IPPP1/443-443/14-2/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-443/14-2/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2014 r. (data wpływu 18 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 Ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym, podstawowym przedmiotem działalności Uczelni jest kształcenie i wychowywanie studentów, prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych, kształcenie i promowanie kadr naukowych, upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy, działania na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych. Tak więc podstawowa działalność Uczelni to usługi edukacyjne - zwolnione z VAT, usługi badawcze finansowane ze środków budżetowych służące rozwojowi nauki - nie podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, usługi badawcze realizowane w ramach projektów celowych i umów z podmiotami gospodarczymi - opodatkowane wg podstawowej stawki VAT.

Realizując podstawowe cele działalności Uczelnia bierze udział w realizacji projektu. Projekt realizowany jest przez Wydział Filozofii i Socjologii w ramach Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich. Działania Wydziału Filozofii i Socjologii w ramach ww. projektu obejmują przeprowadzenie badań naukowych dotyczących możliwości rozszerzenia praw wyborczych na poziomie lokalnym na cudzoziemców na stałe osiadłych w Polsce. W ramach projektu zostaną zebrane i przeanalizowane wysokiej jakości informacje dotyczące przebiegu procesu nadawania migrantom posiadającym prawo do wieloletniego pobytu w kraju imigracji prawa do głosu na poziomie lokalnym w wybranych krajach członkowskich UE, które takie prawa migrantom już nadały. Ponadto zostaną zebrane i przeanalizowane wyniki badań dotyczące postaw migrantów i przedstawicieli polskiego społeczeństwa związanych z kwestią możliwości nadania migrantom posiadającym prawo do stałego pobytu w Polsce prawa do głosu na poziomie lokalnym. Na podstawie przeprowadzonych badań zostanie opracowana publikacja, stanowiąca kompilację i podsumowanie zebranej wiedzy. Publikacja w syntetyczny sposób zaprezentuje wyniki badań, a także w bezstronny sposób przedstawi proces nadawania migrantom ww. praw oraz wnioski wynikające z tych doświadczeń dla innych krajów, w tym Polski. Publikacja (raport z badań) będzie udostępniana bezpłatnie wszystkim podmiotom zaangażowanym w problematykę i debatę dot. nadawania imigrantom praw wyborczych w Polsce. Wyniki badań zostaną zaprezentowane podczas międzynarodowej konferencji. Zarówno publikacja, jak i konferencja przyczynią się do polepszenia jakości debaty na temat nadania migrantom posiadającym prawo do pobytu stałego prawa do głosu na poziomie lokalnym.

Dzięki projektowi Wydział Filozofii i Socjologii będzie miał swój udział w polepszeniu świadomości administracji, organizacji pozarządowych, badaczy i ekspertów w zakresie migracji oraz samych imigrantów na temat partycypacji publicznej cudzoziemców w Polsce.

Kopię interpretacji indywidualnej, potwierdzającej kwalifikowalność podatku od towarów i usług Wnioskujący jest zobowiązany przedłożyć instytucji finansującej projekt.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją przedmiotowego projektu Uczelni przysługuje prawo obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, Natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy precyzuje, że kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust, 3-7 tego artykułu, suma kwot podatku określona w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Powyższe regulacje oznaczają, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT oraz czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT).

W myśl art. 5 ust. 1 cyt. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Realizowany przez Wydział Filozofii i Socjologii projekt nie posłuży wykonywaniu czynności opodatkowanych, (określonych w art. 5 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług). W świetle powyższego stwierdzić należy, że realizowane przez Uniwersytet Warszawski nieodpłatne czynności w ramach realizacji przedmiotowego projektu na rzecz beneficjentów ostatecznych nie stanowią odpłatnego świadczenia usług, które podlega opodatkowaniu. W związku z powyższym towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie służą czynnościom opodatkowanym.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (art. 86 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług), Uczelnia nie ma możliwości, na płaszczyźnie obowiązujących przepisów podatkowych, odzyskania kwoty podatku naliczonego przy realizacji projektu. Tym samym zgodnie z powołaną zasadą, podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca bierze udział w realizacji projektu. Projekt realizowany jest przez Wydział Filozofii i Socjologii w ramach Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich. Dzięki projektowi Wydział Filozofii i Socjologii będzie miał swój udział w polepszeniu świadomości administracji, organizacji pozarządowych, badaczy i ekspertów w zakresie migracji oraz samych imigrantów na temat partycypacji publicznej cudzoziemców w Polsce. Wnioskodawca wskazał ponadto, że towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie posłużą wykonywaniu czynności opodatkowanych, określonych w art. 5 ustawy o VAT.

W świetle przedstawionych we wniosku okoliczności oraz powołanych przepisów należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji wymienionego projektu.

Stanowisko przedstawione we wniosku jest zatem prawidłowe.

Należy ponadto podkreślić, że pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl