IPPP1/443-431/07-2/GD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-431/07-2/GD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2007 r. (data wpływu 6 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego oraz terminu oznaczenia wyrobów akcyzowych znakami akcyzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2007 r. (data stempla pocztowego) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego oraz terminu oznaczenia wyrobów akcyzowych znakami akcyzy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest podmiotem gospodarczym prowadzącym skład podatkowy na terenie, którego produkowane, przetwarzane, magazynowane oraz przyjmowane są wyroby alkoholowe. W związku z uruchomieniem nowej formy sprzedaży zgodnej z umowami dotyczącymi praw do dystrybucji niektórych wyrobów Spółka. zamierza sprzedawać wyroby akcyzowe zharmonizowane wyprodukowane na terenie składu podatkowego przez Spółkę, Spółce X w procesie zawieszania poboru akcyzy. Wnioskodawca dokonuje sprzedaży wyrobów alkoholowych a następnie odkupuje te same wyroby, przy czym towar będący przedmiotem transakcji nie opuszcza składu podatkowego. Nastąpi tylko przesunięcie z magazynu wyrobów gotowych do magazynu towarów obcych z zawieszoną akcyzą. Spółka wystawi fakturę sprzedaży do Spółki X. Następnie dokona zakupu tych samych wyrobów ze Spółki X

Zgodnie z regulaminem składu podatkowego, zatwierdzonym przez Naczelnika Urzędu Celnego w S na terenie składu podatkowego prowadzonego przez Spółkę. odbywa się produkcja, przetwarzanie, magazynowanie oraz przyjmowanie i wysyłanie wyrobów akcyzowych. Dotyczy to również towarów obcych z zawieszoną akcyzą, które zgodnie z regulaminem mają wyodrębnione miejsce przechowywania w składzie podatkowym. Zakupiony towar ze Spółki X będzie sprzedawany w kraju z zapłaconą akcyzą z naklejonymi banderolami, jak również do Wolnych Obszarów Celnych z zapłaconą akcyzą i bez banderol. Znaki akcyzy będą umieszczane na wyrobach przez producenta Spółkę. Spółka uzyskała pozytywne stanowisko Izby Skarbowej z zakresu podatku VAT oraz podatku akcyzowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W związku z zaprezentowanym stanem faktycznym Spółka wnosi o ustosunkowanie się do przedstawionych zagadnień podatku akcyzowego oraz określenia momentu powstania obowiązku podatkowego a w konsekwencji momentu naniesienia znaków akcyzy.

Zdaniem Wnioskodawcy znajdujący się w składzie podatkowym alkohol, pomimo, iż zmienia właściciela, nadal jest objęty procedurą zawieszenia akcyzy. Obowiązek zapłaty akcyzy nie powstaje jeżeli jest on nadal magazynowany w składzie podatkowym. Fakt zmiany właściciela nie powoduje w tym wypadku obowiązku zapłaty akcyzy. Obowiązek podatkowy powstaje dopiero z chwilą wyprowadzenia alkoholu ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Ponadto, poza udokumentowaniem tego faktu w ewidencji magazynowej, nie jest konieczne wystawianie dokumentu ADT. Znaki akcyzy z tej transakcji będą naniesione przez producenta Spółkę za wyjątkiem wyrobów przeznaczonych do Wolnych Obszarów Celnych zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy.

Przepisy ogólne o podatku akcyzowym statuują w art. 6 ust. 1, iż "Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu, chyba, że ustawa stanowi inaczej." Natomiast przepisy art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym precyzują, że "Pobór od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są: produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym." Pojęcie "obowiązku podatkowego" według art. 4 Ordynacji podatkowej (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z 1997 r. z późn zm.), jest następujące "Obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach". Biorąc pod uwagę, powyższe zasadnym jest stwierdzenie, iż w rozpatrywanym przypadku nie powstanie obowiązek podatkowy, związany ze sprzedażą wyrobów akcyzowych na terenie kraju, dopóki przedmiotowe czynności są dokonywane na terenie składu podatkowego. W przedmiotowym przypadku obowiązek zapłaty akcyzy, w terminach określonych przepisami ustawy o podatku akcyzowym, powstaje w momencie zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, to jest w momencie wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, tj. zgodnie z przepisami art. 28 ust. 1 pkt 2, który stanowi, iż "Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku: wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy; obowiązek podatkowy powstaje w dniu wyprowadzenia tych wyrobów poza teren składu podatkowego." Udokumentowanie w tym przypadku sprzedaży i przemieszczenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych na terenie składu podatkowego dokumentem ADT nie jest konieczne. Dokument ADT należy stosować tylko i wyłącznie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy związanej przemieszczeniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, którego to przemieszczenia w opisanym stanie faktycznym brak. Stanowi o tym art. 27 ust. 4 pkt 1 ustawy, który sytuuje, iż "Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczeniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, to warunkiem zawieszenia poboru akcyzy jest łączne spełnienie przez podatnika następujących warunków: dołączenia do przewożonych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych administracyjnego dokumentu towarzyszącego."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn zm.) wyroby akcyzowe zharmonizowane to paliwa silnikowe, oleje opałowe, i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do przedmiotowej ustawy. W myśl art. 83 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 3 do ustawy o podatku akcyzowym - podlegają obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy. Zgodnie z tym załącznikiem obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy objęte są wyroby alkoholowe.

W myśl art. 26 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym, pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony jeżeli te wyroby są produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym, przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju. Zgodnie z art. 27 ust. 6 ww. ustawy o podatku akcyzowym procedura zawieszenia poboru akcyzy nie ma zastosowania wobec wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oznaczonych znakami akcyzy w dostawie wewnątrzwspólnotowej i obrocie na terytorium kraju, z wyjątkiem przemieszczania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych między składami podatkowymi tego samego podatnika. Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z prowadzeniem składu podatkowego to zgodnie z art. 27 ust. 1 ww. ustawy, warunkiem zawieszenia poboru akcyzy jest zezwolenie na prowadzenie przez podmiot składu wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego. W myśl art. 28 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, obowiązek podatkowy powstaje w dniu wyprowadzenia tych wyrobów poza teren składu podatkowego. Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, to zgodnie z art. 27 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, warunkiem zawieszenia poboru akcyzy jest łączne spełnienie przez podatnika następujących warunków:

1.

dołączenie do przewożonych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych administracyjnego dokumentu towarzyszącego;

2.

złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Uwzględniając powyższe, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy nastąpi w chwili wyprowadzenia wyrobów alkoholowych ze składu podatkowego Spółki poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Obowiązek podatkowy w tym przypadku powstanie w dniu wyprowadzenia wyrobów alkoholowych poza teren składu podatkowego należącego do Spółki.

Z uwagi na to, że transakcje pomiędzy Spółką. a Spółką X (sprzedaż i odkupienie) dotyczą wyrobów alkoholowych, które nie opuszczają składu podatkowego, który należy do Spółki., fakt takiej sprzedaży nie musi być udokumentowany wystawionymi dokumentami ADT. Dokument ADT należy stosować tylko i wyłącznie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy związanej z przemieszczeniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy ciąży na producentach, importerach, podmiotach dokonujących nabycia wewnątrzwspólnotowego, przedstawicielach podatkowych oraz na podmiotach dokonujących pakowania, rozlania lub rozważenia wyrobów w opakowania jednostkowe, a także przepakowania, ponownego rozlania lub rozważenia wyrobów akcyzowych w inne opakowania jednostkowe. W myśl art. 87 ust. 1 ww. ustawy wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy muszą być prawidłowo oznaczone odpowiednimi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym zwolnione są wyroby akcyzowe wprowadzane do składów celnych, składów wolnocłowych i wolnych obszarów celnych, a przeznaczone do zbycia w sklepach wolnocłowych.

Wyroby alkoholowe winny być prawidłowo oznaczone znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych, które będą wprowadzone do składów celnych, składów wolnocłowych i wolnych obszarów celnych, przeznaczonych do zbycia w sklepach wolnocłowych. W myśl art. 88 ust. 5 ww. ustawy, wyroby akcyzowe określone w ust. 1 pkt 2 i 3 mogą być wydane lub przywiezione na terytorium kraju bez znaków akcyzy, pod warunkiem pisemnego powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego wykonującego zadania w zakresie akcyzy na terytorium kraju, w terminie co najmniej 7 dni przed planowanym dniem wydania wyrobów akcyzowych albo ich przywozu na terytorium kraju. Właściwy naczelnik urzędu celnego wykonujący zadania w zakresie akcyzy na terytorium kraju może zarządzić konwojowanie wyrobów akcyzowych do granicy terytorium kraju w przypadku ich wywozu lub do momentu wprowadzenia do składu celnego, składu wolnocłowego albo wolnego obszaru celnego w przypadku ich przywozu. Konwojowanie odbywa się na koszt producenta lub odbiorcy tych wyrobów.

W myśl art. 87 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczenia znakami akcyzy (z uwzględnieniem ust. 1 i 2) nie mogą być przedmiotem obrotu na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl