IPPP1-443-488/08-4/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-488/08-4/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2008 r. (data wpływu 13 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z tytułu wypłacenia premii pieniężnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z tytułu wypłacenia premii pieniężnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

S S.A., w związku ze sprzedażą produktów swojej marki do sieci handlowych jest obciążana tzw. premią pieniężną. Obciążenie to jest dokonywane w różnej formie, w zależności od interpretacji wydanych przez organy podatkowe (niektóre są dokonywane oparciu o noty, niektóre fakturami z zawartym podatkiem). Te różnorodne podejścia do opodatkowania utrudniają kontakty handlowe, są źródłem wielu nieporozumień i trudności w rozliczeniach. Spółka wskazuje, że obciążenie z tytułu premii dotyczy w szczególności:

Umowa z kontrahentem Nr 1

* rabat posttransakcyjny (za osiągnięcie określonego pułapu obrotów), sposób płatności - miesięczny określony w umowie procent od obrotu,

* rabatem promocyjnym,

* opieka nad asortymentem,

* opłata za nowy punkt sprzedaży firmy do której są dostarczane towary Spółki,

* opłaty logistyczne,

* opłaty od nowego produktu, Firma uprawniona do premii wystawia fakturę VAT za całość, nie posiada indywidualnej interpretacji organu podatkowego.

Umowa z kontrahentem Nr 2

* upust stały,

* minimalny upust promocyjny,

* usługi marketingowe podejmowane przez Kupującego wspierające sprzedaż wyrobów sprzedającego (premia pieniężna). Faktury dot. tego punktu są wystawiane w oparciu o obrót rejestrowany przez Kupującego tzn. wszystkie przyjęcia netto, pomniejszane o zwroty towarowe netto i korekty do poprzednich okresów, dokonane w okresie rozliczeniowym, należność ustalana jako "procent od obrotu",

* usługi marketingowe za akcje marketingowe (odrębne fakturowanie należności za konkretne akcje promocyjne np. umieszczenie w gazetce, promocja za wprowadzenie nowego produktu na rynek, promocja firmy przed otwarciem sklepu).

Kontrahent jest w posiadaniu interpretacji dot. premii pieniężnych wypłacanych od dużej ilości zakupów dokonywanych od jednego kontrahenta, z której wynika, że taka czynność nie jest opodatkowana podatkiem VAT. Spółka jest obciążana notą.

Umowa z kontrahentem Nr 3

* za osiągnięcie obrotu (pod warunkiem osiągnięcia określonej w umowie wysokości obrotu za dany okres rozliczeniowy),

* za utrzymanie sieci sprzedaży (pod warunkiem utrzymania przez podatnika liczby otwartych marketów),

* za rozwój sieci i przewidywany wzrost sprzedaży (pod warunkiem rozwoju sieci tzn. otwarcia minimalnie 1 marketu w sieci w trakcie ustalonego okresu rozliczeniowego).

Kontrahent jest w posiadaniu interpretacji z 2005 r. dot. premii pieniężnych wypłacanych od dużej ilości zakupów dokonywanych od jednego kontrahenta, z której wynika, że taka czynność jest opodatkowana podatkiem VAT. Spólka jest obciążana fakturą.

Umowa z kontrahentem Nr 4

* za osiągnięcie określonego pułapu zakupów. Kontrahent wystawia faktury, nie posiada interpretacji indywidualnej, opodatkowuje premie pieniężne podatkiem VAT.

Kontrahent wystawia faktury, nie posiada interpretacji indywidualnej, opodatkowuje premie pieniężne podatkiem VAT.

Wątpliwości w kwestii odliczenia podatku VAT pojawiły się w związku z nowelizacją art. 88 ust. 3a) pkt 2 ustawy o VAT oraz orzecznictwem sądów administracyjnych i Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, które zgodnie wskazują na brak opodatkowania premii podatkiem VAT, co skłania do wniosku, że wystawione faktury VAT zawierają podatek nienależny, a więc niepodlegający odliczeniu.

Wobec współpracy z wieloma kontrahentami z terenu całej Polski należy zauważyć, że brak jednolitości w stanowiskach organów podatkowych w tej kwestii oznaczać może trudności w rozliczeniach z budżetem i wysoce pożądanymi byłyby działania ujednolicające istniejącą praktykę.

Wnioskodawca zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji w przedmiocie odliczenia podatku związanego z premią pieniężną.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy podatek VAT zawarty w fakturze wystawionej przez naszego kontrahenta podlega odliczeniu w świetle art. 88 ust. a pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

2.

Czy nabywca otrzymujący fakturę z podatkiem VAT powinien przy jej ocenie, co do podatku należnego wystawcy kierować się interpretacją otrzymaną przez właściwy dla siebie organ podatkowy czy też organ podatkowy właściwy dla wystawcy.

3.

Dlaczego gdy odliczenie podatku byłoby niemożliwe podatnik VAT miałby ponieść koszt podatku VAT, skoro podatek VAT nie powinien zgodnie z zasadami konstrukcyjnymi tego podatku obciążać podatnika VAT.

4.

Czy nie jest możliwe ujednolicenie zasad opodatkowania przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów administracyjnych oraz ETS.

5.

Czy otrzymana interpretacja pozwalająca na odliczenie podatku naliczonego będzie dawała ochronę także w przypadku zmiany interpretacji przez organy.

Zdaniem wnioskodawcy organy podatkowe w większości przyznają, że wypłata tzw. premii pieniężnych dotyczących działań zmierzających do intensyfikacji sprzedaży towarów to zapłata za określone zachowanie nabywcy (zakup określonej ilości towaru, terminowość zapłat). Ponadto wnioskodawca wskazuje, iż zdaniem organów zachowania takie wypełniają definicję usługi i powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. Skoro więc dochodzi do opodatkowania podatkiem VAT to obowiązkowi powinno towarzyszyć bezwarunkowe uprawnienie do odliczenia podatku. Odliczenia tego można dokonywać na zasadzie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnikowi przysługuje obniżenie podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących nabyć towarów i usług. W opinii wnioskodawcy w tej sprawie nie ma zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT bowiem nie dochodzi do fakturowania podatku nienależnego.

Takie podejście byłoby zdaniem wnioskodawcy możliwe i pozostawałoby w zgodzie z zasadą neutralności w podatku VAT. Pojawiają się jednak orzeczenia sądów administracyjnych, w szczególności NSA w Warszawie z dnia 6 lutego 2007 r. (sygn. Akt I FSK 94/06), WSA w Warszawie z dnia 22 maja 2007 r. (sygn. Akt III SA/Wa 4080/06) wskazujące na brak opodatkowania. Pojawiają się także w ślad za takim orzecznictwem interpretacje organów podatkowych (np. decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie z dnia 24 stycznia 2008 r., sygn. IS II/2-443/199/07) potwierdzające, że premie nie podlegają opodatkowaniu.

Spółka prezentuje pogląd, że premia pieniężna nie jest odpłatnością z tytułu świadczenia usług a jest jedynie wynagrodzeniem motywacyjnym za spełnienie określonych warunków przy okazji dokonywania zakupów u jednego kontrahenta. Nie jest to jednak zachowanie, które można zdefiniować jako świadczenie usług. Stąd wszyscy kontrahenci otrzymujący premie, nie powinni ich fakturować z należnym podatkiem VAT. To powoduje, że błędnie zawarty podatek VAT powinien zostać skorygowany, bowiem brak jest możliwości jego odliczenia. Konieczność zapłaty podatku wystawcy faktury byłaby nie do pogodzenia z zasadą neutralności, która zakłada brak obciążenia nim podatnika VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

(Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji.

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Mając na uwadze powyższe, w sytuacji, gdy podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też wykonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, w takich przypadkach należy uznać, iż wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię.

Biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzić należy, iż w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego wypłacona przez Spółkę premia związana jest z określonym zachowaniem. W tym przypadku wskazać należy, że działanie kontrahentów, polegające na realizacji określonego poziomu obrotów, ma bezpośredni wpływ na wysokość otrzymanej premii. Wypłacona gratyfikacja pieniężna zależy bowiem od określonego zachowania nabywcy, co powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usługi przez stronę otrzymującą taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Stosownie natomiast do art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i ust. 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Kwestie dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały uregulowane w Dziale IX (art. 86-95) ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 1 cyt ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. wyżej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

1.

Z tytułu nabycia towarów i usług, potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego.

2.

Od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ponadto, w myśl przepisu art. 86 ust. 10 i ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Natomiast, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy.

Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Zgodnie natomiast z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r.), nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Cytowany przepis nie ogranicza prawa Wnioskodawcy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego w związku z otrzymaniem od kontrahenta faktur dokumentujących udzielone przez Wnioskodawcę premie pieniężne. Premie pieniężne, o których mowa we wniosku powinny być udokumentowane przez otrzymującego fakturą VAT i opodatkowane 22% stawką podatku od towarów usług.

Z uwagi na powyższe stwierdzić należy, że Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur otrzymanych od kontrahentów z tytułu udzielonych premii pieniężnych, pod warunkiem oczywiście spełnienia przesłanek pozytywnych określonych w art. 86 ust. 1 cyt. ustawy oraz niezaistnienia innych przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 cyt. ustawy.

Ponadto zauważyć należy, iż przytoczone przez Spółkę wyroki sądów są rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają. Orzecznictwo sądów zawężając się tylko do określonych stanów faktycznych nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa i nie stanowi wykładni prawa, do której obowiązane są organy podatkowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy tylko kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, związanego z premią pieniężną - zgodnie z sugestią wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl