IPPP1-443-447-/07-3/RK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-447-/07-3/RK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2007 r. (data wpływu 5 listopada 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczanego z tytułu importu towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczanego z tytułu importu towarów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. zwana dalej "Spółką", jest jedną ze spółek z grupy kapitałowej.

Działalność gospodarcza Spółki, koncentruje się na montażu komputerów z podzespołów na zlecenie innego podmiotu tj. Spółki Y, z siedzibą w Holandii. Działalność Spółki, prowadzona jest w należącej do niej fabryce położonej na terytorium Polski. Istota całego procesu, polega na tym, że wydawane Spółce komponenty, z których następnie montowane są komputery są własnością Spółki Y, a nie samej Spółki. Dodatkowym elementem usługi świadczonej przez Spółkę na rzecz Spółki Y, jest również zapewnienie asysty administracyjnej w zakresie dokonywania odpraw celnych, dopuszczenia do obrotu towarów (zarówno podzespołów jak i produktów finalnych). Szczegółowy schemat przemieszczania towarów został opisany poniżej:

* komponenty do produkcji komputerów, są transportowane do Polski z terytorium państw trzecich (tj. niebędących członkami UE),

* towary te, są umieszczane pod procedurą celną składu celnego, i są składowane w składzie celnym znajdującym się na terytorium Polski,

* towary będąc objęte procedurą celną składu celnego, są sprzedawane przez dostawców na rzecz DGBV i pobierane do produkcji przez Spółkę. DGBV pozostaje ich właścicielem, a Spółce zostają one jedynie powierzone w celu przetworzenia (tj. wyprodukowania komputerów),

* część komponentów w momencie wyprowadzenia ze składu celnego zostaje dopuszczona do obrotu na terytorium Polski - czyli zostaje zaimportowana, a część zostaje umieszczona pod procedurą celną przetwarzania pod kontrolą celną,

* komponenty wykorzystywane są następnie do produkcji komputerów. Po zakończeniu produkcji w stosunku do gotowych komputerów zakończona zostaje również procedura przetwarzania pod kontrolą celną. W ramach zakończenia tej procedury, następuje dopuszczenie do obrotu (import) produktu gotowego.

* występują również sytuacje, w których towar jest transportowany spoza terytorium UE na terytorium Polski i jest dopuszczony do obrotu bezpośredniego po przywozie z pominięciem procedury celnej składu celnego i przetwarzania pod kontrolą celnego.

W każdym z ww. przypadków dopuszczenia towarów do obrotu na terytorium Polski, po wyprowadzeniu towaru ze składu celnego, po zakończeniu procedury przetwarzania pod kontrolą celną oraz bezpośrednio po przywozie na terytorium Polski, jako zgłaszający (tj. podmiot, który będzie dokonywał zgłoszenia celnego) będzie występować Spółka.

W konsekwencji, zgodnie z przepisami celnymi na Spółce będzie ciążył dług celnych tzn. Spółka będzie zobowiązana do zapłaty cła oraz podatku VAT. Spółka będzie wykazywana na dokumentach celnych jako importer.

Za wykonywanie przez Spółkę usług w wyżej opisanym zakresie, przysługuje jej od Spółki Y wynagrodzenie ustalone w oparciu o metodę "koszt plus". Minister Finansów, w decyzji z dnia 9 lutego 2007 r. wydanej na podstawie art. 20i ustawy - Ordynacja podatkowa, potwierdził prawidłowość wyboru i stosowania metody ustalania ceny transakcyjnej między Spółką oraz Spółką Y.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podlegający wpłacie do urzędu celnego podatek VAT, z tytułu importu towarów, których importem na mocy przepisów celnych jest Spółka, podlega odliczeniu na zasadach ogólnych pomimo faktu, iż Spółka nie jest właścicielem przedmiotowych towarów.

Zdaniem Wnioskodawcy, wpłacany do Urzędu Celnego podatek VAT wykazany na dokumentach celnych z tyt. importu towarów, podlega odliczeniu stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W stanie faktycznym znajdują zastosowanie procedury składu celnego i przetwarzania pod kontrolą celną. W obydwu przypadkach podmiotem zgłaszającym towary do obrotu, w rozumieniu przepisów Wspólnotowego Kodeksu celnego, jest Spółka. Do niej należą obowiązki związane z czynnościami zakończenia i rozliczenia procedur składu celnego oraz przetwarzania pod kontrolą celną, i w związku z tym widnieć będzie ona na dokumentach celnych jako importer. Przepisy celne, nie wiążą prawa do występowania w charakterze importera z własnością importowanego towaru.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega w szczególności import towarów. Definicja importu zawarta jest w art. 2 pkt 7 ustawy o VAT. Obowiązek podatkowy z tyt. importu towarów powstaje zgodnie z regulacją zawartą w art. 19 ust. 7 ustawy o VAT. Co do zasady momentem powstania obowiązku podatkowego z tyt. importu towarów jest chwila powstania długu celnego.

Natomiast, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła.

W świetle powołanych przepisów zdaniem Spółki, podatnikiem VAT z tyt. importu towarów jest podmiot, na którym ciąży obowiązek uiszczenia cła, niezależnie od tytułu prawnego do importowanego towaru. W konsekwencji, w sytuacji Spółki, która występuje w dokumentach celnych jako importer oraz na podstawie przepisów celnych, jest ona zobligowana do zapłaty cła (ciąży na niej dług celny), oraz jest na mocy przywołanych wyżej przepisów ustawy o VAT, podatnikiem z tyt. importu towarów, oraz jest zobowiązaną do zapłaty podatku należnego do urzędu celnego, w związku z importem towarów.

Przepisem warunkującym prawo do odliczenia podatku naliczonego jest art. 86 ustawy o VAT. W art. 86 ust. 2 ustawy o VAT, określono, że kwota podatku naliczonego podlegająca odliczeniu jest określona w przypadku importu towarów - w dokumencie celnym.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego nie zostało zatem uzależnione od nabycia towarów, czy też otrzymania faktury przez podatnika, jak ma to miejsce w ust. 2 pkt 1 przepisu art. 86. Prawo to jest uzależnione jedynie od dokonania faktycznej czynności importu - przywozu towarów na terytorium kraju i posiadania dokumentu celnego.

Za przyjęciem takiego stanowiska opowiada się także autor komentarza do ustawy o VAT, stwierdzając, że import podlega opodatkowaniu niezależnie od tytułu prawnego importu - opodatkowana jest bowiem sama czynność faktyczna. W tym miejscu Spółka powołuje się na interpretację o sygn. 1471/NUR1/443-523/05/AP z dnia 10 stycznia 2006 r., oraz interpretację z dnia 29 grudnia 2004 r.

Ponadto, Spółka powołuje przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, na tle którego stwierdza, że potrzebne jest chociażby istnienie pośredniego związku pomiędzy towarami, a wykonywaniem przez importera (podatnika) czynności opodatkowanych. Zawarta w tym przepisie zasada określa podstawowe i fundamentalne prawo podatnika wynikające z konstrukcji podatku VAT, jakim jest prawo do odliczenia podatku naliczonego, które powinno być pojmowane możliwie najszerzej, co potwierdza decyzja z dnia 19 grudnia 2006 r. (sygn. PPII/4430-681/RL/06). Regulacja ustawy o VAT, jest oparta na analogicznym przepisie art. 168 dyrektywy nr 2006/112, a stanowisko organu podatkowego jest zgodne z uregulowaną linią orzecznictwa wypracowaną przez ETS, zgodnie z którą powinien istnieć bezpośredni i ścisły związek pomiędzy podatkiem naliczonym, a czynnością opodatkowaną. W tym miejscu Spółka powołuje się na wyrok ETS w sprawie C-4/94 i w sprawie C-98/98.

W związku z tym, że działalność Spółki polega na świadczeniu za wynagrodzeniem usług na rzecz Spółki Y, polegających na montażu komputerów osobistych ale również na asyście w zakresie organizacji importu towarów (a usługi te podlegają opodatkowaniu VAT) i wynagrodzenie jest uzależnione od kosztów poniesionych przez Spółkę, na wykonanie tych usług (dokonanie importu jest jednym z warunków koniecznych do wykonania usługi przez Spółkę), dlatego też Spółka uważa, że istnieje związek między dokonaniem importu towarów oraz czynnościami opodatkowanymi dokonanymi przez Spółkę, co w rezultacie powoduje to, że ma prawo do odliczenia podatku VAT zapłaconego w związku z importem.

Spółka również powołuje się na zasadę neutralności podatku VAT, która ma zapewnić całkowitą neutralność działalności gospodarczej w zakresie obciążeń podatkowych, bez względu nawet na rezultat tej działalności, pod warunkiem że podlega co do zasady ona sama opodatkowaniu podatkiem VAT (wyrok ETS w sprawie C 37/95 oraz C 268/83).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7: w przypadku importu suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego (art. 86 ust. 2 pkt 2 ustawy).

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że dopuszczenie do obrotu importowanych towarów występuje na terytorium Polski, a po wyprowadzeniu towarów ze składu celnego oraz po zakończeniu procedury przetwarzania pod kontrolą celną i bezpośrednio po przywozie na terytorium Polski towarów, Spółka będzie dokonywała zgłoszenia celnego, w związku z tym będzie zobowiązana do dokonania zapłaty cła, oraz podatku należnego do urzędu celnego. Na dokumentach celnych jako importer towarów będzie występować Spółka, ponieważ to do niej będą należeć obowiązki związane z czynnościami zakończenia i rozliczenia procedur składu celnego oraz przetwarzania pod kontrolą celną.

Zatem będzie posiadać dokument celny, z którego wynika suma zapłaconego podatku, a ww. przepisy wskazują, że w przypadku importu towarów, prawo do odliczenia podatku naliczonego nie jest uzależnione od nabycia tych towarów.

Ponadto Spółka wskazuje, iż jej działalność polega na świadczeniu za wynagrodzeniem usług na rzecz Spółki Y tj. na montażu komputerów osobistych, ale również na asyście w zakresie organizacji importu towarów, i usługi te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, Wynagrodzenie, zaś jest uzależnione od kosztów poniesionych przez Spółkę, na wykonanie tych usług, a dokonanie importu jest jednym z warunków koniecznych do wykonania usług przez Spółkę. W świetle powyższego należy stwierdzić, że prawidłowe jest stanowisko Spółki, że pomimo, iż nie jest właścicielem importowanych towarów to w świetle art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje jej prawo do odliczenia podatku wynikającego z dokumentu celnego.

Jednakże należy zwrócić uwagę, iż Spółka będzie miała prawo do odliczenia, ale pod warunkiem, że stosownie do postanowień art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, wydatki poczynione na nabycie towarów będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl