IPPP1-443-414/11-4/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-414/11-4/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2011 r. (data wpływu 7 marca 2011 r.), uzupełnionego w dniu 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu 21 kwietnia 2011 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 12 kwietnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 19 kwietnia 2011 r. (data wpływu 21 kwietnia 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 12 kwietnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Instytut jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, składającym deklaracje VAT-7. W okresie od 15 grudnia 2008 r. do dnia 14 grudnia 2010 r. Instytut był jednym z partnerów Konsorcjum, które realizowało projekt rozwojowy pn. "Integracja systemów dowodzenia" w ramach Programu Badań Naukowych i Prac Rozwojowych na Rzecz Przemysłowego Potencjału Obronnego prowadzonego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Zakupy towarów i usług dokonywane na potrzeby realizacji projektu dotyczą wyłącznie części projektu wykonywanej indywidualnie przez Instytut, tzn. nie dotyczą części realizowanej przez innych Partnerów lub Lidera projektu. W związku z realizacją projektu Instytut nie dokonywał przekazania środków finansowych innym Partnerom (Liderowi) Projektu. Realizując projekt Instytut nie przekazywał innym Partnerom (Liderowi) jakichkolwiek towarów lub usług. W trakcie realizacji projektu Instytut ponosił wydatki związane z nabyciem aparatury i urządzeń. Urządzenia te nabywane były wyłącznie na potrzeby realizowanego projektu i wykorzystywane w celu prawidłowej realizacji prac badawczo-rozwojowych.

Projekt finansowany jest przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach konkursu projektów rozwojowych z obszaru "bezpieczeństwo wewnętrzne państwa". Zgodnie z postanowieniem umowy: do wykonywania projektu w zakresie praw, obowiązków i współdziałania stron umowy, przebiegu realizacji prac, sporządzania raportów, odbioru i rozliczeń mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 6 października 2004 r. ustawy o zasadach finansowania nauki (...) oraz rozporządzenia z dnia 18 lutego 2008 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę przeznaczonych na finansowanie projektów rozwojowych (...) oraz artykuł 296 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

Przedmiotem realizowanego projektu jest:

* opracowanie i stworzenie mechanizmów zapewniających integrację zautomatyzowanych systemów dowodzenia uwzględniające rozwiązania narodowe oraz obszary współpracy międzynarodowej. Dokonana została adaptacja istniejących oraz nowych efektywnych metod, technik i narzędzi na potrzeby budowy platformy integracyjnej systemów dowodzenia, której jądrem są sformalizowane modele i algorytmy procesów decyzyjnych. Wytworzone produkty umożliwiają w krótkim czasie analizę i ocenę sytuacji oraz podjęcie decyzji związanej często z przetworzeniem ogromnej ilości danych napływających z różnych źródeł. Systemy te są nieodzownym elementem tworzenia przewagi informacyjnej na współczesnym polu walki;

* zebranie wszelkiego typu dokumentów, rozporządzeń oraz ustaw, wymaganych do zaprojektowania systemu wspomagania działań operacyjno - procesowych;

* wykonanie analiz koncepcyjnych głównych procesów realizowanych przez tego typu system;

* wykonanie projektu technicznego oraz demonstratora środowiska programowego do weryfikacji opracowanych modeli i algorytmów wspomagania podejmowania decyzji.

Wynikiem prac rozwojowych i badań przemysłowych objętych projektem są wyniki na poziomie:

* funkcjonalnym - wykonanie demonstratora środowiska programowego do weryfikacji opracowanych modeli i algorytmów wspomagania decyzji;

* konstrukcyjnym - wykonanie prototypu łącza systemów wspomagającego dowodzenie;

* weryfikacji platformy integracyjnej systemów dowodzenia - wykonanie demonstratora dla wybranych metod oceny jakości wskaźników niezawodności i efektywności rozproszonych systemów dowodzenia.

Uzyskane wyniki prac są przygotowane do wdrożenia do produkcji na rzecz zainteresowanych instytucji (m.in. SZ RP, MSWiA), opracowane systemy są kompatybilne i współpracują z systemami międzynarodowymi, zatem są dedykowane również dla odbiorców zagranicznych.

Na realizację tego projektu Instytut otrzymał dofinansowanie za pośrednictwem Lidera. Zgodnie z zapisami umowy środki finansowe przeznaczone na realizację zadań muszą być wykorzystane zgodnie z kosztorysem, a niewykorzystane środki bądź wykorzystane niezgodnie z umową podlegają zwrotowi na rachunek Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W wyniku realizacji projektu został wytworzony produkt mający wartość handlową i przeznaczony jest do komercyjnego wykorzystania przez potencjalnych producentów.

Zgodnie z umową:

* Aparatura naukowo-badawcza zakupiona lub wytworzona do realizacji projektu, wliczona w koszty tego projektu, podlega zagospodarowaniu przez Konsorcjantów zgodnie z przepisami dotyczącymi środków trwałych (par. 10 pkt 1 umowy) z przeznaczeniem do dalszej działalności.

* Przychody z ewentualnej sprzedaży aparatury naukowo-badawczej zakupionej lub wytworzonej do realizacji projektu uzyskane w okresie wykonywania projektu, podlegają zwrotowi na rachunek Ministerstwa (par. 10 pkt 2 umowy)

* Prawo do przychodów ze sprzedaży informacji o wynikach uzyskanych przy realizacji projektu przysługuje Konsorcjum. (pkt 1 § 11).

Instytut figuruje jako nabywca towarów i usług w fakturach dokumentujących zakupy dokonane w ramach realizacji projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowym jest, w odniesieniu do realizowanego przez Instytut projektu rozwojowego, odliczenie podatku VAT w całości od dokonanych zakupów.

W ocenie Wnioskodawcy ma on prawo do odliczenia podatku VAT od nabycia towarów na rzecz projektu i uznaje swoje postępowanie za prawidłowe. Mają tu zastosowanie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług tj.:

* art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

* art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów ż wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej sytuacja nie wyklucza możliwości dokonania sprzedaży opodatkowanej wyników prac, a tym samym wykonania czynności opodatkowanych.

Możliwość odliczenia podatku naliczonego jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanych z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej. Ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego.

Nabycia towarów dokonano z zamiarem przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług i dotyczy podatku naliczonego, wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do dokonywania czynności opodatkowanych.

Istotny jest więc związek między zakupami a działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany w sposób bezpośredni (np. zakup materiałów do wytworzenia produktu podlegającego odsprzedaży) lub pośredni (koszty ogólne) z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa TSUE wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. TSUE zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar czy usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W okresie od 15 grudnia 2008 r. do 14 grudnia 2010 r. Wnioskodawca jako jeden z partnerów Konsorcjum realizował projekt rozwojowy pn. "Integracja systemów dowodzenia" w ramach Programu Badań i Prac Rozwojowych na rzecz Przemysłowego Potencjału Obronnego prowadzonego i finansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Wnioskodawca ponosił wydatki związane z nabyciem aparatury i urządzeń nabywanych na potrzeby realizacji projektu i wykorzystywanych w celu prawidłowej realizacji prac badawczo - rozwojowych. Zakupy towarów i usług dokonywane na potrzeby ww. projektu dotyczyły wyłącznie części projektu wykonywanej indywidualnie przez Wnioskodawcę, w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie dokonywał przekazania środków finansowych oraz jakichkolwiek towarów i usług innym Partnerom Projektu.

Wnioskodawca jako nabywca towarów i usług figuruje na fakturach dokumentujących zakupy dokonane w ramach realizacji projektu.

Zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy nabycia ww. towarów dokonano z zamiarem przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W wyniku realizacji projektu został wytworzony produkt mający wartość handlową i przeznaczony do komercyjnego wykorzystania przez potencjalnych producentów.

Zgodnie z postanowieniami umowy, aparatura naukowo - badawcza zakupiona lub wytworzona do realizacji projektu podlega zagospodarowaniu przez Konsorcjantów z przeznaczeniem do dalszej działalności, przychody z tytułu ewentualnej sprzedaży aparatury uzyskane w okresie wykonywania projektu podlegają zwrotowi na rachunek Ministerstwa, Konsorcjantom przysługuje natomiast prawo do przychodów ze sprzedaży informacji o wynikach uzyskanych przy realizacji projektu.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, iż towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji przedmiotowego projektu służyć będą do wykonywania czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego (tzn. powstanie zobowiązania podatkowego).

Reasumując, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "Integracja systemów dowodzenia".

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl