IPPP1/443-418/12-2/AP - Możliwość zwolnienia z opodatkowania VAT usług szkoleniowych świadczonych na rzecz stowarzyszenia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-418/12-2/AP Możliwość zwolnienia z opodatkowania VAT usług szkoleniowych świadczonych na rzecz stowarzyszenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2012 r. (data wpływu 18 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca świadczy, jako zatwierdzony przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) podwykonawca, usługi szkoleniowe na rzecz Stowarzyszenia... (Stowarzyszenie) z siedzibą w.... Usługi te świadczone są w ramach projektu realizowanego przez Stowarzyszenie na podstawie wniosku do Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL). Projekt jest realizowany na podstawie umowy zawartej między Stowarzyszeniem a PARP, w której stwierdzone jest, że źródłem 100% finansowania projektu są zarówno środki pochodzące z budżetu UE i środki krajowe. Na podstawie założeń POKL 85% środków pochodzi z UE a 15% z środków krajowych. Środki krajowe pochodzą z budżetu państwa. Zgodnie z informacją Ministerstwa Rozwoju Regionalnego szkolenia prowadzone w zakresie POKL są usługami szkolenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane są zwolnione z podatku od towarów i usług.

W związku z tym, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego pozostaje do ustalenia, czy środki finansowe, z których finansowane jest wynagrodzenie dla Wnioskodawcy zaliczane są do środków publicznych. Za tezą potwierdzającą stwierdzenie, że są to środki publiczne przemawia uwaga Ministra Finansów zawarta w piśmie do Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 27 grudnia 2011 r. nr PTT/063-8/182A/TKQ/11/BMI9-1679, że pojęcie "finansowane ze środków publicznych" obejmuje zarówno sytuacje, gdy usługi opłacane są przez podmioty zaliczane do sektora finansów publicznych, jak i gdy opłacane są przez inne podmioty bezpośrednio dysponujące tymi środkami.

W opisywanym przypadku Stowarzyszenie, na rzecz którego Wnioskodawca realizuje usługi szkoleniowe dysponuje bezpośrednio środkami publicznymi. Usługa szkoleniowa jest finansowana ze środków publicznych tak długo, jak z formalnego punktu widzenia i na gruncie przepisów w zakresie finansów publicznych lub innych dotyczących wykorzystania przyznanej pomocy, możliwe jest jednoznaczne określenie "źródła" finansowania. Określenie "źródła" finansowania wymaga natomiast, by środki jak i gospodarowanie nimi podlegało kontroli i było możliwe do udowodnienia, zgodnie z właściwymi przepisami prawa.

Gdy Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie za swoje usługi ze środków uzyskanych przez Stowarzyszenie w ramach projektu (z przeznaczonego w tym celu rachunku bankowego), można jednoznacznie ustalić źródło pochodzenia tych środków z formalnego punktu widzenia. Stowarzyszenie jest bowiem podmiotem objętym systemem kontroli gospodarowania i wydatkowania środków publicznych, a zatem musi je wydatkować zgodnie z zadeklarowanym przeznaczeniem - wyłącznie na zadania określone w umowie zawartej z PARP. W przeciwnym wypadku będzie musiało zwrócić środki niewykorzystane na właściwe cele, co również świadczy, że nie może ono swobodnie dysponować otrzymaną dotacją.

Co więcej, wystawione przez Wnioskodawcę faktury za usługi szkoleniowe stanowią dla Stowarzyszenia dowód poniesienia wydatku przewidzianego w budżecie uzgodnionym z PARP, którego rozliczenie podlega ścisłej kontroli. Zdaniem Wnioskodawcy jest to niepodważalny argument który potwierdza, że jego usługi finansowane są ze środków publicznych uzyskanych przez Stowarzyszenie, tym samym spełniają wszystkie kryteria zawarte w przytoczonym przepisie.

Reasumując, usługi szkoleniowe, opisane w stanie faktycznym, świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Stowarzyszenia są zwolnione z podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności określony został odpowiednio w art. 7 oraz art. 8 ustawy. I tak, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) (art. 8 ust. 1 cyt. ustawy).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f (art. 146a pkt 1 cyt. ustawy).

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie natomiast do pkt 29 ww. artykułu, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl natomiast § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powołane wyżej przepisy przewidują zatem zwolnienie od podatku dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych. Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, iż Wnioskodawca świadczy, jako zatwierdzony przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości podwykonawca, usługi szkoleniowe na rzecz Stowarzyszenia.... z siedzibą w..... Usługi te świadczone są w ramach projektu realizowanego przez Stowarzyszenie na podstawie wniosku do Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt jest realizowany na podstawie umowy zawartej między Stowarzyszeniem a PARP, w której stwierdzone jest, że źródłem 100% finansowania projektu są zarówno środki pochodzące z budżetu UE i środki krajowe. Na podstawie założeń POKL 85% środków pochodzi z UE a 15% z środków krajowych. Środki krajowe pochodzą z budżetu państwa. Zgodnie z informacją Ministerstwa Rozwoju Regionalnego szkolenia prowadzone w zakresie POKL są usługami szkolenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 77 str. 1). Przepis art. 44 tego rozporządzenia wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego. Zgodnie z tym przepisem, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia. Zauważyć przy tym należy, iż ww. rozporządzenie Rady 282/2011 zastąpiło rozporządzenie Rady (WE) Nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 288 str. 1), które w art. 14 stanowiło, iż usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Wnioskodawca wskazał, iż prowadzone w zakresie POKL szkolenia są usługami szkolenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Tym samym spełniona jest pierwsza z określonych w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT oraz w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów przesłanek, warunkująca zwolnienie dla realizowanych przez Wnioskodawcę szkoleń.

Dokonując oceny przedstawionego stanu faktycznego należy mieć na względzie zasadę wykładni zwolnień, stanowiących w istocie odstępstwo od generalnej zasady powszechności opodatkowania podatkiem VAT. Tym samym wszelkie zwolnienia należy interpretować możliwie ściśle i wąsko tak, aby nie doprowadzić do rozszerzenia zwolnień. W związku z tym, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi spełniają pierwszą z przesłanek warunkujących zwolnienie od podatku, tj. uznane zostały za usługi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT oraz w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., zbadać należy kwestię ich finansowania.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Z powyższego wynika, iż ustawa o finansach publicznych wymienia wprost co należy uznać za środki publiczne. Przepisy zaliczają do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego i innych jednostek sektora finansów publicznych, pochodzące z innych źródeł, środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych. Wnioskodawca wskazuje, iż szkolenia organizowane dla Stowarzyszenia finansowane są w 85% ze środków UE oraz w 15% ze środków krajowych. Wyżej wspomniany podmiot jest więc Beneficjentem otrzymującym wsparcie na realizację projektów w formie płatności ze środków europejskich EFS. Wobec tego uznać należy, iż prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia są finansowane ze środków publicznych.

Odnosząc powyższe do przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, iż organizowane przez Wnioskodawcę szkolenia dla Stowarzyszenia, z uwagi na uznanie ich za usługi szkolenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a także z uwagi na fakt, iż szkolenia powyższe finansowane są w 100% ze środków publicznych, tj. ze środków europejskich (85%) oraz krajowych (15%) - korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na względzie powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego stanu faktycznego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl