IPPP1/443-437/13-2/MPe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-437/13-2/MPe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2013 r. (data wpływu 10 maja 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej jako: "X." lub Wnioskodawca") jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. X. jako partner prywatny w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100 z późn. zm., dalej jako: "Ustawa o PPP"), na mocy art. 4 ust. 2 Ustawy o PPP uczestniczyła w prowadzonym przez Miasto (dalej jako: "Miasto"), na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 159 z późn. zm., dalej jako: "PZP"), w trybie dialogu konkurencyjnego, o którym mowa w art. 60a i następnych PZP - postępowaniu dotyczącym wyboru partnera prywatnego, w rozumieniu art. 1 ust. 1 Ustawy o PPP. W związku z faktem, że oferta złożona przez X. została uznana przez Miasto za najkorzystniejszą, Miasto zawrze z X. umowę partnerstwa publiczno-prywatnego, dotyczącą realizacji przedsięwzięcia obejmującego zaprojektowanie, budowę, utrzymanie, zarządzanie i eksploatację instalacji termicznego przekształcania odpadów komunalnych (dalej jako: "ITPOK") (dalej jako: "Umowa PPP"). Umowa PPP zostanie zawarta na okres przekraczający 25 lat. Z punktu widzenia X., Miasto pozostanie jedynym podmiotem odpowiedzialnym za realizację postanowień Umowy PPP.

1. Świadczenie usług przez X. na rzecz Miasta w formule Umowy PPP.

W ramach Umowy PPP, X. zobowiązana będzie do realizacji przedsięwzięcia (w szczególności, zaprojektowania i wybudowania ITPOK) ze środków własnych oraz środków z kredytów i pożyczek zaciągniętych przez X. Miasto będzie współfinansować część nakładów inwestycyjnych przekazując na rzecz X. dotację ze środków Unii Europejskiej, jako tzw. wkład własny w przedsięwzięcie w rozumieniu Ustawy o PPP.

ITPOK zostanie wybudowany na nieruchomości gruntowej (dalej jako: "Nieruchomość"), której obecnym właścicielem jest Skarb Państwa, a użytkownikiem wieczystym jest Miasto; przed rozpoczęciem budowy ITPOK, Miasto dokona zbycia prawa użytkowania wieczystego Nieruchomości na rzecz X., następnie Miasto nabędzie własność Nieruchomości od Skarbu Państwa. W konsekwencji, X. będzie realizowała budowę na Nieruchomości, której będzie użytkownikiem wieczystym, ponosząc wydatki na wytworzenie składników majątkowych tworzących ITPOK na własnym gruncie; tym samym, X. będzie właścicielem ITPOK w okresie obowiązywania Umowy PPP.

Miasto, w oparciu o Umowę PPP, będzie nabywać od X. usługi związane z usuwaniem (unieszkodliwianiem) odpadów komunalnych, których istotą - zgodnie z Umową PPP - będzie prowadzenie termicznego przekształcania w ITPOK przyjętych odpadów, po ich uprzednim przyjęciu do ITPOK. Termiczne przekształcanie odpadów zostało zdefiniowane w Umowie PPP jako termiczne przekształcenie odpadów w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. Nr 21), gdzie przez termiczne przekształcanie odpadów rozumie się (a) spalanie odpadów przez ich utlenianie lub (b) inne procesy termicznego przetwarzania odpadów, w tym pirolizę, zgazowanie i proces plazmowy, o ile substancje powstające podczas tych procesów są następnie spalane.

Ww. usługi na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm., dalej jako: "PKWiU"), zostały sklasyfikowane przez X. jako usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 38.21.23.0 "Usługi związane ze spalaniem odpadów innych niż niebezpieczne".

2. Wynagrodzenie X. z tytułu świadczenia usług na rzecz Miasta.

Od momentu rozpoczęcia eksploatacji ITPOK (włączając w to okres rozruchu technicznego koniecznego do rozpoczęcia świadczenia usług przy zastosowaniu ITPOK) do końca trwania Umowy PPP, X. będzie otrzymywać od Miasta wynagrodzenie (dalej jako: "Wynagrodzenie") z tytułu świadczenia opisanych wyżej usług związanych z usuwaniem (unieszkodliwianiem) odpadów komunalnych innych niż niebezpieczne, na zasadach przewidzianych w Umowie PPP.

Zgodnie z postanowieniami Umowy PPP, Wynagrodzenie za usługę świadczoną przez X. na rzecz Miasta będzie dotyczyć następujących czynności realizowanych przez X. na podstawie tej umowy:

* odbioru odpadów "na bramie" ITPOK (przy czym organizacja i transport odpadów "do bramy" są przedmiotem odrębnych umów z podmiotami trzecimi);

* następnie, po odpowiedniej preselekcji odpadów pozwalającej zachować sprawność instalacji oraz prawidłowość procesu obróbki termicznej, poddania odpadów procesowi spalania; ubocznym efektem ww. procesu będzie produkcja energii elektrycznej lłub cieplnej, którą X. dostarczy za odrębnym wynagrodzeniem do odpowiednich przedsiębiorstw przesyłowych (dostawy te nie są elementem świadczenia X. na rzecz Miasta w zakresie opisanym w niniejszym wniosku).

Mechanizm kalkulacji Wynagrodzenia będzie uwzględniał uzgodnienia stron dotyczące pokrycia wszystkich uzasadnionych kosztów związanych z realizacją przedsięwzięcia (w tym m.in. amortyzacji środków trwałych wchodzących w skład ITPOK i kosztów finansowania przedsięwzięcia), jak również zysku X. Szczegółowy algorytm kalkulacji wynagrodzenia należnego X. z tytułu Umowy PPP zostanie opisany w załączniku do Umowy PPP.

Z tytułu świadczonych usług w zakresie usuwania (unieszkodliwiania) odpadów komunalnych, X. będzie wystawiała na rzecz Miasta faktury VAT, opiewające na należną za dany okres rozliczeniowy kwotę Wynagrodzenia netto podwyższonego o podatek VAT; faktury te będą wystawiane za miesięczne okresy rozliczeniowe. Po zakończeniu okresu eksploatacji ITPOK przez X. (po zakończeniu Umowy PPP), zostanie on przekazany Miastu bez dodatkowego wynagrodzenia oraz bez dodatkowych kosztów.

Przedmiotem pytania X. objętego zakresem niniejszego wniosku jest potwierdzenie prawidłowości stawki podatku VAT, która zostanie zastosowana przez X. w odniesieniu do usług świadczonych na rzecz Miasta. X. uprzejmie informuje, że pytanie w tym zakresie (pytanie o stawkę podatku VAT na wynagrodzeniu należnym X. z tytułu usług świadczonych na rzecz Miasta) było przedmiotem wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie skierowanego przez Miasto do Ministra Finansów za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (wniosek z dnia 13 września 2012 r., uzupełniony pismem z 10 grudnia 2012 r.). Przedmiotowa Interpretacja o sygn. ILPP1/443-867/12-5/NS została wydana na rzecz Miasta w dniu 17 września 2012 r. W Interpretacji tej organ potwierdził stanowisko Miasta, zgodnie z którym do Wynagrodzenia wypłacanego partnerowi prywatnemu (X.) przez Miasto z tytułu Umowy PPP zastosowanie znajdzie preferencyjna stawka podatku VAT określona w art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 Ustawy o VAT. Biorąc jednakże pod uwagę, że interpretacja indywidualna otrzymana przez Miasto odnosi skutek jedynie w odniesieniu do adresata tej interpretacji, X., będąc drugą stroną Umowy PPP zdecydowała się na wystąpienie z wnioskiem o wydanie odrębnej interpretacji indywidualnej w tym samym stanie faktycznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisane w ramach opisu zdarzenia przyszłego usługi, które będą świadczone przez X. na rzecz Miasta na podstawie Umowy PPP będą podlegały stawce podatku VAT określonej w art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 Ustawy o VAT (wynoszącej obecnie 8%).

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane usługi związane z usuwaniem (unieszkodliwianiem) odpadów komunalnych, które będą świadczone przez X. na rzecz Miasta na podstawie Umowy PPP będą podlegały obniżonej stawce podatku VAT określonej w art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 Ustawy o VAT. Usługi te zostały bowiem sklasyfikowane jako mieszczące się w grupowaniu PKWiU 38.21.23.0 "Usługi związane ze spalaniem odpadów innych niż niebezpieczne". W konsekwencji, faktury wystawiane przez Wnioskodawcę na rzecz Miasta będą zawierały 8% stawkę podatku VAT.

1. Podstawy prawne

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 2 pkt 6 Ustawy o VAT stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a Ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5 wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy Ustawy o VAT lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Powyższa regulacja oznacza, iż do klasyfikacji usług dla celów zastosowania przepisów z zakresu podatku od towarów i usług stosuje się klasyfikacje statystyczne w każdym takim przypadku, gdy odpowiedni symbol statystyczny powołany jest w treści samej Ustawy o VAT, albo w treści odpowiedniego aktu wykonawczego. W aktualnym stanie prawnym, do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się PKWiU, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawię trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji regułą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwale i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Kierując się powyższą regułą, Wnioskodawca dokonał klasyfikacji usług, które zamierza świadczyć na rzecz Miasta na podstawie Umowy PPP jako mieszczących się w grupowaniu PKWiU 38.21.23.0 "Usługi związane ze spalaniem odpadów innych niż niebezpieczne".

Na mocy art. 41 ust. 1 Ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednocześnie, zarówno w treści ww. ustawy, jak i w odpowiednich przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności obniżonymi stawkami podatku lub zwolnienie od podatku.

W szczególności, w świetle art. 41 ust. 2 Ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do tej ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Natomiast na podstawie art. 146a pkt 1 i pkt 2 Ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Załącznik nr 3 do Ustawy o VAT, który enumeratywnie wymienia towary i usługi podlegające opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT, w pozycji nr 149 wymienia usługi sklasyfikowane według klasyfikacji PKWiU pod numerem 38.21.2, tj. "usługi związane z usuwaniem odpadów innych niż niebezpieczne"; jedną z pozycji tego grupowania są usługi związane ze spalaniem odpadów innych niż niebezpieczne, o kodzie PKWiU 38.21.23.0. Do takich usług, jako usług mieszczących się w zakresie szerszej grupy o kodzie PKWiU 38.21.2, jak wynika z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 1 46a pkt 2 Ustawy o VAT, zastosowanie ma 8% stawka podatku VAT.

2. Zastosowanie do sytuacji X.

Jak to opisano we wniosku, X. jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Po wybudowaniu oraz uruchomieniu instalacji, X. będzie zobowiązana do odbioru strumienia odpadów komunalnych od Miasta a następnie termicznego przekształcania/przetwarzania (unieszkodliwiania) tych odpadów (ich spalania).

W opisanym zdarzeniu przyszłym X. przy wykorzystaniu ITPOK będzie świadczyć na rzecz Miasta usługi związane z usuwaniem odpadów innych niż niebezpieczne, zasadniczo polegające na spalaniu odpadów innych niż niebezpieczne w przeznaczonych do tego obiektach (ITPOK).

Jednocześnie X. podkreśla, że wykonywanie spalania odpadów będzie istotą usługi świadczonej przez X. na rzecz Miasta, przy czym ww. usłudze będą towarzyszyły czynności pomocnicze, takie jak odbiór odpadów "na bramie" ITPOK oraz preselekcja przyjętych odpadów pozwalająca zachować sprawność instalacji oraz prawidłowość procesu obróbki termicznej. Natomiast dostawa energii elektrycznej oraz ciepła, stanowiących uboczny efekt ww. procesu spalania odpadów, będzie się odbywała na rzecz podmiotów innych niż Miasto i za odrębnym wynagrodzeniem (nie będzie stanowiła elementu usługi świadczonej przez X. na rzecz Miasta).

W świetle powyższego, zdaniem X., uzasadnione jest sklasyfikowanie usług świadczonych przez X. na podstawie Umowy PPP, objętych opisem zdarzenia przyszłego, jako usług o kodzie PKWiU 38.21.23.0. Do usług tych zastosowanie znajdzie 8% stawka podatku VAT, co wynika z zastosowania normy prawnej zawartej w powołanym wyżej art. 5a Ustawy o VAT. Taką też stawkę podatku VAT X. powinna doliczać do kwot netto wykazywanych na fakturach wystawianych na rzecz Miasta.

W związku z tym, stanowisko X. przedstawione w niniejszym wniosku należy uznać za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl