IPPP1-443-410/09-2/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-410/09-2/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2009 r. (data wpływu 27 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania majątku likwidacyjnego w postaci przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2009 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w opodatkowania przekazania majątku likwidacyjnego w postaci przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest użytkownikiem wieczystym gruntu położonego w W. oraz właścicielem wybudowanego na wspomnianym gruncie budynku biurowego (dalej łącznie jako: nieruchomość). Składniki nieruchomości stanowią środki trwałe Spółki i są wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT w postaci świadczenia usług najmu.

W ramach restrukturyzacji grupy kapitałowej, do której należy Spółka, planowana jest jej likwidacja. Jednym z najbardziej istotnych elementów tego procesu, prowadzonego zgodnie z procedurą przewidzianą w ustawie z dnia 15 września 2000 r. - Kodeksie Spółek Handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037), będzie przekazanie majątku Spółki w postaci dywidendy likwidacyjnej jej Udziałowcowi. Spółka zakłada, że majątek pozostały po zaspokojeniu zobowiązań wobec wierzycieli i przekazany następnie Udziałowcowi będzie stanowiła przede wszystkim nieruchomość. Udziałowiec będzie następnie wykorzystywał otrzymany majątek do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT w identycznej postaci jak Spółka, to jest również do świadczenia usług najmu.

Spółka zakłada, że majątek przekazywany udziałowcowi będzie stanowiła przede wszystkim nieruchomość. Wraz z nieruchomością w ramach likwidacji nastąpi wstąpienie przez Udziałowca między innymi w prawa wynikające z umów najmu nieruchomości, umów z dostawcami mediów, jak również otrzyma on środki na rachunkach bankowych Spółki, depozyty od najemców, księgi rachunkowe i dokumenty związane z prowadzeniem działalności, a także prawa do nazwy nieruchomości. Zdaniem Spółki, w takim przypadku przekazywany w wyniku likwidacji majątek stanowił będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55#185; ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), czyli zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przekazanie majątku likwidacyjnego w postaci przedsiębiorstwa Spółki pozostaje poza zakresem wskazanym w ustawie o VAT i jako takie nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w zakresie należnego podatku VAT dla Spółki.

Spółka stoi na stanowisku, że przekazanie przedsiębiorstwa Spółki Udziałowcowi jako majątku likwidacyjnego, nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w zakresie należnego podatku VAT dla Spółki, gdyż zgodnie z art. 6 pkt 1 zbycie przedsiębiorstwa jest wyłączone spod zakresu obowiązywania ustawy o VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Przekazanie przez Spółkę w wyniku likwidacji przedsiębiorstwa Udziałowcowi

1.

Zakres opodatkowania VAT a zbycie przedsiębiorstwa

Zakres opodatkowania podatkiem VAT określa art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, który nakazuje opodatkowywać tym podatkiem między innymi transakcje odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju. Wyjątki od zasady wskazanej w art. 5 zostały określone w art. 6 ust. 1 ustawy o VAT. Na tej podstawie przepisów ustawy o VAT nie stosuje się między innymi do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Istotnym utrudnieniem w stosowaniu powyższej zasady wyłączenia transakcji, których przedmiotem jest przedsiębiorstwo, spod opodatkowania VAT jest fakt, iż ustawa o VAT nie zawiera definicji przedsiębiorstwa. Stąd też w praktyce przyjęło się odwołanie do definicji przedsiębiorstwa zawartej w Kodeksie cywilnym. Zgodnie z k.c. przedsiębiorstwo, jako zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Aby doszło do zbycia przedsiębiorstwa, konieczne jest, aby wszystkie składniki spośród wyżej wymienionych, wchodzące w skład danego przedsiębiorstwa, zostały przeniesione przez zbywającego na nabywcę. Oceny, czy dany zbiór składników majątkowych będących przedmiotem transakcji tworzy przedsiębiorstwo, dokonuje się z perspektywy zbywcy w momencie zbycia. Należy jednak podkreślić, że do zbycia przedsiębiorstwa dojdzie niezależnie od faktu, czy przekazanie wspomnianych składników nastąpi w formie jednorazowej czynności, czy też następować będzie stopniowo, gdyż istotny jest przede wszystkim cel oraz efekt końcowy czynności dokonanych przez strony transakcji wszystkich składników majątkowych wchodzących w skład przedsiębiorstwa.

Reasumując, wyłączenie transakcji zbycia przedsiębiorstwa spod regulacji ustawy o VAT należy rozumieć w ten sposób, że bez względu na kwalifikację transakcji zbycia dla celów podatku VAT, jeżeli jej przedmiotem jest przedsiębiorstwo, dla zbywającego nie zachodzi skutek w postaci powstania obowiązku podatkowego na podstawie ustawy o VAT.

2.

Przekazanie przedsiębiorstwa w wyniku likwidacji Spółki, a opodatkowanie VAT

W przedstawionym stanie faktycznym przyjęto założenie, że w ramach postępowania likwidacyjnego Spółki przeniesieniu na rzecz Udziałowca podlegać będzie nieruchomość oraz prawa i obowiązki wynikające z zawartych przez Spółkę umów najmu, umów z dostawcami mediów, depozyty od najemców, księgi rachunkowe, jak również dokumenty związane z prowadzoną działalnością oraz prawa do nazwy nieruchomości. Zbiór tych składników majątkowych stanowi praktycznie cały majątek Spółki, wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej. Mając zatem na uwadze przyjętą definicję przedsiębiorstwa, nie ulega wątpliwości, że w wyniku likwidacji dojdzie do przekazania Udziałowcowi przedsiębiorstwa Spółki, które będzie on wykorzystywał do prowadzenia w tym samym zakresie działalności gospodarczej (czyli również świadczenia usług najmu).

A zatem, niezależnie od zakończenia bytu prawnego Spółki w rozumieniu przepisów prawa cywilnego i handlowego, z ekonomicznego i prawnego punktu widzenia podział majątku likwidacyjnego polegający na przeniesieniu na Udziałowca wszystkich składników przedsiębiorstwa, które będzie kontynuować działalność należy uznać za zbycie przedsiębiorstwa. W zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostaną funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu działalności gospodarczej.

W efekcie przekazanie majątku likwidacyjnego udziałowcowi w ramach procesu likwidacji, w myśl art. 6 pkt 1 ustawy o VAT nie będzie podlegało ustawie VAT, a co za tym idzie, nie spowoduje powstania po stronie Spółki obowiązku podatkowego w podatku VAT.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 30 grudnia 20O8 r. IPPP1/443-1956/08-2/BS oraz 4 lutego 2009 r. IPPP3-443-144/08-2/JF: "o ile w przedstawionym przez Wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym przedmiotem wkładu (dokonanego etapami), będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55#185; Kodeksu cywilnego, to biorąc pod uwagę powołane przepisy, przekazanie likwidowanego przedsiębiorstwa do spółki holdingowej wyłączone jest spod działania ustawy o podatku od towarów i usług, tj. nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem oraz nie wiąże się dla Wnioskodawcy jako wnoszącego z obowiązkiem skorygowania podatku naliczonego, odliczonego w związku z nabyciem składników majątkowych wchodzących skład tego przedsiębiorstwa."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl