IPPP1/443-439/09-2/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-439/09-2/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2009 r. (data wpływu 6 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego świadczenia usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka (dalej jako Spółka) Spółki wynosi 12.588,65 m 2, w tym powierzchnia lokali - 6.980,68 m 2. Przedmiotowa nieruchomość (lokale będące odrębną własnością) stanowi środek trwały Spółki (odrębną jednostkę inwentarzową) i podlega amortyzacji zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Zgodnie z przyjętą polityką zaakceptowaną przez Zarząd Spółki, część nieruchomości, tj. Sala A, Sala B, mogą być udostępniane nieodpłatnie. Zasady udostępniania przez Spółkę sal zostały opisane w dokumencie "Zasady udostępniania Sali A, Sali B oraz Sali C podmiotom zewnętrznym". Sala C jest wykorzystywana przez Spółkę do działalności gospodarczej na podstawie umowy najmu i w związku z tym nie jest amortyzowana (nie stanowi środka trwałego).

3.

Zgodnie z wytycznymi opisanymi w przedmiotowym dokumencie zasadą jest nieodpłatne udostępnianie sal:

* każdej spółce raz w kwartale, bez możliwości podnajmu Sali przez spółkę innym podmiotom, ale z możliwością współorganizacji z innymi podmiotami;

* każdej spółce jednorazowo z okazji debiutu;

* każdemu członkowi raz w roku.

4.

Udostępnianie sal wskazanym spółkom jest związane z działalnością Spółki - sale są udostępniane spółkom, od których Spółka uzyskuje przychody (pobiera opłaty). Udostępnienie sal jest więc ściśle związane z usługami świadczonymi przez Spółkę dla podmiotów, których akcje są notowane na giełdzie, jak też dla innych podmiotów dla których Spółka świadczy usługi (uczestników rynku - np. firmy inwestycyjne, banki, podmioty zagraniczne).

5.

Jako ogólną zasadę przyjęto, że w przypadku podmiotów zewnętrznych:

* wynajem sal odpłatny i nieodpłatny

* w każdym tygodniu roboczym rezerwacje sal nie mogą przekroczyć 3 dni, przy czym limit dni nie dotyczy organizacji debiutów. Pozostałe 2 dni pozostają do dyspozycji Spółki; w uzasadnionych przypadkach, sala może być udostępniona podmiotom zewnętrznym ponad limit dni określony powyżej.

6.

Powierzchnia udostępnianych nieodpłatnie sal jest następująca:

Sala A - 307,86 m 2 Sala B - 41 m 2

7.

Wymienione powyżej sale mogą być udostępniane nieodpłatnie także innym podmiotom na podstawie zaopiniowanego przez Dyrektora Biura, i zatwierdzonego przez Zarząd Spółki wniosku.

8.

Sale wskazane w pkt 6 powyżej mogą być udostępnione na okres do 4 godzin i powyżej 4 godzin.

9.

Dodatkowo Spółka rozważa nieodpłatnie wynająć salę o powierzchni 34 m 2 na rzecz "Fundacji", jak też ze względów biznesowych inne lokale o niewielkiej powierzchni mogą być udostępniane nieodpłatnie innym podmiotom.

Jednakże tego typu zdarzenia mają charakter incydentalny w stosunku do podstawowej działalności Spółki, dla której wykorzystywana jest nieruchomość.

10.

Udział powierzchni udostępnianych nieodpłatnie w stosunku do ogółu powierzchni będącej własnością Spółki wynosi 3,04%, natomiast udział powierzchni udostępnianych nieodpłatnie w powierzchni lokali wynosi 5,48%.

11.

W przypadku, gdy sale są udostępniane nieodpłatnie i są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, np. debiuty spółek, usługi udostępniania sali nie są opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W przypadku, gdy udostępnianie sali nie ma związku z działalnością Spółki, Spółka opodatkowuje świadczone usługi podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy z dnia z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - dalej jako "uptu" - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega jedynie nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Czy nie podlega opodatkowaniu nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Zdaniem Wnioskodawcy

Zdaniem Spółki opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega jedynie nieodpłatne udostępnianie sal, które nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Nieodpłatnie udostępnione sale, które są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa nie są opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Nieodpłatne udostępnianie sal spółkom, spółkom z okazji debiutu, spółkom z rynku C, czy członkom giełdy jest w bezpośredni sposób związane z czynnościami wykonywanymi przez Spółkę na ich rzecz, za które to czynności Spółka pobiera opłaty.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 uptu nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Przywołane przepisy wskazują, iż opodatkowaniu podatkiem VAT podlega nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli łącznie zostaną spełnione następujące warunki:

1.

usługi przeznaczone są na potrzeby osobiste podatnika lub jego pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, lub są to wszelkie inne usługi świadczone nieodpłatnie,

2.

usługi nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,

3.

podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia, w całości lub w części, podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

W przypadku, gdy chociaż jeden z powyższych warunków nie zostanie spełniony, usługa świadczona nieodpłatnie nie podlega opodatkowaniu VAT.

Powyższe prowadzi do wniosku, iż opodatkowaniu podlega jedynie nieodpłatne świadczenie usług na cele niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa Spółki.

Prezentowane przez Spółkę stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych, np. WSA w wyroku z dnia 13 lipca 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 3630/06 stwierdził, iż "stosownie do powołanego przepisu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za czynność zrównaną z odpłatnym świadczeniem usług uznaje się także wszelkie nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku przy nabyciu towarów i usług związanych następnie z wyświadczeniem tego rodzaju usługi. Interpretacja tego przepisu nie może pozostawać w sprzeczności z zasadą wykładni zakazującą rozszerzającej interpretacji wyjątków. W ocenie Sądu, powołany przepis wskazuje na możliwość opodatkowania usług świadczonych nieodpłatnie w jednej sytuacji, której pojawienie się wymaga zaistnienia dwóch warunków w tym przepisie wskazanym. Tylko łączne zaistnienie powołanych przesłanek umożliwia zastosowanie fikcji prawnej i objęcie zakresem opodatkowania usług nieodpłatnych. W konsekwencji, brak przynajmniej jednej przesłanki opodatkowanie wyłącza".

Oznacza to, iż nieodpłatne udostępnienie sal spółkom i innym podmiotom, na rzecz których Spółka świadczy usługi i pobiera opłaty giełdowe, należy klasyfikować jako usługi związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, do których nie ma zastosowania art. 8 ust. 2 uptu.

Wszelkie inne nieodpłatne udostępnianie nieruchomości pozostające bez związku z usługami świadczonymi przez Spółkę podlega opodatkowaniu VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z tym, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębna interpretacja.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl