IPPP1/443-44/13-2/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-44/13-2/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2013 r. (data wpływu 14 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku właściwej do sprzedaży aparatury medycznej podmiotom, które nie zajmują się działalnością medyczną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku właściwej do sprzedaży aparatury medycznej podmiotom, które nie zajmują się działalnością medyczną.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. prowadzi działalność polegającą na sprzedaży wyrobów medycznych. Zgodnie z art. 41 ust. 2 i załącznikiem nr 3 pozycja 105 stosowana jest stawka podatku VAT obniżona 8%. Wszystkie sprzedawane przez Spółkę wyroby medyczne posiadają wymagane przez Ustawę o wyrobach medycznych (ustawa z dnia 20 maja 2010 r.) certyfikaty i zgłoszenia oraz zostały dopuszczone do obrotu jako wyroby medyczne. Wyroby te charakteryzujące się wysoką jakością w praktyce mogą znaleźć również zastosowanie w działalności pozamedycznej.

W kilku przypadkach do Spółki zwróciły się z zapytaniem ofertowym instytucje nieprowadzące działalności medycznej (uniwersytet, klinika weterynaryjna itd.). W takiej sytuacji nasuwają się wątpliwości jaką stawkę VAT należy zastosować sprzedając aparaturę medyczną podmiotom niezajmującym się działalnością medyczną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy obniżona stawka podatku VAT 8% może być stosowana bez względu na to kto jest nabywcą wyrobu medycznego.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ustawa o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. w art. 41 ust. 2 oraz załączniku 3 pozycja 105 przewiduje stawkę obniżoną 8% dla wyrobów medycznych. Ustawodawca nie warunkuje stosowania tej stawki statusem nabywcy, to znaczy nie ma znaczenia jakie zastosowanie dla nabytego sprzętu medycznego znajdzie nabywca. Jedynym warunkiem stosowania stawki obniżonej 8% przy sprzedaży jest posiadanie przez dany wyrób zgodnie z ustawą o wyrobach medycznych (z dnia 20 maja 2010 r.) certyfikatów i zgłoszeń oraz muszą być dopuszczone do obrotu jako wyroby medyczne.

W związku z powyższym niezależnie od tego, kto jest nabywcą wyrobu medycznego Spółka ma prawo stosować stawkę obniżoną 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Przy czym towarami - zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Należy zaznaczyć, że w myśl art. 5a powołanej ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Wskazać należy w tym miejscu, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

W myśl zatem art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i pkt 2 cyt. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zastosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnienie od podatku możliwe jest jednak tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

W załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, zawierającym "Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%" (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. - 8%), pod pozycją 105 wymienione zostały, bez względu na symbol PKWiU, wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika.

Oznacza to, że na podstawie ww. regulacji prawnych 8% stawka podatku VAT ma zastosowanie do dostawy wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - innych niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Z przedstawionego w złożonym wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą wyrobów medycznych, do sprzedaży których stosuje obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 8%. Wszystkie sprzedawane przez Spółkę wyroby medyczne posiadają wymagane przez ustawę o wyrobach medycznych certyfikaty i zgłoszenia oraz zostały dopuszczone do obrotu jako wyroby medyczne. W kilku przypadkach do Wnioskodawcy zwróciły się z zapytaniem ofertowym instytucje nieprowadzące działalności medycznej, które chcą nabyć ww. wyroby do celów innych niż medyczne. W tak przedstawionej sytuacji Wnioskodawca ma wątpliwości jaką stawkę podatku VAT powinien zastosować sprzedając aparaturę medyczną podmiotom, które nie zajmują się działalnością medyczną.

Należy zaznaczyć, że w przedmiotowej sprawie, podstawowym kryterium decydującym o sposobie opodatkowania dostaw wyrobów jest zakwalifikowanie tych towarów przez Wnioskodawcę do wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych. Wnioskodawca wskazał, iż sprzedawane przez Niego wyroby medyczne posiadają wymagane przez ustawę o wyrobach medycznych certyfikaty i zgłoszenia oraz zostały dopuszczone do obrotu jako wyroby medyczne.

W kontekście powyższego stwierdzić należy, iż podstawowy i jedyny warunek uprawniający do sprzedaży takich towarów ze stawką podatku VAT w wysokości 8% został przez Wnioskodawcę spełniony. Przepis art. 41 ust. 2 w związku z poz. 105 załącznika nr 3 do ustawy nie zawiera w swej treści warunków dotyczących statusu nabywcy, któremu sprzedawane są wyroby medyczne.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz odnosząc się do opisu sprawy należy stwierdzić, że do sprzedawanych przez Wnioskodawcę wyrobów medycznych, spełniających definicję wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych i dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 105 załącznika nr 3 do ustawy o VAT oraz art. 146a pkt 2 tej ustawy, Wnioskodawca ma prawo stosować preferencyjną stawkę podatku w wysokości 8% niezależnie od statusu podmiotu, który te towary od Wnioskodawcy kupuje.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania sprzedaży wyrobów medycznych stawką podatku VAT w wysokości 8% niezależnie od statusu nabywcy tych towarów należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl