IPPP1-443-479/08-2/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-479/08-2/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2008 r. (data wpływu 13 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z tytułu przemieszczenia własnych towarów z terytorium Niemiec do magazynu konsygnacyjnego w Polsce - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z tytułu przemieszczenia własnych towarów z terytorium Niemiec do magazynu konsygnacyjnego w Polsce.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca składuje towary własne przemieszczone z Niemiec w magazynie konsygnacyjnym na terytorium Polski. W miarę potrzeb towary pobierane są z magazynu przez spółkę z o.o. L....., która w chwili ich odbioru nabywa prawa do rozporządzania nimi jak właściciel. Wnioskodawca - spółka z siedzibą w Niemczech - nie posiada ani nie zamierza tworzyć w związku z dokonywanymi dostawami na rzecz L na terytorium Polski oddziału, zakładu ani przedstawicielstwa. Wnioskodawca zarejestrowany jest w Niemczech jako podatnik podatku od towarów i usług oraz dokonał zgłoszenia rejestracyjnego jako podatnik VAT w Polsce. Towary dostarczane przez Wnioskodawcę z Niemiec do magazynu konsygnacyjnego w Polsce zostały wytworzone lub nabyte przez niego na terytorium Niemiec w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa. Wartość dostaw towarów własnych przemieszczanych z Niemiec do magazynu konsygnacyjnego w Polsce przekroczy kwotę 50.000 PLN rocznie. Towary będą pobierane wyłącznie przez L....., co może zostać potwierdzone odpowiednimi umownymi regulacjami. Spółka zamierza wyrejestrować się jako podatnik polskiego VAT, ponieważ jej zdaniem nie zaistniał obowiązek takiej rejestracji. Po złożeniu formularza VAT-Z przez Spółkę, VAT z tytułu wydania towarów z magazynu konsygnacyjnego będzie rozliczany przez L na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca będzie dokonywał w Polsce nabyć towarów i usług opodatkowanych VAT związanych z prowadzeniem magazynu konsygnacyjnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy możliwe jest potraktowanie opisanego przemieszczenia towarów jako dostawy niestanowiącej dla Wnioskodawcy wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, czy w związku z powyższym niezbędna jest rejestracja ww. podmiotu w Polsce jako podatnika VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy przemieszczenie towarów dokonane przez Wnioskodawcę nie będzie stanowić wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i dlatego Spółka po złożeniu formularza VAT-Z nie będzie miała żadnych obowiązków podatnika VAT w związku z opisanym zdarzeniem przyszłym.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o VAT przemieszczenie towarów przez Wnioskodawcę z terytorium Niemiec do Polski traktowane jest jako nabycie wewnątrzwspólnotowe, jeżeli towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium Polski. Ponieważ towary przemieszczane do Polski wydawane są z magazynu bezpośrednio jedynemu odbiorcy, można to wydanie przyporządkować do dostawy rozpoczynającej się na terytorium Niemiec i kończącej na terytorium Polski i uznać, że opodatkowanie nie następuje u Wnioskodawcy lecz u polskiego odbiorcy towarów w chwili odbioru tych towarów z magazynu. Po dokonaniu przez Wnioskodawcę zgłoszenia zaprzestania wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu polskim VAT, towary przywiezione do Polski z Niemiec będą w związku z ich wydaniem z magazynu opodatkowane przez L....... na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT. Jako że towary przemieszczone przez Wnioskodawcę z Niemiec do Polski nie służą czynnościom opodatkowanym w Polsce przez Wnioskodawcę, ich przemieszczenie nie stanowi dla niego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Spółka L dokonuje nabyć podlegających w Polsce opodatkowaniu, rozlicza i odprowadza w Polsce podatek VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opartej na dyrektywach unijnych nie znalazły się żadne szczególne unormowania regulujące rozliczenia transakcji dotyczących towarów znajdujących się w magazynie konsygnacyjnym, w związku z tym należy odnieść się do zasad ogólnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2.

eksport towarów,

3.

import towarów,

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa powyżej, w świetle art. 11 ust. 1 ustawy, rozumie się przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż aby miał zastosowanie przepis art. 11 ust. 1 ustawy, muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki: musi nastąpić przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, towary muszą należeć do podatnika podatku od wartości dodanej, przemieszczenie towarów musi nastąpić z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju (Polski), towary zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, przemieszczane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca ma siedzibę na terytorium Wspólnoty (w innym niż Polska kraju). Wytworzone lub nabyte w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa towary przemieszczane są na terytorium Polski i umieszczane w magazynie konsygnacyjnym. Towary do momentu ich pobrania przez spółkę L.... stanowią własność Wnioskodawcy, który rozporządza nimi jak właściciel. Wnioskodawca dokonał zgłoszenia rejestracyjnego jako podatnik VAT w Polsce, zamierza jednak wyrejestrować się, ponieważ jego zdaniem nie zaistniał obowiązek takiej rejestracji. Przemieszczane towary nie służą czynnościom opodatkowanym w Polsce przez Wnioskodawcę, tym samym ich przemieszczenie nie stanowi dla Wnioskodawcy wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Odbierając towary z magazynu L.... staje się podatnikiem VAT z tytułu nabycia towarów od nierezydenta (art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT).

Dla prawidłowego rozpoznania przedstawionego we wniosku zdarzenia gospodarczego, należy odnieść się do przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5 powołanej ustawy, zgodnie z którym, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary, jeżeli dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nie posiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju, z zastrzeżeniem art. 135 - 138. Stosownie do przepisu art. 17 ust. 2 przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3,4,6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów. Ponadto, stosownie do ust. 5 pkt 1 ww. artykułu, przepis ust. 1 pkt 5 stosuje się jeżeli nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju, albo osoba prawna nie będąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 6.

W myśl powołanych powyżej regulacji prawnych, podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku na terenie kraju będzie nabywca towaru. W momencie pobrania towarów z magazynu polski podmiot powinien, zgodnie z art. 17 ustawy o VAT, rozliczyć dostawę towarów na terenie kraju a tym samym dostawca z kraju członkowskiego nie będzie miał żadnych obowiązków podatkowych w Polsce.

W myśl przepisu § 1 pkt 1 lit. k) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie określenia podatników nie mających obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego (Dz. U. Nr 58, poz. 558 z późn. zm.) obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego nie mają podatnicy nie posiadający na terytorium kraju siedziby lub stałego miejsca zamieszkania albo stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli wykonują na terytorium kraju wyłącznie czynności dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca.

Biorąc powyższe pod uwagę kolejne pytania zadane przez Wnioskodawcę stały się bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl