IPPP1-443-487/10-4/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-487/10-4/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2010 r. (data wpływu 10 maja 2010 r.), uzupełnionego w dniu 28.06. 2010 r. na wezwanie tut. organu z dnia 17 czerwca 2010 r. (doręczone w dniu 22 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży pakietu usług serwisowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2010 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży pakietu usług serwisowych.

Przedmiotowy wniosek uzupełniony został w dniu 28 czerwca 2010 r. (data wpływu 30 czerwca 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka z o.o. prowadzi działalność polegającą głównie na świadczeniu usług typu lT dla klientów zewnętrznych, jak i wewnątrz grupy I. (m.in. w zakresie instalacji, utrzymania sprzętu, konsulting), sprzedaży sprzętu komputerowego oraz udzielanie prawa do korzystania z oprogramowania.

W swojej ofercie dla klientów, którzy zakupili maszyny I. Spółka posiada pakiet usług serwisowych obejmujący:

* rozszerzenie serwisu gwarancyjnego I. dla gwarancji podstawowej udzielonej przez I. W.

* podstawowych usług serwisowych I.

* rozszerzenia usług serwisowych I.

Rozszerzenie serwisu gwarancyjnego I. oznacza podwyższenie poziomu usług w stosunku do podstawowego serwisu gwarancyjnego związanego z danym typem i modelem maszyny oraz wyposażeniem. Rozszerzenia serwisu gwarancyjnego obejmują wydłużenie godzin dostępności usług, rozszerzenie metod świadczenia usług oraz krótszy docelowy czas reakcji. Maszyna, której dotyczy usługa jest objęta gwarancją I. w chwili zakupu. Usługa zostaje nabyta w ciągu 30 dni od daty zakupu maszyny.

Podstawowe usługi serwisowe I. dla danego typu maszyny i wyposażenia określają poziom usług serwisowych obowiązujący od chwili upływu okresu gwarancyjnego i obejmują (łącznie lub pojedynczo) odpowiednią metodę świadczenia usług oraz odpowiadający jej typ i czas reakcji (docelowy czas reakcji).

Rozszerzenia usług serwisowych I. oznaczają podwyższenie poziomu usług w stosunku do podstawowych usług serwisowych związanych z danym typem i modelem maszyny oraz wyposażeniem. Rozszerzenie usług serwisowych obejmuje (łącznie lub pojedynczo) wydłużenie godzin dostępności usług, rozszerzenie metod świadczenia usług, części wymienne w całości wymieniane na miejscu przez I. oraz docelowy krótszy czas reakcji.

Pakiet serwisowy może obejmować okres od kwartału do 3 lat.

Pakiety usług serwisowych I. dystrybuowane są poprzez sieć jednostek partnerskich Spółki. Zakup pakietu usług serwisowych następuje na podstawie numeru katalogowego, a zamówienie, dostawa i rejestracja odbywa się drogą elektroniczną. Przy sprzedaży pakietu usług serwisowych pobierana jest jednorazowa opłata. I. wystawia fakturę dokumentującą sprzedaż pakietu usług serwisowych (jednorazowa opłata) dla dystrybutora, a dystrybutor wystawia fakturę sprzedaży dla odbiorcy końcowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wystawienie faktury dokumentującej sprzedaż pakietu usług serwisowych w momencie rejestracji odbiorcy rodzi obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług w momencie wystawienia faktury.

Zdaniem Spółki, obowiązek podatkowy w przedstawionej sytuacji powstaje w momencie wystawienia faktury dokumentującej sprzedaż pakietu usług serwisowych.

W myśl art. 19 ust. 4 ustawy o podatku od towarów usług, jeżeli dostawa towarów lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury nie później niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Przytoczony przepis jest przepisem szczególnym w stosunku do art. 19 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który reguluje zasadę ogólną, zgodnie z którą, obowiązek podatkowy powstaje w momencie wydania towaru lub wykonania usługi. Ponieważ dostawa dokonywana przez Spółkę powinna być udokumentowana fakturą, obowiązek podatkowy w przypadku wskazanym przez Spółkę powstaje zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy o VAT, czyli w momencie wystawienia faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

W myśl art. 19 ust. 4 ww. ustawy, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Regulacja ta nie uchyla zasady, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, lecz wynika z niej, że w przypadku gdy podatnik jest zobligowany do udokumentowania wydania towaru (wykonania usługi) fakturą, to obowiązek podatkowy przesuwa się z chwili wydania towarów (wykonania usługi) na chwilę wystawienia faktury. Przesunięcie to nie może być jednak dłuższe niż 7 dni, co oznacza, że podatnik fakturę powinien wystawić najpóźniej 7. dnia po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą głównie na świadczeniu usług typu IT. W swojej ofercie dla klientów, którzy zakupili maszyny I., Wnioskodawca posiada pakiet usług serwisowych, stanowiący rozszerzenie dla gwarancji podstawowej udzielanej przez I. W. W ramach pakietu usług serwisowych, Wnioskodawca oferuje m.in. podwyższenie poziomu usług serwisowych, wydłużenie godzin dostępności usług, rozszerzenie metod świadczenia usług, krótszy czas reakcji. Pakiet serwisowy może obejmować okres od kwartału do 3 lat.

Pakiety usług serwisowych są dystrybuowane przez jednostki partnerskie Spółki. Zakup pakietu następuje na podstawie numeru katalogowego, natomiast zamówienie, dostawa i rejestracja odbywa się drogą elektroniczną. Przy sprzedaży pakietu pobierana jest jednorazowa opłata.

Wnioskodawca, wystawia fakturę dokumentująca sprzedaż pakietu usług serwisowych (jednorazowa opłata) dla dystrybutora a dystrybutor wystawia fakturę sprzedaży dla odbiorcy końcowego.

Nie ulega wątpliwości, iż w przedmiotowej sprawie wykonanie ww. usługi serwisowej winno być udokumentowane fakturą VAT. Stąd też, jeżeli Wnioskodawca wystawi fakturę dokumentującą sprzedaż pakietu usług serwisowych w momencie rejestracji odbiorcy i uiszczeniu przez niego jednorazowej opłaty, wówczas obowiązek z tego tytułu powstanie, zgodnie z przywołanym wyżej art. 19 ust. 4 ustawy o VAT, tj. z chwilą wystawienia tej faktury.

Interpretacja stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl