IPPP1/443-446/11-4/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-446/11-4/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2011 r. (data wpływu 14 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 czerwca 2011 r. (data wpływu 10 czerwca 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 2 czerwca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia terminu, w jakim przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług budowlanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia terminu, w jakim przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług budowlanych.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 8 czerwca 2011 r. (data wpływu 10 czerwca 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 2 czerwca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca otrzymuje faktury zakupu usług robót budowlano-montażowych, które są przedmiotem refakturowania na odbiorcę usług w miesiącu wystawienia faktury sprzedaży usług. Powoduje to możliwość wcześniejszego odliczenia podatku VAT naliczonego niż ustalenie i zadeklarowanie w deklaracji VAT-7 podatku należnego zawartego w fakturach sprzedaży usług (zawierających podatek VAT naliczony pochodzący z wyżej wymienionych faktur zakupu).

1.

Przykład:

Sprzedaż usługi wykonanej w miesiącu listopadzie 2010 r. zostanie zafakturowana w miesiącu listopadzie 2010 r. Termin płatności faktury do 25 grudnia 2010 r. Odbiorca tej usługi uregulował należność w miesiącu grudniu 2010 r.

Podatek VAT należny od tej faktury zadeklarowany do Urzędu Skarbowego w deklaracji VAT-7 za grudzień 2010 r. - termin zapłaty 25 stycznia 2011 r.

2.

Zakup

Fakturę zakupu od podwykonawcy będącą przedmiotem refakturowania Wnioskodawca otrzymał w listopadzie 2010 r., (usługa wykonana w miesiącu listopadzie potwierdzona protokołem odbioru usługi) i przedstawił w deklaracji za miesiąc listopad 2010 r., co spowodowało nadwyżkę podatku VAT naliczonego nad należnym z terminem zwrotu 60 dni termin zwrotu podatku przypadnie na dzień 25 lutego 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy refakturowaniu usług remontowo-budowlanych podatnik ma prawo do wcześniejszego odliczenia w deklaracji VAT-7 podatku naliczonego niż moment zadeklarowania z tego tytułu podatku VAT należnego (po zafakturowaniu łącznie z własną usługą).

Stan prawny w tej sprawie powoduje, że przedsiębiorca deklaruje znaczną kwotę podatku naliczonego do zwrotu w danym miesiącu z terminem zwrotu 60 dni, a w następnym okresie powstaje zobowiązanie do zapłaty. W rezultacie data zapłaty podatku VAT należnego z datą zwrotu podatku naliczonego będą identyczne.

Spółka stoi na stanowisku, iż ma prawo do wcześniejszego rozliczania i deklarowania w deklaracji podatku od towarów i usług (miesięcznej) podatku naliczonego z faktur zakupu usług budowlanych i budowlano-montażowych, otrzymanych od podwykonawców przed terminem deklarowania podatku należnego zawierającego podatek naliczony będący przedmiotem refakturowania na odbiorcę usług Spółki. W okresie czasowym wynosi to okres jednego miesiąca zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d "Ustawy o VAT".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że związek zakupu z czynnością podlegającą opodatkowaniu jest jednym z podstawowych warunków, które musi spełnić podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy przepisu art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, o czym stanowi art. 86 ust. 11 ustawy.

Ponadto, realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego ustawodawca uzależnia i łączy ściśle ze spełnieniem warunku formalnego, jakim jest otrzymanie faktury. Czynności otrzymania faktury przypisano bowiem w ustawie charakter konstytuujący prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W przypadku otrzymania faktury, o której mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a) lub lit. c), przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi (art. 86 ust. 12 ustawy).

Na podstawie art. 86 ust. 12a ustawy, przepisu ust. 12 nie stosuje się do przypadków, gdy:

1.

faktura dokumentuje czynności, od których obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1, 2, 4, 7, 9-11;

2.

nabycie prawa do dysponowania towarem jak właściciel lub wykonanie usługi nastąpiło przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej, w której podatnik dokonał obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego - art. 86 ust. 13 ustawy.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Spółka dokonuje zakupu usług budowlano-montażowych, które są przedmiotem refakturowania. Powoduje to możliwość wcześniejszego odliczenia podatku VAT naliczonego niż zadeklarowanie w deklaracji VAT-7 podatku należnego zawartego w fakturach sprzedaży, z tytułu sprzedaży powyższych usług. Przykładowo Spółka otrzymuje fakturę od podwykonawcy w listopadzie (po wykonaniu usługi, potwierdzonym protokołem odbioru) i wykazuje podatek naliczony w deklaracji w listopadzie, natomiast sprzedaje usługę budowlaną z terminem płatności do 25 grudnia i wykazuje podatek należny w deklaracji z chwilą zapłaty, tj. w grudniu.

Należy zauważyć, iż usługi budowlane i budowlano-montażowe zaliczają się do grupy usług, dla których przewidziano w ustawie tzw. szczególny moment powstania obowiązku podatkowego.

Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy, w przypadku wykonania usług budowlanych lub budowlano-montażowych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia ich wykonania.

Jak wynika z art. 19 ust. 14 ustawy, przepis art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) stosuje się również w odniesieniu do usług przyjmowanych częściowo, których odbiór jest dokonywany na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych.

Z powyższej analizy wynika, iż w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca jest obowiązany wykazać VAT należny w deklaracji zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy tj. z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usługi.

Natomiast, przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie uzależniają prawa podatnika do odliczenia podatku naliczonego w przypadku nabycia przez niego usług budowlanych od podwykonawców - jak ma to miejsce w przedmiotowej sprawie - od okoliczności zadeklarowania podatku należnego z tytułu wykonania przez Wnioskodawcę usług budowlanych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego z tytułu nabycia usług budowlanych następuje na zasadach określonych w art. 86 ust. 10 pkt 1 w zw. ust. 11 ustawy, tj. w miesiącu otrzymania faktury lub w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych i uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W konsekwencji za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż moment wykazania w deklaracji VAT naliczonego z tytułu zakupu usługi budowlanej od podwykonawców, nie musi być tożsamy z momentem zadeklarowania VAT należnego z tytułu wykonania usługi budowlanej przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl