IPPP1-443-401/08-2/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-401/08-2/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 lutego 2008 r. (data wpływu 4 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości i terminu zmniejszenia podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w związku ze zwrotem towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2008 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości i terminu zmniejszenia podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w związku ze zwrotem towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka w celu dalszej odsprzedaży nabywa prasę od zagranicznych wydawców/kolporterów. Sprzedawcy prasy rozliczają się ze Spółką w trybie "po dostawie", co oznacza, że w ciągu 7 dni od przyjęcia przez Spółkę całego nadziału każdego numeru, wydawca/kolporter powinien wystawić fakturę VAT zawierającą należność obliczoną zgodnie z umową. Umowa przewiduje możliwość zwrotów niesprzedanych egzemplarzy. Wydawca/kolporter zobowiązany jest do odebrania zwrotów ze zwrotowni Spółki w terminie do 21 dni licząc od dnia zakończenia sprzedaży danego numeru. Wydawca nie dotrzymuje terminów odbioru zwrotów. Opóźnienia wahają się do 3 miesięcy od obowiązującego terminu. W ciągu 30 dni od daty zakończenia sprzedaży Spółka przekazuje Wydawcy specyfikację zwrotów (pod warunkiem terminowego odbioru zwrotów). W ciągu 5 dni po otrzymaniu specyfikacji Wydawca powinien wystawić fakturę korygującą zawierającą wyliczenie z uwzględnieniem wszystkich zwrotów. W większości przypadków faktury korygujące Spółka otrzymuje z opóźnieniem (nawet kilkumiesięcznym).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

W którym miesiącu Spółka powinna wykazać zmniejszenie podstawy wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT).

2.

Czy podstawą dokonania korekty w WNT jest faktura korygująca wystawiona przez zagranicznego sprzedawcę prasy, czy moment zaistnienia zdarzenia np. zwrot towarów.

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ustawie, natomiast obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę podatku należnego. W myśl art. 31 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania WNT jest kwota jaką nabywający obowiązany jest zapłacić. Przy ustalaniu podstawy opodatkowania przepis art. 29 ust. 4 stosować należy odpowiednio. Ponieważ przepis ten stanowi, iż obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach, oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Dokonanie zwrotu towarów jest zatem, jedną z przesłanek, zgodnie z którą Spółka powinna dokonać korekty podstawy opodatkowania WNT. Zdaniem Spółki korekta nie może być przeprowadzona wcześniej niż po otrzymaniu faktury korygującej od zagranicznego sprzedawcy, uwzględniającej zwrot prasy.

Wnioskodawca, opierając się na treści § 16 ust. 1 i 5 w związku z § 17 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, uważa, że warunkiem niezbędnym do dokonania korekty w przypadku zwrotu towarów czy też otrzymania rabatu, jest otrzymana od sprzedawcy faktura korygująca. Nie wystarczy umowa łącząca strony czy samo zdarzenie w postaci fizycznego zwrotu towarów. Poprzez odesłanie do powyższych zasad dokonywania korekty, ustawodawca reguluje również zasady dokonywania korekty podatku należnego i naliczonego z tytułu WNT. Oznacza to, że podstawą dokonania korekty podatku, deklaracji VAT oraz informacji podsumowującej w związku z zaistnieniem WNT stanowi faktura korygująca wystawiona przez zagranicznego sprzedawcę.

Odnośnie momentu dokonania korekty podstawy opodatkowania w WNT (przy założeniu, że Spółka będzie w posiadaniu faktury korygującej, przedmiotowe zmniejszenie, zdaniem Spółki, powinno nastąpić w rozliczeniu za okres, w którym Spółka otrzymała fakturę korygującą. Jak wskazuje Spółka, przepis § 17 ust. 4 rozporządzenia, który w myśl § 25 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych (stanowiących podstawę rozliczeń podatku VAT z tytułu WNT), stanowi, iż nabywca otrzymujący fakturę korygującą może dokonać zmniejszenia lub zwiększenia podatku naliczonego w miesiącu jej otrzymania. Przepis ten co prawda dotyczy korekty podatku naliczonego, jednakże w ocenie Spółki znajduje on również zastosowanie do korekty podatku należnego. W świetle powyższego Wnioskodawca uważa, iż powinien dokonać korekty podatku należnego i naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę korygującą od dostawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 31 ust. 1 i 2 ustawy podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 1, obejmuje:

1.

podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku;

2.

wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Przy ustalaniu podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 1, przepis art. 29 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Regulacja powołanego wyżej art. 29 ust. 4 ustawy stanowi, iż obrót (tj. kwotę należną z tytułu sprzedaży, pomniejszoną o kwotę należnego podatku, gdzie kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy - art. 29 ust. 1 ustawy) zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Zgodnie z § 16 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Przepis ten stosuje się również w przypadku:

* zwrotu sprzedawcy towarów lub zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy - § 16 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia,

* zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu - § 16 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia.

Fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury (§ 17 ust. 1 rozporządzenia).

Z powyższego wynika, że korekta nabycia wewnątrzwspólnotowego powinna być udokumentowana fakturą wewnętrzną korygującą, sporządzoną w oparciu o dokument będący potwierdzeniem przez dostawcę towarów okoliczności zaistnienia przesłanek, o których mowa w § 16 i § 17 rozporządzenia.

Dokumentem takim w sytuacji przedstawionej przez Wnioskodawcę jest faktura korygująca wystawiona przez dostawcę towarów. Takiej roli nie pełni specyfikacja sporządzona przez Spółkę w związku ze zwrotem towarów.

Zgodnie natomiast z § 17 ust. 4 pkt 1 i 2 powyższego rozporządzenia, nabywca otrzymujący fakturę korygującą:

1.

jest uprawniony do podwyższenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym fakturę otrzymał, a w przypadku nabywców, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy, w rozliczeniu za kwartał, w którym fakturę otrzymali - jeżeli ujęcie jej w rozliczeniu spowoduje zwiększenie podatku naliczonego, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy;

2.

jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym fakturę otrzymał, a w przypadku nabywców, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy, w rozliczeniu za kwartał, w którym fakturę otrzymali - jeżeli ujęcie jej w rozliczeniu spowoduje obniżenie podatku naliczonego.

Z powyższych uregulowań wynika, że ustawodawca traktuje fakturę korygującą jako dokument stanowiący podstawę do dokonania korekty wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Po otrzymaniu faktury korygującej transakcję wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów należy wystawić fakturę wewnętrzną korygującą i rozliczyć ją za miesiąc, w którym Spółka otrzymała fakturę korygującą od dostawcy towarów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka dokonuje, zgodnie z umową, zwrotu niesprzedanej prasy do dostawcy. Dostawca zobowiązany jest do odebrania zwrotów w określonym terminie i na podstawie specyfikacji zwrotu do wystawienia w określonym terminie faktury korygującej, w związku ze zwrotem prasy. Spółka otrzymuje faktury korygujące, jednakże z opóźnieniem w stosunku do terminu określonego w umowie.

Mając na uwadze przytoczone wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, iż otrzymanie faktury korygującej od dostawcy, w związku ze zwrotem towarów, stanowi podstawę do korekty podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o której mowa w art. 31 ust. 1 ustawy. Korekty tej należy dokonać poprzez wystawienie faktury wewnętrznej zmniejszającej wartość podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, w rozliczeniu za okres w którym Spółka taką fakturę otrzymała od dostawcy.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9-12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów, zwane dalej "informacjami podsumowującymi", za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia.

W celu zapewnienia zgodności kwot wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wykazanych zarówno w deklaracjach VAT-7 jak i informacji podsumowującej za dany okres, faktury korygujące winny być rozliczone za okres, w którym wpłynęły do odbiorcy.

Jednocześnie należy zauważyć, iż przedmiotowa korekta powinna odnosić się zarówno do kwoty podatku należnego, jak i do kwoty podatku naliczonego. Zgodnie bowiem z przepisem art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy podatku od towarów i usług kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów stanowi kwotę podatku naliczonego. Stosownie zaś do przepisu art. 86 ust. 10 pkt 2 tej ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl