IPPP1-443-462/10-4/PR - Ustalenie podstawy opodatkowania VAT towarów sprzedawanych w cenach promocyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-462/10-4/PR Ustalenie podstawy opodatkowania VAT towarów sprzedawanych w cenach promocyjnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2010 r. (data wpływu 30 kwietnia 2010 r.), uzupełniony pismem z dnia 15 czerwca 2010 r. (data wpływu 21 czerwca 2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 7 czerwca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania od towarów sprzedawanych w cenach promocyjnych oraz prawa do odliczenia od nich podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania od towarów sprzedawanych w cenach promocyjnych oraz prawa do odliczenia od nich podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na dystrybucji naturalnych leków OTC (niewymagających recepty) i suplementów diety. Model dystrybucji Spółka oparła na sprzedaży towarów dystrybutorom, którzy następnie sprzedają towary do aptek. Spółka oraz dystrybutorzy i apteki nie są podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów podatkowych. W związku z dużą konkurencją na rynku Spółka stara się zintensyfikować sprzedaż dystrybuowanych towarów poprzez zapewnienie jak najlepszej współpracy z dotychczasowymi partnerami handlowymi oraz zachęcenie do współpracy nowych, potencjalnych kontrahentów. Powyższe cele realizuje uatrakcyjniając swoją ofertę handlową przez stosowanie rożnego rodzaju promocji. Jednym z rodzajów promocji jest sprzedaż towarów Spółki lub towarów nabytych przez Spółkę po znacznie obniżonej cenie promocyjnej. Zasady i warunki sprzedaży określone są każdorazowo w regulaminie sprzedaży, a do podstawowych przyczyn stosowania obniżonej promocyjnej sprzedaży można zaliczyć sytuację, gdy:

*

możliwość zakupu określonego towaru po znacznie obniżonej cenie tzw. cenie promocyjnej uwarunkowana jest zakupem większej partii towaru po cenie standardowej;

*

dystrybutor ma możliwość zakupu towaru w cenie promocyjnej w uzasadnionych gospodarczo przypadkach, nawet gdy nie dokonuje zakupu innych towarów. Następuje to w szczególności gdy sprzedaż w cenie promocyjnej uzasadniona jest np. wprowadzeniem na rynek nowego produktu lub koniecznością sprzedaży po obniżonej cenie towaru, który nie jest rozpoznawalny na rynku, pozyskanie nowych odbiorców.

Promocje te spowodowane są dużą konkurencją na rynku i potrzebą dopasowywania oferty Spółki do życzeń kontrahentów. Z tych względów, na skutek objęcia określonych towarów promocją, cena sprzedaży zostaje obniżona nawet o około 99 % np. do jednego grosza netto. Spółka pragnie podkreślić, iż każdorazowa sprzedaż dokonana w ramach promocji dokumentowana jest fakturą VAT. Poszczególne faktury mogą równocześnie dokumentować sprzedaż produktów zarówno po cenach standardowych, jak i po cenach promocyjnych. Co do zasady, towary których dotyczy promocja ujmowane są na fakturze w oddzielnych pozycjach. Czynności podejmowane przez Spółkę mające na celu zwiększenia wolumenu sprzedaży produktów Spółki są uzasadnione ekonomiczne i gospodarczo.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka prawidłowo określa wysokość podstawy opodatkowania oraz dokonuje odliczenia podatku naliczonego dla celów rozliczeń podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, podstawą opodatkowania towarów sprzedawanych po znacznie obniżonej cenie nie jest cena rynkowa, lecz rzeczywista sprzedaży np. jeden grosz. Spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wyrobów/towarów sprzedawanych po cenie promocyjnej.

Ustalenie wysokości podstawy opodatkowania w podatku VAT

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak wynika z zapisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Obrót zmniejsza się - zgodnie z art. 29 ust. 4 - o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

W analizowanym przypadku nie obowiązują żadne przepisy szczególne, które regulowałyby zakaz lub ograniczenie obniżania ceny towaru (udzielania rabatu) na zasadach przewidzianych w regulaminie przygotowanym przez Spółkę, a tym samym obniżenie ceny należy uznać za prawnie dopuszczalne. Tym samym warunek z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym rabat musi być prawnie dopuszczalny - został w omawianym przypadku spełniony. Rabaty funkcjonujące w obrocie gospodarczym można podzielić na dwa rodzaje - te przyznane przed ustaleniem ceny i te, które zostały przyznane po ustaleniu ceny, a wynikające zarówno z działania sprzedawcy, jak i zachowań nabywcy. Spółka pragnie podkreślić, iż z przedstawionego stanu faktycznego wyraźnie wynika, że rabat w formie promocyjnej ceny sprzedawanych towarów znany jest nabywcom wcześniej. Dokonując zakupu wskazanych w regulaminie produktów lub określonej ilości towarów, kontrahenci wiedzą, że zgodnie z regulaminem promocji, nabędą prawo do zakupu wskazanego towaru po preferencyjnej cenie. Dostawca towarów wystawia odbiorcom faktury VAT po cenach promocyjnych obliczając podatek należny od tej dostawy. Zatem rabaty udzielone przed ustaleniem ceny nie mają wpływu na podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ kwotą należną z tytułu sprzedaży jest kwota żądana od nabywcy, a więc w takim przypadku uwzględniająca już przyznany rabat. Na powyższe nie ma również wpływu fakt, iż cena, po której Spółka ostatecznie sprzedaje określony towar uprawnionym na podstawie regulaminu kontrahentom jest niższa niż cena wyprodukowania lub zakupu tego towaru przez Spółkę. Żaden bowiem przepis nie zabrania udzielania Spółce również takich rabatów na gruncie ustawy o VAT. Z uwagi na wskazane powyżej argumenty, iż Spółka w takim przypadku udziela rabatu od razu przy transakcji, to na wystawionej fakturze VAT oraz w ewidencji VAT nie ma ona obowiązku wykazywania odrębnie ceny, po której towar sprzedawany jest przez Spółkę wszystkim kontrahentom i w odrębnej pozycji wykazywania kwoty rabatu.

W ocenie Spółki dopuszczalne jest na gruncie ustawy o VAT, iż w takim przypadku Spółka od razu wykaże jako kwotę obrotu wartość stanowiącą różnicę pomiędzy ceną katalogową towarów, a udzielonym rabatem. W takim przypadku obrotem z tytułu tej transakcji będzie rzeczywista kwota, którą kontrahent obowiązany jest zapłacić Spółce po pomniejszeniu o kwotę podatku należnego, a więc np. kwota jednego grosza. Takie samo stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 24 kwietnia 2008 r. nr IP-PP2-443-788/07-4/PS, w której wskazał, iż: "na gruncie ustawy o VAT w przypadku, gdy wypłacony rabat związany jest z konkretną dostawą to powinien być traktowany jako rabat o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Nie dochodzi do wypłaty rabatu, lecz jest on automatycznie uwzględniany w momencie sprzedaży towarów. W takim przypadku obrotem powinna być kwota 1 zł". Interpretacja potwierdzająca prawidłowość stanowiska przedstawionego przez Spółkę potwierdzona jest także w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 listopada 2009: "Wnioskodawca dokonuje sprzedaży określonego towaru po cenie ustalonej w warunkach promocji, co oznacza, że powyższa sprzedaż następuje po cenie uwzględniającej określony rabat na dany towar (rabat przysługuje kontrahentowi po spełnieniu warunków określonych w warunkach promocji). Określając podstawę opodatkowania, Wnioskodawca powinien uwzględnić przyznane przez niego rabaty i jako obrót przyjąć rzeczywistą kwotę należną z tytułu sprzedaży tj. kwota 1 zł i udokumentować powyższą sprzedaż fakturą VAT na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy." Podobne stanowisko prezentują również m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu (interpretacja indywidualna z dnia 23 września 2008 r. ILPP1/443-621/08-3/BD oraz z dnia 22 kwietnia 2009 r. nr ILPP2/443-145/09-4/EWW), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach (interpretacja indywidualna z dnia 9 stycznia 2009 r. nr IBPP2/443-1055/08/WN). Ponadto należy zauważyć, że podmioty gospodarcze, w tym wnioskująca Spółka, mają prawo swobodnie układać swoją działalność gospodarczą tak, by zawierane transakcje były opłacalne pod względem ekonomicznym, również po zastosowaniu znacznych upustów cenowych jeśli jest to, w uznaniu podmiotu gospodarczego, zasadne dla osiągnięcia tego celu. W przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie rabatu jest uzasadnione ekonomicznie i prowadzi w końcowym efekcie do osiągnięcia celu jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej tj. zwiększenia wolumenu sprzedaży podlegającej opodatkowaniu.

Odliczenie podatku naliczonego

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikom przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w takim zakresie w jakim nabyte usługi i towary są wykorzystywane do wykonywania przez podatników czynności opodatkowanych.

Spółka nabywa usługi i towary w celu wykorzystania ich do produkcji swoich wyrobów. Następnie, wytworzone przez siebie towary sprzedaje swoim kontrahentom. Zatem nie ulega wątpliwości, iż zakup towarów i usług służących wyprodukowaniu promocyjnych towarów, są zakupami związanymi z prowadzonym przedsiębiorstwem, a udzielone rabaty mają na celu zintensyfikowanie przychodu Spółki. Zatem wskazane powyżej usługi i towary są wykorzystywane do wykonywania przez Spółkę czynności opodatkowanych. W rezultacie, ma ona prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego związanego z tymi usługami oraz towarami. Ustawa o VAT nie przewiduje regulacji, które ograniczałyby zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z tym, że podatnik dokonuje sprzedaży towarów po cenach promocyjnych (np. uwzględniających udzielony nabywcy rabat). Zatem, prawo do odliczenia w analizowanej sytuacji nie ulega ograniczeniu. w rezultacie, w przypadku nabycia towarów i usług związanych z promocyjną sprzedażą swoich wyrobów, Spółka zachowuje prawo do pełnego odliczenia naliczonego VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ustawy. Pojęcie dostawy towarów ustawodawca zdefiniował w art. 7 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem pod pojęciem tym należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b. Z powołanego przepisu art. 29 ustawy wynika, iż udzielenie rabatu, o ile nie sprzeciwiają się temu inne niż podatkowe przepisy prawa, jest ściśle skorelowane z konkretną transakcją, w związku z którą zostało zastosowane i powoduje obniżenie ceny dostarczanych towarów lub świadczonych usług, wpływa na zmniejszenie obrotu, a tym samym podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Artykuł 32 ust. 1 i 2 ustawy wymienia przypadki kiedy to organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej pomniejszonej o kwotę podatku, wskutek zaistnienia między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą związku wynikającego z powiązań o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym lub wynikającym ze stosunku pracy. Jednocześnie, należy zauważyć, iż w praktyce obrotu gospodarczego przyjęto, że sprzedaż towaru po tzw. cenie promocyjnej następuje po spełnieniu przez kontrahenta określonych warunków promocji a zatem nie jest wynikiem przypadku lub odgadywania zaistnienia określonych zdarzeń losowych. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny. Jedynie w sytuacji, gdy między podmiotami (kontrahentami) istnieją powiązania rodzinne, kapitałowe lub wynikające ze stosunku pracy, organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku. Ale tylko w sytuacji, gdyby przypadki te miały wpływ na ustalenie ceny.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wnika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na dystrybucji naturalnych leków i suplementów diety. Model dystrybucji Spółka oparła na sprzedaży towarów dystrybutorom, którzy następnie sprzedają towary do aptek. W związku z dużą konkurencją na rynku Spółka stara się zintensyfikować sprzedaż dystrybuowanych towarów poprzez m.in. stosowanie rożnego rodzaju promocji. Jednym z rodzajów promocji jest sprzedaż towarów Spółki lub towarów nabytych przez Spółkę po znacznie obniżonej cenie promocyjnej. Na skutek objęcia określonych towarów promocją, cena sprzedaży zostaje obniżona nawet o około 99 % np. do jednego grosza netto. Ponadto Wnioskodawca zaznacza, iż wraz z dystrybutorami (kontrahentami) i aptekami nie są podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów podatkowych. Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca dokonuje sprzedaży określonego towaru po cenie ustalonej w warunkach promocji, co oznacza, że powyższa sprzedaż następuje po cenie uwzględniającej określony rabat na dany towar (rabat przysługuje kontrahentowi po spełnieniu warunków określonych w warunkach promocji). Określając podstawę opodatkowania, Wnioskodawca powinien uwzględnić przyznane przez niego rabaty i jako obrót przyjąć rzeczywistą kwotę należną z tytułu sprzedaży i udokumentować powyższą sprzedaż fakturą VAT na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy. Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług i dotyczy podatku naliczonego, wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Istotny jest więc związek między zakupami a działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany w sposób bezpośredni lub pośredni z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Spółka nabywa usługi i towary w celu wykorzystania ich do produkcji swoich wyrobów. Następnie, wytworzone przez siebie towary sprzedaje swoim kontrahentom. Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, w sytuacji gdy sprzedaż tych towarów dokonywana będzie w cenach promocyjnych. Podsumowując należy stwierdzić, iż zakup towarów i usług służących wyprodukowaniu promocyjnych towarów, są zakupami związanymi z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Spółkę. Bez znaczenia pozostaje fakt, iż przedmiotowe towary sprzedawane będą po uwzględnieniu rabatów obniżających podstawę opodatkowania niekiedy nawet do 1 grosza. W konsekwencji powyższego, stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w celu wykorzystania ich do sprzedaży wyrobów. Końcowo należy podkreślić, iż Spółka w uzasadnieniu swojego stanowiska w przedmiotowej sprawie, przywołała nieaktualną już treść art. 29 ust. 4 ustawy. W brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. ww. przepis otrzymał brzmienie: "Podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b". Jednakże zaznaczyć należy, iż omawiana zmiana nie miała wpływu na niniejsze rozstrzygnięcie, które zapadło w oparciu o przedstawiony stan faktyczny.

W związku z tym, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydana odrębna interpretacja.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku istnienia pomiędzy kontrahentami powiązań, o których mowa w art. 32 ustawy o VAT) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl