IPPP1-443-480/09-2/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-480/09-2/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uniwersytetu, przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2009 r. (data wpływu 18 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

I.

Uniwersytet zawarł umowę z Polską Agencją Przedsiębiorczości o dofinansowanie projektu pn. "Budowa budynku dydaktycznego Instytutu Informatyki Uniwersytetu.... wraz z wyposażeniem" w ramach programu operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 Osi Priorytetowej i Nowoczesna Gospodarka Działania I.1. Infrastruktura Uczelni. Dofinansowaniem tym będą publiczne środki przekazywane w formie dotacji rozwojowej.

Projekt zakłada także wyłożenie środków finansowanych jako "wkład własny beneficjenta" w kwocie nięzbędnej do uzupełnienia dofinansowania projektu w części wydatków kwalifikowalnych i całości wydatków niekwalifikowalnych.

Całkowita szacunkowa wartość projektu wynosi 42.054.104,99 PLN, z czego dofinansowanie instytucji pośredniczącej wynosi nie więcej niż 27.087.588,00.

Istotą projektu jest poprawa infrastruktury dydaktycznej i naukowo-badawczej Uniwersytetu...., poprzez budowę nowego budynku dydaktycznego dla Instytutu Informatyki, a tym samym rozbudowaniu istniejących gmachów Matematyki Fizyki i Informatyki. Budynki te mają służyć prowadzeniu działalności dydaktycznej w zakresie informatyki na poziomie wyższym oraz działalności rozwojowej i naukowo-badawczej. Tym samym: możliwe będzie wykwalifikowanie absolwentów informatyki z panującymi na rynku regionalnym trendami i potrzebami. Celem głównym projektu jest zdynamizowanie aktywności Uczelni w tworzeniu konkurencyjnej gospodarki oraz dostosowaniu standardów nauczania dla potrzeb rynku pracy poprzez rozwój bazy edukacyjnej i naukowo-badawczej Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki.

Realizacja projektu przyczyni się do osiągnięcia następujących celów szczegółowych, między innymi do:

* podniesienie jakości kształcenia w zakresie tworzenia i wykorzystania nowoczesnych techologii informatycznych oraz narzędzi i technik informacyjnych,

* dostosowanie standardów nauczania do potrzeb regionalnego, krajowego i międzynarodowego rynku pracy - kształcenie specjalistów poszukiwanych przez pracodawców,

* zwiększenie potencjału badawczo-rozwojowego Instytutu Informatyki,

* poprawa dostępności do kształcenia w dziedzinie Informatyki na szczeblu szkolnictwa wyższego dla absolwentów szkół średnich z terenu województwa,

* podwyższenie komfortu nauki studentom Wydziału Matematyki Fizyki i Informatyki poprzez stworzenie możliwości kształcenia w nowoczesnych, funkcjonalnych pomieszczeniach spełniających standardy bezpieczeństwa,

* zwiększenie dostępności infrastruktury uczelnianej dla potrzeb osób niepełnosprawnych,

* wykreowanie korzystnego klimatu współpracy Uczelni z przedsiębiorstwami - poprzez zwiększenie wzajemnych powiązań między nauką a gospodarką,

* zwiększenie możliwości pozyskania wysokowykwalifikowanej kadry naukowej, wspieranie rozwoju lokalnych kadr naukowych itp.,

W ramach realizowanej inwestycji powstanie nowy budynek MFI oraz łącznik stanowiący połączenie pomiędzy istniejącym budynkiem Wydziału, a nową infrastrukturą oraz przewiduje się zakup niezbędnego wyposażenia na potrzeby Pracowni Robotyki, Sztucznej Inteligencji, Sieciowej, Mulitimedialnej, Komputerowej i Klastra Komputerowego.

W efekcie zwiększy się dostęp dla osób niepełnosprawnych, zwiększenie powierzchni obiektów dydaktycznych, zwiększenie wartości wyposażenia naukowego, liczba specjalistycznych laboratoriów oraz liczba utworzonych stanowisk komputerowych.

Uniwersytet.... zawarł w grudniu 2008 r. umowę 0 o dofinansowanie projektu nr POPW 1.1-3 "Budowa wraz z wyposażeniem obiektu badawczo-dydaktycznego Instytutu Nauk o Ziemi Uniwersytetu...." w ramach programu operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 I.1. Infrastruktura Uczelni.

Całkowita szacunkowa wartość projektu wynosi 27.345.609,39 PLN, z czego kwota 25.488.976,00 PLN stanowi dofinansowanie instytucji pośredniczącej, tj. Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Uczelnia zobowiązała się, że pokryje ze środków własnych wydatki kwalifikowane stanowiące różnicę pomiędzy wartością projektu a dofinansowaniem, jak również wszelkie wydatki niekwalifikowane w ramach projektu.

Celem ogólnym projektu jest poprawa konkurencyjności gospodarki województw Polski wschodniej poprzez zwiększenie potencjału dydaktycznego i naukowo-badawczego instytutu nauk o ziemi.

Cel główny będzie osiągnięty poprzez:

* podniesienie jakości kształcenia w Instytucie Nauk o Ziemi poprzez zwiększenie wiedzy praktycznej absolwentów,

* poprawa spójności organizacyjnej Instytutu Nauk o Ziemi poprzez zlokalizowanie wszystkich zakładów i pracowni w jednym kompleksie oraz stworzenie laboratoriów spełniających standardy analityczne,

* poprawa warunków kształcenia poprzez zmniejszenie ilości osób w grupach oraz zapewnienie odpowiedniego standardu sal dydaktycznych,

* poprawa jakości wyposażenia bazy dydaktycznej i naukowo-badawczej poprzez zakup aparatury naukowo-badawczej dostosowanej do światowych standardów,

* rozwój działalności naukowo-badawczej poprzez zwiększenie ilości prowadzonych projektów badawczych,

* zwiększenie dostępności do edukacji na poziomie wyższym poprzez zwiększenie ilości miejsc na istniejących kierunkach oraz stworzenie nowych kierunków,

* zwiększenie infrastruktury uczelnianej dla potrzeb osób niepełnosprawnych,

* poprawa jakości zasobów ludzkich spowodowana wzrostem kwalifikacji studentów kształcących się w ramach Instytutu,

* dostosowanie oferty INOZ do potrzeb nowoczesnej gospodarki w zakresie specjalistycznych usług,

* dostosowanie oferty Uczelni dla potrzeb rynku pracy poprzez otworzenie kierunków dających konkretne umiejętności oraz kierunków innowacyjnych i unikatowych,

* zwiększenie możliwości pozyskania wysokowykwalifikowanej kadry dydaktycznej,

* harmonijny rozwój przestrzenny Uniwersytetu.

Istotą projektu jest poprawa infrastruktury dydaktycznej i naukowo-badawczej uniwersytetu...., poprzez budowę nowego budynku dydaktycznego dla Instytutu Nauk o Ziemi, a tym samym rozbudowanie istniejących gmachów instytutu. Budynki te mają służyć prowadzeniu działalności dydaktycznej w zakresie nauk przyrodniczych na poziomie wyższym, oraz działalności rozwojowej i naukowo-badawczej. Tym samym możliwe będzie wykwalifikowanie absolwentów Instytutu Nauk o Ziemi zgodnie z panującymi na rynku regionalnym zapotrzebowaniami.

Przedmiotem projektu jest budowa budynku badawczo-dydaktycznego Instytutu Nauk o Ziemi Uniwersytetu.... oraz wyposażenie laboratoriów badawczych w niezbędną aparaturę naukową na potrzeby laboratoriów kilku zakładów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w stosunku do realizowanych projektów Uczelni przysługuje zwrot podatku naliczonego w całości lub w części od zakupów dokonanych na rzecz projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Uniwersytet jest podatnikiem i płatnikiem podatku od towarów i usług. Oprócz działalności edukacyjnej korzystającej zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) o podatku od towarów i usług VAT ze zwolnienia, prowadzi również w bardzo małym zakresie (ok. 9% w stosunku do sprzedaży ogółem) działalność gospodarczą polegającą na wynajmie powierzchni, sprzedaży książek oraz sprzedaży prac badawczych. Wyszczególnione czynności w obowiązującym stanie prawnym podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług VAT postanowiono, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT. Z wyżej cytowanego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku VAT uczelni przysługuje, ale tylko w takim zakresie w jakim te towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Istotną zasadą pozwalającą na odliczenie podatku VAT naliczonego od zakupów jest związek zakupów opodatkowanych z czynnościami opodatkowanymi. Wskazana zasada wyłącza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług, które zgodnie z przeznaczeniem nie będą wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej, a w założeniu projektu do świadczenia usług dydaktycznych i prac naukowo-badawczych zwolnionych z opodatkowania. Jednocześnie z zasady tej wynika "że może być częściowe odliczenie podatku naliczonego VAT, ale tylko w takiej części w jakiej dane towary i usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych".

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego, co do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego jak i czynności z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką kwotę podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego - zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dodatkowo podatek VAT naliczony podlega odliczeniu gdy nabyte towary i wykonane usługi są wykorzystywane w sposób bezpośredni i bezsporny do czynności opodatkowanych. Oba realizowane projekty zmierzają do wybudowania budynków przeznaczonych przede wszystkim do świadczenia usług dydaktycznych i realizacji prac naukowo-badawczych.

Na etapie budowy budynków i wyposażenia ich w aparaturę naukowo-badawczą, trudno jest powiedzieć, czy chociaż w minimalnym stopniu realizowane zakupy będą w przyszłości miały jakikolwiek związek z działalnością opodatkowaną (wynajem pomieszczeń, sprzedaż usług badawczych itp.). Realizowane projekty związane są z działaniem I.1., czyli "Infrastrukturą Uczelni", których głównym celem statutowym jest szeroko rozumiana działalność dydaktyczna i naukowo-badawcza, która w świetle obowiązujących przepisów korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług VAT.

Bardzo trudno jest powiązać realizowane przedsięwzięcia w sposób bezpośredni i bezsporny z czynnościami opodatkowanymi. Dlatego, zdaniem Wnioskodawcy, Uczelni nie przysługuje prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupu towarów i usług VAT przy realizacji projektów w całości, ani nawet zgodnie z art. 91 ustawy proporcją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają bezpośredni i bezsporny związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przy czym, przez dostawę towarów co do zasady rozumie się, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1, generalnie rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Odliczeniu zatem podlega w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Ustawa wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z dyspozycją art. 43 ust. 1 ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym w poz. 7 wskazano usługi o symbolu PKWiU ex 80 - "Usługi w zakresie edukacji".

W myśl art. 90 ust. 1. ustawy o VAT w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy o VAT).

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 ustawy o VAT).

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 90 ust. 4 ustawy o VAT).

Stosownie do art. 90 ust. 9 ustawy o VAT w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Zgodnie z art. 91 ust. 1. cyt. ustawy po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

Zgodnie natomiast z art. 91 ust. 2 ww. ustawy w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Stosownie do art. 91 ust. 3 ustawy o VAT korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Zgodnie z art. 91 ust. 7 przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty (art. 91 ust. 7a ustawy o VAT).

W przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c (art. 91 ust. 7b ustawy o VAT).

Z okoliczności przedstawionych we wniosku, że Uniwersytet jest podatnikiem i płatnikiem podatku od towarów i usług. Oprócz działalności edukacyjnej korzystającej zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy o VAT ze zwolnienia, prowadzi również w bardzo małym zakresie (ok. 9% w stosunku do sprzedaży ogółem) działalność gospodarczą polegającą na wynajmie powierzchni, sprzedaży książek oraz sprzedaży prac badawczych.

Uniwersytet w grudniu 2008 r. zawarł umowy z Polską Agencją Przedsiębiorczości:

* umowa o dofinansowanie projektu nr POPW 1.1-5 "Budowa budynku dydaktycznego Instytutu Informatyki Uniwersytetu.... wraz z wyposażeniem" w ramach programu operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 Osi Priorytetowej i Nowoczesna Gospodarka Działania I.1. Infrastruktura Uczelni.

* umowa o dofinansowanie projektu nr POPW 1.1-3 "Budowa wraz z wyposażeniem obiektu badawczo-dydaktycznego Instytutu Nauk o Ziemi Uniwersytetu...." w ramach programu operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 I.1.

Na etapie realizacji projektu (budowy budynków i wyposażenia ich w aparaturę naukowo-badawczą), Wnioskodawca nie jest w stanie określić, czy chociaż w minimalnym stopniu realizowane zakupy będą w przyszłości miały jakikolwiek związek z działalnością opodatkowaną (wynajem pomieszczeń, sprzedaż usług badawczych itp.). Realizowane projekty związane są z działaniem I.1., czyli "Infrastrukturą Uczelni", których głównym celem statutowym jest szeroko rozumiana działalność dydaktyczna i naukowo-badawcza, która w świetle obowiązujących przepisów korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług VAT.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy uznać, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części, z uwagi na fakt, że nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tj. związek dokonanych nabyć ze sprzedażą opodatkowaną. (projekty maja być wykorzystywane do szeroko rozumianej działalności dydaktycznej i naukowo-badawczej korzystającej ze zwolnienia od podatku od towarów i usług).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nie wyklucza jednak możliwości wykorzystania w przyszłości przedmiotowych projektów również do prowadzonej przez Uczelnię działalności opodatkowanej (wynajem pomieszczeń, sprzedaż usług badawczych itp.) wskazać należy, iż w przypadku gdy nastąpi zmiana przeznaczenia środków trwałych polegająca na ich przekazaniu do użytkowania do celów działalności mieszanej (związanej z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi) a wcześniej podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, czynność ta spowoduje zmianę prawa do odliczenia. W takiej sytuacji należy dokonać, zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, korekty odliczonego podatku naliczonego. Zgodnie z treścią tego przepisu zasady dokonywania korekt podatku określone w art. 91 ust. 1-5 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego...ublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl