IPPP1-443-402/11-4/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-402/11-4/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2011 r. (data wpływu 7 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 maja 2011 r. (data wpływu 3 czerwca 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 19 maja 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania opłat członkowskich za czynności niepodlegające opodatkowaniu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania opłat członkowskich za czynności niepodlegające opodatkowaniu.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 30 maja 2011 r. (data wpływu 3 czerwca 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 19 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest organizacją samorządu zawodowego architektów, działającą na mocy ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów z dnia 15 grudnia 2000 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 42 z późn. zm.).

Zgodnie z zapisem artykułu 8 przywołanej ustawy o samorządach, do głównych zadań Wnioskodawcy należy w szczególności:

1.

sprawowanie nadzoru nad należytym i sumiennym wykonywaniem zawodu architekta przez członków,

2.

reprezentowanie i ochrona interesów zawodowych swoich członków,

3.

ustalanie zasad etyki zawodowej architekta i nadzór nad ich przestrzeganiem,

4.

nadawanie i pozbawianie uprawnień budowlanych w specjalnościach, o których mowa w art. 14 ust. 1 pkt 1-5 ustawy - Prawo budowlane, zwanych dalej "uprawnieniami budowlanymi", uznawanie kwalifikacji zawodowych oraz nadawanie i pozbawianie tytułu rzeczoznawcy budowlanego,

5.

współdziałanie z organami administracji rządowej i organami samorządu terytorialnego oraz z innymi samorządami zawodowymi i stowarzyszeniami zawodowymi,

6.

opiniowanie minimalnych wymagań programowych w zakresie kształcenia zawodowego architektów, inżynierów budownictwa lub urbanistów oraz wnioskowanie w tych sprawach,

7.

współdziałanie w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych architektów,

8.

zarządzanie majątkiem i działalnością gospodarczą samorządu zawodowego,

9.

prowadzenie postępowań w zakresie odpowiedzialności zawodowej i dyscyplinarnej członków samorządu zawodowego architektów,

10.

opiniowanie projektów aktów normatywnych dotyczących architektury, budownictwa lub zagospodarowania przestrzennego,

11.

organizowanie i prowadzenie instytucji samopomocowych oraz innych form pomocy materialnej członkom samorządów zawodowych,

12.

prowadzenie list członków samorządu zawodowego architektów,

13.

realizacja zadań statutowych.

Członkostwo jest nieodzownym warunkiem, uprawniającym architekta do wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie w zakresie architektury.

Działalność statutową, która nie ma charakteru odpłatnej działalności gospodarczej Wnioskodawca finansuje przede wszystkim z wpływów z tytułu składek członkowskich.

Obok składek członkowskich uzyskuje od członków inne niż składka opłaty takie jak: opłata za wpis na listę członków, za ponowny wpis na listę członków, za przywrócenie w prawach członka po okresie zawieszenia.

Wysokość i sposób uiszczana składek członkowskich oraz innych opłat na rzecz Wnioskodawcy określił, zgodnie z wymogami zapisu artykułu 31 punkt 7) cytowanej wyżej ustawy - Krajowy Zjazd. W załączeniu Wnioskodawca przedstawił treść podjętych przez Krajowy Zjazd uchwał w tym przedmiocie, obowiązujących w 2011 r..

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opłaty wpisowe związane z członkostwem (opłata za wpis, za ponowny wpis, za przywrócenie w prawach członka po okresie zawieszenia) należy traktować analogicznie, jak składki członkowskie, to znaczy, że opłaty te stanowią czynność, do której nie mają zastosowania przepisy ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy opłaty "wpisowe" związane z członkostwem, podobnie jak składki członkowskie stanowią czynność, do której nie ma zastosowania ustawa o VAT. Zgodnie z artykułem 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przedmiotowe opłaty, podobnie jak składki członkowskie są opłacane z racji przynależności do Wnioskodawcy i tworzą majątek, który służy realizacji celów statutowych Wnioskodawcy. Przychody uzyskiwane z tych wpłat służą obok składek członkowskich, utrzymaniu, organizacji i realizacji celów statutowych, niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Wpłaty te nie stanowią odpłatności za jakąkolwiek dostawę towarów i usług i nie rodzą po stronie członka żadnego roszczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

a.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

b.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

c.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Ustawodawca w ww. przepisach poza wskazaniem, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wskazał ponadto, że za świadczenie usług uznawana jest każda transakcja, która nie stanowi dostawy towarów.

Przyjęcie podziału na dostawę towaru oraz świadczenie usług oznacza w praktyce, że wolą ustawodawcy było określenie maksymalnie szeroko przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jeżeli nawet wykazane zostałoby w konkretnym przypadku, że nie występuje dostawa towarów to i tak z reguły należy opodatkować czynność kwalifikowaną wówczas jako świadczenie usług.

Głównym celem wprowadzenia takiej konstrukcji jest zagwarantowanie, aby każda transakcja, która nie mogłaby zostać uznana za dostawę towarów była opodatkowana jako świadczenie usług, za wyjątkiem tych transakcji, które zostały wyłączone lub zwolnione z opodatkowania.

Ponadto z powyższych przepisów wynika, iż na gruncie ustawy o VAT czynności, które podlegają opodatkowaniu, tj. dostawa towarów oraz świadczenie usług powinny mieć charakter odpłatny, z tym, że pomiędzy otrzymaną zapłatą, a wykonanym świadczeniem powinien istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonanego świadczenia, a zatem wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest organizacją samorządu zawodowego architektów, działającą na mocy ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów z dnia 15 grudnia 2000 r. Członkostwo jest nieodzownym warunkiem, uprawniającym architekta do wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie w zakresie architektury.

Działalność statutową, która nie ma charakteru odpłatnej działalności gospodarczej Wnioskodawca finansuje przede wszystkim z wpływów z tytułu składek członkowskich oraz opłat wpisowych związanych z członkostwem, tj. opłata za wpis, za ponowny wpis, za przywrócenie w prawach członka po okresie zawieszenia.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku wskazać należy, iż co do zasady wnoszone przez członków składki i opłaty nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, pod warunkiem, że nie można im przypisać konkretnego świadczenia wynikającego z tych składek i opłat.

W przedmiotowej sprawie wskazanym opłatom nie można przypisać konkretnego świadczenia, bowiem opłaty powyższe są wnoszone z racji przynależności do Wnioskodawcy i tworzą majątek, który służy realizacji celów statutowych Wnioskodawcy. Przychody uzyskiwane z tych wpłat służą obok składek członkowskich utrzymaniu, organizacji i realizacji celów statutowych, niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Wpłaty te nie stanowią odpłatności za jakąkolwiek dostawę towarów i usług i nie rodzą po stronie członka żadnego roszczenia.

Z uwagi na fakt, iż za przedmiotowe opłaty, tj. opłatę za wpis, za ponowny wpis, za przywrócenie w prawach członka po okresie zawieszenia, wnoszący nie otrzymuje żadnego świadczenia, zatem jako niestanowiące odpłatności za dostawę towarów, bądź świadczenie usług, pozostają poza zakresem przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie uznania opłat członkowskich za czynności niepodlegające opodatkowaniu. Natomiast w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla usług prowadzenia postępowania kwalifikacyjnego, wydana została interpretacja indywidualna z dnia 14 czerwca 2011 r. nr IPPP1-443-402/11-5/AS.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl