia 20 września 2008 r. opłata za wydanie interpretacji indywidualnej wynosi bowiem 40 zł - art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej). Podatnik dokonał wpłaty w wysokości 150 zł za wydanie interpretacji indywidualnej w dniu 11 marca 2011 r. Zatem kwota w wysokości 70 zł, zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji Podatkowej zostanie zwrócona na numer konta bankowego wskazany w dowodzie wpłaty.

W związku z tym, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydana odrębna interpretacja.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl