IPPP1/443-410/13-4/MPe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-410/13-4/MPe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2013 r. (data wpływu 2 maja 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 czerwca 2013 r. (data wpływu 24 czerwca 2013 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 12 czerwca 2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 19 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "Aktywny wypoczynek - Łowisko wędkarskie"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "Aktywny wypoczynek - Łowisko wędkarskie". Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 20 czerwca 2013 r. nadanym w dniu 21 czerwca 2013 r. (data wpływu 24 czerwca 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 12 czerwca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie unijne inwestycji pod nazwą "Aktywny wypoczynek - Łowisko wędkarskie", planowanej do realizacji do 31 maja 2013 r. w miejscowości na działkach nr geodezyjny - 267, 269, 271/1 w ramach PROW na lata 2007-2013 - Działanie 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju". Realizacja inwestycji zakłada wykorzystanie istniejącego stawu rybnego i stworzenie minimalnej podstawowej i niezbędnej infrastruktury dla funkcjonowania ogólnie dostępnego łowiska przy tworzącym się szlaku turystycznym wzdłuż doliny rzeki Rządzy. Obiekt położony jest bezpośrednio przy drodze gminnej, która stanowi część szlaku turystycznego.

Wysokość dofinansowania unijnego do 25.000,00 nie więcej niż 70% kosztów kwalifikowanych, całkowita wartość planowanej inwestycji brutto wynosi 36.200,01 złotych. Inwestycja będzie polegać na wybudowaniu altany drewnianej wraz z grillem murowanym, utwardzeniem ścieżki dojścia do altany od istniejącej drogi wewnętrznej, a także nasadzeniem drzewek ozdobnych wzdłuż istniejącego ogrodzenia. Wyposażenie altany w stół 4,20x1,00 m z siedziskami a także ustawieniem dwóch ławek wzdłuż ścieżki dojścia do altany, obok istniejącego molo pozwoli na korzystanie z tych elementów wyposażenia przez turystów. Ponadto w ramach wniosku zostanie zakupiony zestaw sprzętu do wędkowania i będzie on udostępniany korzystającym z obiektu turystom.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, nie jest płatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, posiada gospodarstwo rolne o powierzchni 7,3451 ha fizycznych pod adresem zamieszkania, w ramach którego także nie może odzyskać podatku VAT.

W związku z inwestycją nie będzie otwierana działalność gospodarcza. Podatek VAT, który będzie naliczany podczas zakupów będzie zaliczany do kosztów kwalifikowanych pod warunkiem, że Wnioskodawca nie ma możliwości go odzyskać.

W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, iż przedsięwzięcie nie ma charakteru komercyjnego i za korzystanie z łowiska nie będą pobierane opłaty. Turyści będą mogli zatrzymać się i odpocząć przed wyjściem na dalszy odcinek szlaku turystycznego. W tym czasie będzie możliwość powędkowania "sportowo" a dodatkowo dla zainteresowanych będzie możliwość zakupienia złowionej ryby i samodzielnego przyrządzenia jej na istniejącym grillu - używając do tego własnych przypraw i innych niezbędnych produktów. Należy dodać, że istniejący staw jest częścią siedliska i gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy, w ramach którego turyści będą mogli zakupić także świeże mleko, jaja kurze czy ziemniaki.

Realizacja inwestycji nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym, a także w związku z nią Wnioskodawca nie będzie świadczył usług w zakresie wypoczynku czy turystyki. Przedsięwzięcie jest realizowane w ramach PROW - Działanie "Małe Projekty", którego głównym celem jest pobudzenie aktywności społeczności wiejskiej i przy niewielkich kwotach dofinansowania stworzenie podstawowej infrastruktury turystycznej - bez założenia o jej opłacalności. Natomiast niektórzy mieszkańcy wsi będą zainteresowani i będą mogli stworzyć własne przedsięwzięcia komercyjne i także będą mogli uzyskać wsparcie Unijne w innych Działaniach - w znacznie większej wysokości.

Wnioskodawca nie posiada statusu podatnika VAT, prowadzi gospodarstwo rolne o pow. 7,3451 ha fizycznych, ziemia głównie klasy V i VI, która nie przynosi dochodu. Dla utrzymania gospodarstwa domowego konieczne jest dorabianie poza gospodarstwem rolnym. Sprzedaż produktów rolnych przynosi około 6000 złotych przychodu w skali roku.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawca w ramach realizowanej inwestycji "Aktywny wypoczynek- Łowisko wędkarskie" nie może odzyskać podatku od towarów i usług, zgodnie z ustawą o podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca, w ramach realizowanej inwestycji "Aktywny wypoczynek- Łowisko wędkarskie" może odzyskać podatek od towarów i usług, zgodnie z ustawą o podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach realizowanej inwestycji "Aktywny wypoczynek - Łowisko wędkarskie" Wnioskodawca nie może odzyskać podatku od towarów i usług, zgodnie z ustawą o podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 113 ust. 1 ustawy zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego, na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni na podstawie art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W myśl powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku VAT skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Przepis art. 96 ust. 1 ustawy stanowi, iż podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie zatem do powyższych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie unijne inwestycji pod nazwą "Aktywny wypoczynek - Łowisko wędkarskie", planowanej do realizacji do 31 maja 2013 r. na działkach nr geodezyjny - 267, 269, 271/1 w ramach PROW na lata 2007-2013 - Działanie 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju". Realizacja inwestycji zakłada wykorzystanie istniejącego stawu rybnego i stworzenie minimalnej podstawowej i niezbędnej infrastruktury dla funkcjonowania ogólnie dostępnego łowiska przy tworzącym się szlaku turystycznym. Inwestycja będzie polegać na wybudowaniu altany drewnianej wraz z grillem murowanym, utwardzeniem ścieżki dojścia do altany od istniejącej drogi wewnętrznej, a także nasadzeniem drzewek ozdobnych wzdłuż istniejącego ogrodzenia. Wyposażenie altany w stół z siedziskami a także ustawieniem dwóch ławek wzdłuż ścieżki dojścia do altany, obok istniejącego molo pozwoli na korzystanie z tych elementów wyposażenia przez turystów. Ponadto w ramach wniosku zostanie zakupiony zestaw sprzętu do wędkowania i będzie on udostępniany korzystającym z obiektu turystom.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, nie jest płatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, posiada gospodarstwo rolne, w ramach którego także nie może odzyskać podatku VAT. W związku z inwestycją nie będzie otwierana działalność gospodarcza.

W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, iż przedsięwzięcie nie ma charakteru komercyjnego i za korzystanie z łowiska nie będą pobierane opłaty. Turyści będą mogli zatrzymać się i odpocząć przed wyjściem na dalszy odcinek szlaku turystycznego. W tym czasie będzie możliwość powędkowania "sportowo" a dodatkowo dla zainteresowanych będzie możliwość zakupienia złowionej ryby i samodzielnego przyrządzenia jej na istniejącym grillu - używając do tego własnych przypraw i innych niezbędnych produktów. Wnioskodawca dodał, że istniejący staw jest częścią siedliska i gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy, w ramach którego turyści będą mogli zakupić także świeże mleko, jaja kurze czy ziemniaki.

Realizacja inwestycji nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym, a także w związku z nią Wnioskodawca nie będzie świadczył usług w zakresie wypoczynku czy turystyki. Przedsięwzięcie jest realizowane w ramach PROW - Działanie "Małe Projekty", którego głównym celem jest pobudzenie aktywności społeczności wiejskiej i przy niewielkich kwotach dofinansowania stworzenie podstawowej infrastruktury turystycznej - bez założenia o jej opłacalności. Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne, które nie przynosi dochodu. Sprzedaż produktów rolnych przynosi około 6000 złotych przychodu w skali roku.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, tym samym towary i usługi nabywane w ramach inwestycji nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od ww. wydatków.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację inwestycji w ramach działania 413 "Aktywny wypoczynek - Łowisko wędkarskie", objętego PROW na lata 2007-2013, tj. poniesionych kosztów związanych z zagospodarowaniem istniejącego stawu rybnego i stworzenie minimalnej, podstawowej i niezbędnej infrastruktury dla funkcjonowania ogólnie dostępnego łowiska.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl