IPPP1/443-491/09-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-491/09-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2009 r. (data wpływu 20 maja 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT opłat zapłaconych z tytułu wygaśnięcia prawa pierwszeństwa klasyfikowanych jako wynagrodzenie za świadczenie usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT opłat zapłaconych z tytułu wygaśnięcia prawa pierwszeństwa klasyfikowanych jako wynagrodzenie za świadczenie usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 30 stycznia 2009 r. S Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa (dalej: "Wnioskodawca" lub "S") i O Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowo-akcyjna (dalej: "O") zawarły Porozumienie o rozwiązaniu umowy zobowiązującej (dalej: "Porozumienie o rozwiązaniu") oraz Ugodę dalej: ("Ugoda").

W Porozumieniu o rozwiązaniu strony ustaliły, że:

* rozwiązują Umowę zobowiązującą z dnia 9 listopada 2006 r., na podstawie której O był zobowiązany do wybudowania budynku mieszkalnego, ustanowienia odrębnej własności lokali mieszkalnych i przeniesienia ich własności na rzecz S;

* O ma swobodne prawo do dysponowania tymi lokalami mieszkalnymi;

* S zgadza się wykreślić z księgi wieczystej wpisane na jego rzecz roszczenia wynikające z Umowy zobowiązującej.

W Ugodzie strony uzgodniły, że zrzekają się swoich ewentualnych wzajemnych roszczeń wynikających z Umowy zobowiązującej i w związku z tym zgodziły się dokonać na swoją rzecz określonych płatności oraz osiągnęły porozumienie, że spółce S przysługuje prawo pierwszeństwa zakupu lokali mieszkalnych.

Strony ustaliły, że w przypadku gdy wyżej wymienione lokale mieszkalne zostaną sprzedane osobom trzecim, po dokonaniu przez O określonej liczby płatności ustalonych przez strony, w tym zwrotu zaliczek wpłaconych przez S na te lokale mieszkalne, O zgadza się zapłacić na rzecz S cześć dochodu Netto (dalej: "Dochód Netto") uzyskanego z transakcji sprzedaży tych lokali. Zgodnie z Ugodą płatność części Dochodu Netto stanowi opłatę za wygaśnięcie prawa pierwszeństwa przysługującego S. Przedmiotowa opłata będzie, co do zasady, obliczana na podstawie ceny sprzedaży lokali mieszkalnych zbytych przez O.

Na mocy Ugody strony ustaliły, że Dochód Netto uzyskany przez O zostanie zapłacony S m.in. na następujących warunkach:

a.

część Dochodu Netto zostanie zapłacona jako Pierwsza Opłata za Wygaśnięcie (dalej: "Pierwsza Opłata za Wygaśnięcie")

b.

część Dochodu Netto zostanie zapłacona jako Druga Opłata za Wygaśnięcie (dalej: "Druga Opłata za Wygaśnięcie").

Opisane powyżej płatności wynikają z Dochodu Netto uzyskanego przez O ze sprzedaży lokali mieszkalnych osobom trzecim. Powyższe płatności należne od O są określone przez strony jako opłaty za wygaśnięcie przysługującego S prawa pierwszeństwa nabycia lokali mieszkalnych.

Ponadto, zgodnie z Porozumiem o rozwiązaniu, Wnioskodawca zgodził się zwolnić lokale mieszkalne z hipoteki.

Wnioskodawca chciałby otrzymać potwierdzenie, że wymienione wyżej opłaty za wygaśnięcie są opłatami za usługi i powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT (dalej: "VAT" lub "podatek VAT").

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opłaty (tj. Pierwsza Opłata za Wygaśnięcie i Druga Opłata za Wygaśnięcie) zapłacone przez O na rzecz S z tytułu wygaśnięcia przysługującego S prawa pierwszeństwa zakupu lokali mieszkalnych są klasyfikowane jako wynagrodzenie za świadczenie usług i jako takie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgadnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej "Ustawa o VAT" lub "prawo podatkowe") opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają:

* odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

* eksport towarów,

* import towarów,

* wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

* wewnątrz wspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym m.in.

* przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie,

* wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione,

* wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej,

* oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, każde świadczenie nieuznane za dostawę towarów, polegające na dokonaniu czynności, powstrzymaniu się od dokonania czynności lub tolerowaniu czynności jakiejś osoby, stanowi w zasadzie świadczenie usług w rozumieniu Ustawy o VAT. Jednakże w takiej sytuacji muszą być spełnione następujące warunki:

1.

w skutek obowiązku dotyczącego wykonania określonej usługi, druga strona (wierzyciel/nabywca) staje się bezpośrednim beneficjentem usługi,

2.

świadczona usługa jest związana ze świadczeniem wzajemnym nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT jako usługa, jeżeli oba wyżej wymienione warunki zostaną spełnione łącznie. Zdaniem Wnioskodawcy określona czynność (dostawa towarów lub usług) będzie podlegać opodatkowaniu jeżeli istnieje bezpośredni związek przyczynowy pomiędzy wykonaną usługą oraz otrzymanym świadczeniem wzajemnym. Dlatego, należne S kwoty są określone jako rzeczywista opłata za usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub wymiany wzajemnych świadczeń. Wynagrodzenie powinno być płacone w zamian za wykonaną usługę.

Ponadto, Wnioskodawca pragnie podkreślić, że definicja usługi jest określona w bardzo uniwersalny sposób, ponieważ usługa jest traktowana jako każde świadczenie na rzecz określonego podmiotu. Prawo podatkowe potwierdza, że przez świadczenie usług należy rozumieć również obowiązek do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Dlatego, świadczenie wzajemne oznacza każde zachowanie na rzecz drugiego podmiotu, które obejmuje dokonanie czynności jak i powstrzymanie się od jej dokonania. Aby określone świadczenie było traktowane jak świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ustalone wynagrodzenie za wykonanie takiej usługi.

Zgodnie z powyżej przedstawionym stanem faktycznym i związanymi z nim przepisami prawa podatkowego Wnioskodawca uważa, że opłaty (tj. Pierwsza Opłata za Wygaśnięcie i Druga Opłata za Wygaśnięcie) zapłacone przez O na rzecz S podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Płatności te są opłatami za wygaśnięcie przysługującego Wnioskodawcy prawa pierwszeństwa. Z tego tytułu S otrzyma od O część Dochodu Netto. Strony uzgodniły podział Dochodu Netto uzyskanego ze sprzedaży lokali mieszkalnych. Jest on obliczany na podstawie ceny sprzedaży lokali mieszkalnych zbytych przez Opal na rzecz osób trzecich.

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymanie takich płatności mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu określonych w ustawie o VAT. Wnioskodawca uważa, że zgodnie z polskim prawem podatkowym wyżej wymienione opłaty należy traktować jako wynagrodzenie za świadczenie usług polegających na wyrażeniu zgody przez S na wygaśnięcie przysługującego mu prawa pierwszeństwa. Podlegają one więc opodatkowaniu podatkiem VAT. Z pewnością opłaty te są ekwiwalentem za wykonane usługi w rozumieniu ustawy o VAT. Takie opłaty spełniają warunek do uznania ich za opłatę za usługę ponieważ świadczenie zasadniczo zostanie wykonane w zamian za opłatę. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT S świadczy usługę i otrzymuje wynagrodzenie od O. Zgodnie z przepisami prawa świadczenia, które podlegają opodatkowaniu VAT powinny być ekwiwalentne tj. usługa musi być wykonana w zamian za opłatę. W takiej sytuacji otrzymanie opłat przez S spełnia powyższe warunki. Przedstawiony stan faktyczny wskazuje, że płatność jest dokonana na skutek wykonania usług. Jest to opłata wynikająca z podziału dochodu uzyskanego ze sprzedaży lokali mieszkalnych.

Zgodnie z powyższym Wnioskodawca stwierdza, że opłaty naliczone i zapłacone przez O są świadczeniem wzajemnym za wykonane usługi. W takiej sytuacji S świadczy usługi na rzecz O. Dlatego, takie płatności są określone jako należna opłata za usługi. W świetle ustawy o VAT opłaty za wygaśnięcie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponadto, Wnioskodawca informuje, że ugoda została zawarta w formie notarialnej i Wnioskodawca przedstawi ją na żądanie organów skarbowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl