IPPP1-443-42/08-7/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-42/08-7/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Kancelarii X, przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2008 r. (data wpływu 11 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT w postępowaniu przetargowym na zagospodarowanie terenu zielenią w rezydencji X jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT w postępowaniu przetargowym na zagospodarowanie terenu zielenią w rezydencji X.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W rezydencji X - Narodowym Zespole Zabytkowym będą realizowane prace zagospodarowania terenu zielenią. Będą one realizowane na podstawie opracowanej dokumentacji na niezagospodarowanym terenie skarpy powstałym po wycince chorego drzewostanu przez nadleśnictwo w Wiśle. Szczegółowy zakres prac obejmował będzie: wykopanie starszych drzew w celu przesadzenia, zabiegi agrotechniczne, wykaszanie chwastów i jednorocznych samosiewów, koszenie, wygrabienie i zebranie trawy, oczyszczenie terenu i przygotowanie pod obsadzenie z wymianą warstwy ziemi na urodzajną, nawożenie, obsianie terenu trawą, sadzenie drzew i krzewów, sadzenie bylin i roślin okrywowych, ogólna pielęgnacja i ochrona istniejących i nowych elementów krajobrazu oraz pielęgnacja gwarancyjna posadzonego materiału roślinnego. Wątpliwości dotyczące wysokości stosowania stawki podatku VAT na zakładaną zieleń w rezydencji X spowodowane są różnymi interpretacjami przepisów podatkowych dotyczących tej kwestii. Pierwsza dotyczy niejasności stosowania 7% stawki podatku VAT w sytuacji, gdy spojrzymy na sprawę w kontekście tego, że teren rezydencji jest rezydencją X i sklasyfikowany jest zgodnie z polską klasyfikacją obiektów budowlanych (PKOB), wprowadzonej rozporządzeniem rady ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm. IV schemat klasyfikacji z objaśnieniami), do zbioru 1130 "budynki zbiorowego zamieszkania" w tym budynki rezydencji prezydenckich. W związku z tym można by było zastosować uprzywilejowaną 7% stawkę podatku, z której korzystają tylko obiekty budownictwa mieszkaniowego, do którego zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz załączniku nr 3 do ustawy poz. 161 (dz. U. 54 poz. 535 z dnia 5 kwietnia 2004 r.) należą rezydencje X. Jednak taką stawkę można by było zastosować w przypadku usługi zakładania zieleni w związku z realizacją inwestycji budownictwa mieszkaniowego, ponieważ z naszych ustaleń wynika, że na zakładaną zieleń obowiązuje ta sama stawka VAT, co na budowę danego obiektu. Ponadto zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. A ustawy o VAT, do 31 grudnia 2007 r. stawkę w wysokości 7% stosuje się do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, przez którą rozumie się m.in. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, a w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę, jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Druga wątpliwość dotyczy kwestii związanej z tym, że w omawianym przypadku jest to usługa zagospodarowania terenu zielenią już po zakończeniu inwestycji związanej z budownictwem mieszkaniowym, zatem te czynności mogłyby być zaliczone do usług w zakresie rolnictwa i opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 3%, zgodnie z poz. 64 załącznika nr 6 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dz. U. 54 poz. 535 z dnia 5 kwietnia 2004 r.), "pkwiu ex 01.4 usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyjątkiem usług weterynaryjnych, podkuwania koni i schronisk dla zwierząt". Trzecia wątpliwość dotyczy występowania "ex" w oznaczeniu tych usług związanych z rolnictwem, które może sugerować opodatkowanie pielęgnacji zieleni po wybudowaniu obiektu stawką 22%.

Ponadto w piśmie z dnia 17 marca 2008 r. nr BA-WIR-962-27/08, Wnioskodawca poinformował, iż zakres przedmiotowych usług, polegających na zakładaniu terenów zielonych sklasyfikowany jest w PKWiU pod numerem 01.41.12-00.00.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę podatku VAT zastosować w postępowaniu przetargowym na zagospodarowanie terenu zielenią w rezydencji X - narodowym zespole zabytkowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, w omawianym przypadku jest to usługa zagospodarowania terenu zielenią już po zakończeniu inwestycji związanej z budownictwem mieszkaniowym, zatem te czynności zaliczają się do usług w zakresie rolnictwa i opodatkowane są stawką podatku VAT w wys. 3%, zgodnie z poz. 64 załącznika nr 6 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług "PKWiU ex 01.4 usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyjątkiem usług weterynaryjnych, podkuwania koni i schronisk dla zwierząt."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 3 ww. ustawy, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382), usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. Zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. U. GUS z 2005 r., Nr 1, poz. 11), do zaklasyfikowania usług lub wyrobów zobowiązany jest odpowiednio usługodawca lub producent (importer) danego wyrobu. Również przepis pkt 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowi, że zaliczenie określonego produktu do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków producenta (względnie usługodawcy) tego produktu. Tutejszy organ podatkowy nie jest zatem organem uprawnionym do dokonania klasyfikacji statystycznej usług wymienionych we wniosku Strony.

Zgodnie z przepisem § 2 pkt 1 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.), do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), o której mowa w § 3, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008 r. W przepisie § 3 ww. rozporządzenia wymienione jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 1997 r. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 146 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 30 kwietnia 2008 r., stosuje się stawkę w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5, których przedmiotem są towary i usługi wymienione w załączniku nr 6 do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów.

We wskazanej przez Wnioskodawcę pozycji 64 ww. załącznika zostało wymienione grupowanie PKWiU "ex 01.4 - Usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyjątkiem usług weterynaryjnych, podkuwania koni i schronisk dla zwierząt".

Zgodnie z objaśnieniem do załącznika nr 6 do cyt. ustawy, wskazany symbol PKWiU w pozycji nr 64 przedmiotowego załącznika, wraz z oznaczeniem "ex", dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka podatku od towarów i usług dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, przedmiotowe usługi obejmować będą: wykopanie starszych drzew w celu przesadzenia, zabiegi agrotechniczne, wykaszanie chwastów i jednorocznych samosiewów, koszenie, wygrabienie i zebranie trawy, oczyszczenie terenu i przygotowanie pod obsadzenie z wymianą warstwy ziemi na urodzajną, nawożenie, obsianie terenu trawą, sadzenie drzew i krzewów, sadzenie bylin i roślin okrywowych, ogólna pielęgnacja i ochrona istniejących i nowych elementów krajobrazu oraz pielęgnacja gwarancyjna posadzonego materiału roślinnego. Zgodnie z przedstawioną przez Wnioskodawcę klasyfikacją, usługi te należą do grupowania 01.41.12-00.00. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) "Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni".

W związku z powyższym, na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji przedmiotowych usług stwierdzić należy, że od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 30 kwietnia 2008 r. stosuje się stawkę w wysokości 3% w odniesieniu do usług wymienionych we wniosku Strony.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl