IPPP1-443-406/10-4/EK - Opodatkowanie premii pieniężnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-406/10-4/EK Opodatkowanie premii pieniężnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2010 r. (data wpływu 12 kwietnia 2010 r.), uzupełniony pismem z dnia 6 maja 2010 r. (data wpływu 10 maja 2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 26 kwietnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka G. (zwany dalej: Spółką) jest spółką prawa handlowego mającą siedzibę w Polsce. Przedmiotem działalności Spółki jest między innymi produkcja metalowych elementów konstrukcyjnych, wyrobów z betonu cementu i gipsu. Wnioskodawca w dniu 1 stycznia 2010 zawarł umowę o współpracy ze spółką prawa handlowego, której przedmiotem jest realizacja zamówień i dostaw wyrobów produkowanych przez Spółkę G. W załączniku do umowy, dotyczącym szczegółowych warunków handlowych, strony ustaliły, że kupujący ma możliwość otrzymania premii pieniężnej z tytułu wartości dokonanych w danym roku zakupów netto. Wartość zakupów netto będzie wynikać z wystawionych przez Spółkę G. faktur VAT. Premia będzie wypłaca kwartalnie pod warunkiem dokonania terminowej płatności za faktury wystawione w danym okresie rozliczeniowym dla kontrahenta. W przypadku zaległości w zapłacie którejkolwiek z faktur przez Kupującego w danym okresie od 5 do 10 dni roboczych, Spółka wypłaci 50% osiągniętej premii, w przypadku gdy przeterminowanie przekroczy 10 dni roboczych premia nie przysługuje. Wysokość premii strony ustaliły procentowo, od kwoty zakupów netto powyżej 50.000 złotych w danym kwartale, kupującemu przysługuje premia kwartalna w wysokości 3%. Ponadto w umowie znajduje się zapis że kupujący jest zobowiązany do wytwarzania i utrwalania u klientów pozytywnego obrazu marki Producenta, udzielania rzetelnych informacji o wyrobach Producenta osobom trzecim oraz do składania zamówień jedynie we własnym imieniu i na własny rachunek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym otrzymanie przez podmiot prawa handlowego premii pieniężnej powinno być udokumentowane dla spółki G. fakturą VAT czy też notą księgową jako czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Czynności stanowiące dostawę towarów nie mogą jednocześnie, poprzez ich zsumowanie stanowić usługi. Ponadto Spółka G. nagradza kontrahenta premią za zrealizowanie określonego poziomu obrotów, z umowy miedzy stronami nie wynika że nabywca towaru zobowiązuje się do świadczenia innych czynności na rzecz spółki np. eksponowania towaru producenta czy też powstrzymywania się od zakupów u innych podmiotów. Tym samym możemy uznać że nie mamy do czynienia ze świadczeniem usługi przez nabywcę na rzecz Spółki G. Za uznaniem premii, za czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, przemawia także fakt iż wypłacana premia nie jest związana z żadną konkretną dostawą ale odnosi się do wszystkich dostaw zrealizowanych w czasie kwartału rozliczeniowego.

W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca wyjaśnia, iż kupujący jest zobowiązany do wytwarzania i utrwalania u klientów pozytywnego obrazu marki producenta, co oznacza iż kupujący poleca wyroby Spółki swoim klientom dokonując reklamy produktów, ma także obowiązek udzielenia rzetelnych informacji o parametrach produktów a także o nowych produktach pojawiających się w naszej ofercie Spółki. Powyższe informacje kupujący umieszcza w swojej bazie. W związku z powyższych w rozumieniu Spółki wypłacane premie pieniężne zaczynają mieć związek ze świadczeniem kontrahenta na rzecz Spółki. Wobec tego faktu zasadne jest dokumentowanie powyższych czynności fakturą VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy. Przez dostawę towarów, jak wskazują przepisy art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższego przepisu wynika, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu (czynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i na zaniechaniu (nieczynienie bądź też tolerowanie) mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy. Usługa w rozumieniu omawianej regulacji jest transakcją gospodarczą, co oznacza, że stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym. Aby uznać jakieś świadczenie za odpłatne świadczenie usług musi wystąpić stosunek zobowiązaniowy pomiędzy podmiotami biorącymi w nim udział, czyli jedna ze stron musi zobowiązać się do określonego działania bądź powstrzymania się od dokonania określonych czynności (np. w zawartej umowie), a druga do stosownej zapłaty. Przykładem takich zachowań może być podejmowanie przez uczestników obrotu handlowego różnorodnych działań zmierzających do intensyfikacji sprzedaży towarów, których efektem może być wypłata odrębnych - w sensie finansowym - od tych dostaw dodatkowych gratyfikacji, np. w postaci tzw. premii pieniężnych, czy bonusów. Ewentualne skutki podatkowe związane z przekazaniem (z drugiej strony otrzymaniem) premii pieniężnych (bonusów) uzależnione są od wielu czynników i złożoności danej sytuacji, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podmiot otrzymuje je w związku z zachowaniem o charakterze wzajemnym, odrębnym od obrotu towarami, i czy w efekcie mogą one stanowić wynagrodzenia za usługę, w rozumieniu regulacji z zakresu podatku od towarów i usług.

Z opisu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka zawarła umowę ze spółką prawa handlowego. Przedmiotem tej umowy jest realizacja zamówień i dostaw wyrobów wyprodukowanych przez Wnioskodawcę. W załączniku do umowy, dotyczącym szczegółowych warunków handlowych, strony ustaliły, że kupujący ma możliwość otrzymania premii pieniężnej z tytułu wartości dokonanych w danym roku zakupów netto. Wartość tych zakupów wynika z wystawionych przez Wnioskodawcę faktur VAT. Premia będzie wypłacana kwartalnie pod warunkiem dokonania terminowej płatności za faktury wystawione w danym okresie rozliczeniowym dla kontrahenta. Ponadto w umowie znajduje się zapis, iż Kupujący jest zobowiązany do wykorzystania i utrwalania u klientów pozytywnego obrazu marki Producenta, udzielania rzetelnych informacji o wyrobach Producenta osobom trzecim oraz do składania zamówień jedynie we własnym imieniu i na własny rachunek. W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wyjaśnił, iż czynności te polegają na tym, iż kupujący poleca wyroby Spółki swoim klientom dokonując reklamy produktów Wnioskodawcy, ma także obowiązek udzielania rzetelnych informacji o parametrach produktów Spółki oraz nowych produktach pojawiających się w ofercie Wnioskodawcy. Powyższe informacje kupujący umieszcza w swojej bazie. Z powyższego wynika, iż premia pieniężna będzie wypłacana w zamian za wykonanie na rzecz Wnioskodawcy powyżej wymienionych czynności, wynikających z zapisu umowy, zrealizowanie określonego poziomu obrotu oraz terminowo opłacanych faktur. A zatem stosunek łączący Strony jest realacją zobowiązaniową, wynikającą z zawartej umowy, na podstawie której spółka prawa handlowego dokonując zakupu wyrobów produkowanych przez Wnioskodawcę, zobowiązana jest do czynności o charakterze reklamowym i marketingowym zwiększających sprzedaż zakupionych produktów oraz terminowego rozliczania płatności. Za podejmowane czynności Spółka prawa handlowego otrzymuje wynagrodzenie. Wypłata premii pieniężnej przez Wnioskodawcę jest konsekwencją wykonania zobowiązań kontrahenta, wynikających z zawartej umowy. Niewywiązanie się kontrahenta z postanowień umowy, w szczególności z terminowego regulowania należności powoduje zmniejszenie wysokości przyznawanej premii lub premia ta nie przysługuje.

Mając na uwadze stan faktyczny sprawy oraz stan prawny stwierdzić należy, iż wykonywane czynności na rzecz Wnioskodawcy stanowią świadczenie usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i podlegają opodatkowaniu przedmiotowym podatkiem na zasadach ogólnych. Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. A zatem świadczący usługę jest zobowiązany do udokumentowania przedmiotowej usługi fakturą VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl