IPPP1/443-430/14-4/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-430/14-4/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Związku przedstawione we wniosku z 8 kwietnia 2014 r. (data wpływu 14 kwietnia 2014 r.) uzupełnione pismem z dnia 12 maja 2014 r. (data wpływu 19 maja 2014 r.) na wezwanie Organu z dnia 7 maja 2014 r. (skutecznie doręczone 12 maja 2014 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości zabudowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości zabudowanej. Wniosek uzupełniono pismem z z dnia 12 maja 2014 r. (data wpływu 19 maja 2014 r.) na wezwanie Organu z dnia 7 maja 2014 r. (skutecznie doręczone 12 maja 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe sprecyzowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 12 maja 2014 r.

W 1999 r. w ramach likwidacji Centralnego Związku, Związek otrzymał nieodpłatnie nieruchomość zabudowaną, - akt notarialny 19 lutego 1999 r. Nieruchomość zabudowana, składa się z budynku magazynowego i biurowego oraz gruntu w wieczystym użytkowaniu, gruntu własnego.

W nieruchomości tej wolne powierzchnie biurowe i magazynowe Wnioskodawca odpłatnie wynajmuje kontrahentom, aby zapewnić środki na pokrycie kosztów utrzymania tych obiektów i pokrycia kosztów działalności statutowej Związku. Zgodnie z deklaracjami podatku od nieruchomości Wnioskodawca przedstawia powierzchnię odpłatnie wynajmowaną i powierzchnię wykorzystywaną do celów działalności statutowej:

* rok 2009 - ogółem 3.190,33 m2 w tym wynajmowana 2.937,79 m2, na cele statutowe 252,54 m2,

* rok 2010 - ogółem 3.190.,33 m2 w tym wynajmowana 2937,79 m2, na cele statutowe 252,54 m2,

* rok 2011 - ogółem 3.190,33 m2 w tym wynajmowana 2937,79 m2, na cele statutowe 252,54 m2,

* rok 2012 - ogółem 3.190,33 m2 w tym wynajmowana I-II - 2937,79 m2, III-X- 1.737,02 m2, XI-XII 2.879,59 m2, na cele statutowe I-II -252,54 m2, III-X - 1453,31 m2, XI-XII 310,74 m2,

* rok 2013 - ogółem 3.190,33 m2 w tym wynajmowana 2879,59 m2, na cele statutowe 310,74 m2,

* rok 2014 - ogółem 3.190,33 m2 w tym wynajmowana 2881,49 m2, na cele statutowe 308,84 m2,

Od daty otrzymania nieruchomości do chwili obecnej Związek nie poniósł wydatków na jej ulepszenie. Wykonywane były niezbędne naprawy i wymiary zużytych elementów niezbędnych do normalnego funkcjonowania nieruchomości.

Zgodnie z posiadaną dokumentacją budynki zostały oddane do eksploatacji w 1976 r. W chwili obecnej obiekty wymagają kapitalnego remontu: remont dachu pokrytego eternitem, wymiana instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej, instalacji centralnego ogrzewania, zainstalowania nowej ekologicznej kotłowni (obecnie obiekty ogrzewane są przez własną kotłownię, opalaną węglem, która nie spełnia wymogów ochrony środowiska, jest w złym stanie budowlanym i technicznym.

Wykonanie remontów i inwestycji to ogromny wydatek na który Związek nie posiada środków finansowych. Związek podejmie działania zmierzające do sprzedaży tej nieruchomości w 2014 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Związek postąpi prawidłowo, nie doliczając podatku VAT do transakcji sprzedaży nieruchomości.

Według Wnioskodawcy, Związek postąpi prawidłowo, zgodnie z art. 43 ust. 1:

* pkt 10 - dostawa nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia,

* pkt 10 a.a. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało Związkowi odliczenie podatku VAT,

* pkt 10a.b. Związek nie poniósł wydatków na ulepszenie tej nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Artykuł 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym, stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem z powyższych przepisów wynika, że dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej 2 lata.

Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ustawy, zgodnie z tym przepisem, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli lub ich części) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, najem. Zarówno sprzedaż, najem jak i dzierżawa, są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Ponadto na mocy art. 29a ust. 8 ustawy o VAT w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza sprzedać nieruchomość zabudowaną budynkiem magazynowym i biurowym. Wnioskodawca nabył nieruchomość nieodpłatnie w roku 1999. Wnioskodawcy z tytułu nabycia nieruchomości nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie nieruchomości. Od roku 2009 część powierzchni w ww. budynkach jest wynajmowana odpłatnie, a część wykorzystywana na cele statutowe Związku.

Z uwagi na opisane zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku oraz treść powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, że w stosunku do powierzchni wynajmowanych doszło do pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, gdyż zostały one oddane do użytkowania w wykonaniu czynności opodatkowanych.

Zatem sprzedaż nieruchomości w części, które zostały wynajęte i od wynajęcia upłynął okres dłuższy niż 2 lata, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W stosunku do części nieruchomości, którą Wnioskodawca przeznaczył na cele statusowe, do pierwszego zasiedlenia dojdzie w momencie sprzedaży Nieruchomości, tym samym sprzedaż tej części nieruchomości nie może korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jednakże, ponieważ Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości, ponadto Wnioskodawca nie dokonywał ulepszeń nieruchomości zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Zatem dostawa tej części nieruchomości korzystać będzie ze zwolnienia na podstawie tego przepisu. Z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, korzystać będzie również ta część nieruchomości, która została wynajęta, lecz od dnia wynajęcia do dnia sprzedaży nie upłynął okres dłuższy niż dwa lata.

Zatem dostawa Nieruchomości w całości korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy. Tym samym zbycie gruntu, na którym posadowione są budynki, przy uwzględnieniu treści art. 29a ust. 8 ustawy, również objęte będzie zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl