IPPP1/443-456/09-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-456/09-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2009 r. (data wpływu 11 maja 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest Zakładem Budżetowym podległym Urzędowi Miasta. W ramach swojej działalności ma w zarządzie komunalne budynki mieszkalne, łącznie 86 budynków w tym 36 Wspólnot Mieszkaniowych. Co roku z Urzędu Miasta dostajemy dotację budżetową, jako dopłatę do tej działalności. Koszty utrzymania zasobów mieszkaniowych są pokrywane z opłat właścicieli lokali mieszkalnych, z opłat lokatorów mieszkań komunalnych (czynszy) oraz otrzymanej dotacji. Stawki czynszu są każdorazowo ustalane przez Radę Miasta. W ramach posiadanych środków są pokrywane bieżące koszty utrzymania tych lokali (bez kosztów medii tj. woda, ścieki, śmieci, ciepło) jak: sprzątanie, bieżąca konserwacja, koszty administracji, remonty bieżące, wymiana okien itp. Ponadto Zakład Budżetowy przekazuje środki na fundusz remontowy w tych budynkach, w których są Wspólnoty proporcjonalnie do powierzchni. Zbierane środki przeznaczane są na termomodernizacje i remonty kapitalne budynków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od otrzymanej dotacji Wnioskodawca powinien naliczyć i odprowadzić podatek VAT, a jeżeli tak to w jakiej wysokości.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług art. 29 pkt 1 oraz wyjaśnień w Leksykonie VAT dział 20 pkt 1 str. 462 Wnioskodawca uznał, że skoro dotacja zwiększa środki jakie otrzymujemy z czynszu od lokatorów, a czynsz zgodnie z PKWiU 70.20.11 "Usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości o charakterze mieszkalnym" są zwolnione od podatku VAT, to dotacja, która zwiększa te środki jest zwolniona z podatku z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też akty wykonawcze.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy obejmującym "Wykaz usług zwolnionych od podatku". Pod poz. 4 tego załącznika wymieniono "usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe" sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 70.20.11. Według objaśnień zawartych pod ww. załącznikiem "ex" oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych i usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zatem przedmiotem opodatkowania jest skategoryzowana usługa, nie zaś zbiór wyodrębnionych w jej ramach usług. Ponadto, obrotem jest cały czynsz najmu, bez względu z jakiego źródła jest finansowany. Wobec powyższego podstawą opodatkowania w przedmiotowej sprawie jest wartość usługi najmu lokalu.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca, jako Zakład Gospodarki Mieszkaniowej podległy Urzędowi Miasta zarządza mieniem komunalnym - budynkami mieszkalnymi. Co roku Zakład Budżetowy dostaje dotację z Urzędu Miasta stanowiącą dopłatę do lokali mieszkalnych. Koszty utrzymania zasobów mieszkaniowych pokrywane są z opłat właścicieli i lokatorów lokali mieszkalnych oraz otrzymanych dotacji.

Świadczone przez Zakład Budżetowy usługi, polegające na wynajmie lokali mieszkalnych na cele mieszkaniowe, Wnioskodawca klasyfikuje pod symbolem PKWiU 70.20.11.

W świetle cytowanych wyżej przepisów oraz przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, stwierdza się, iż przedmiotowe dopłaty są nieodłączną częścią czynszu, a co za tym idzie stanowią obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia przez Wnioskodawcę usług najmu na rzecz lokatorów. Zatem ww. wydatki są świadczeniem należnym wynajmującego z tytułu umowy najmu lokali. Tym samym dopłaty stanowiące obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia przez Wnioskodawcę usług najmu będą opodatkowane stawką właściwą dla świadczonych usług najmu.

Reasumując, w odniesieniu do ściśle związanych z usługą najmu dotacji (dopłat do czynszu) ma zastosowanie przepis art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z pozycją 4 załącznika nr 4 do ustawy, zgodnie z którym sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 70.20.11 usługi najmu lokali mieszkalnych na własny rachunek na cele mieszkaniowe korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl