IPPP1/443-383/12-2/IGo

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-383/12-2/IGo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2012 r. (data wpływu 2 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługi związane z produkcją audycji telewizyjnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługi związane z produkcją audycji telewizyjnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, działając jako przedsiębiorca i prowadząc działalność gospodarczą wpisaną do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Urząd Miasta i Gminy, jest zgłoszony w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej z rodzajem przeważającej działalności wg PKD 2007- 5911Z - Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych.

Od 2008 r., w oparciu o kolejne umowy zawarte z T., jako Producent Wykonawczy Wnioskodawca realizuje odcinki audycji cyklicznej o charakterze polityczno-społecznym, nadawanej przez Telewizję "na żywo", o czasie antenowym jednego odcinka ok.50 minut.

W skład usługi wchodzą m.in.:

* opracowanie scenariusza,

* zaproszenie gości,

* rekrutacja publiczności,

* wyprodukowanie zwiastunów,

* realizacja zdjęć do felietonów i zwiastunów,

* zapewnienie zespołu redakcyjnego tj. lektora, redaktora do realizacji felietonów, reżysera,

* zapewnienie nadzoru merytorycznego,

* zapewnienie nadzoru produkcyjnego,

* zapewnienie kierownika planu,

* dostarczenia kopii materiałów wyjściowych.

Prawa autorskie majątkowe do zrealizowanych przez Wnioskodawcę odcinków zostały przeniesione w całości na T. S.A. Przeniesienie to nastąpiło w pełnym zakresie, do korzystania i rozporządzania w całości, na zasadzie wyłączności.

Usługi te mieszczą się w grupowaniu 59.11.1 PKWiU - "Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo, programów telewizyjnych", co potwierdził Główny Urząd Statystyczny za pośrednictwem Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 10 października 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatnik może wystawić fakturę z zastosowaniem 8% stawki VAT zgodnie z poz. 164 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem wnioskodawcy, zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje usługi wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych. Zdaniem Wnioskodawcy usługi, które świadczy mieszczą się w grupowaniu 59.11.1 PKWiU - "Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo, programów telewizyjnych". Stanowisko to potwierdził Główny Urząd Statystyczny za pośrednictwem Urzędu Statystycznego w Łodzi w piśmie nr.... z dnia 10 października 2011 r.

Stawka podatku - na podstawie art. 41 ustawy o VAT wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku. Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy VAT, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a w okresie od 1 stycznia 2011 do 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją 164 znajdują się usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 59.11.1 "Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo, programów telewizyjnych - wyłącznie w zakresie produkcji programów telewizyjnych". Ponadto ustawodawca zastrzegł, iż stawka ta nie dotyczy usług reklamowych i promocyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy o VAT, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów i usług węższy niż określony w danym grupowaniu. Umieszczenie tego dopisku przed konkretnym symbolem ma na celu zawężenie stosowania stawki obniżonej tylko do usług należących do wymienionego grupowania. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Ten stan potwierdza również stanowisko T., która w piśmie skierowanym do Producentów Wykonawczych (nr...) poinformowała, że "zdaniem T. od dnia 1 stycznia 2011 r. produkcja programów telewizyjnych (z wyłączeniem reklamowych) realizowanych przez podmioty zewnętrzne na rzecz Telewizji publicznej mieści się w ogólnym pojęciu "produkcja programów telewizyjnych" i jest sklasyfikowana w grupowaniu 59.11.1, które podlega stawce VAT 8%. Wynika to z Załącznika nr 3 ustawy o VAT, w którym w poz. 164 jest wymieniony symbol PKWiU 2008 numer 59.11.1 o brzmieniu "Usługi związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi - wyłącznie w zakresie produkcji programów telewizyjnych". Program telewizyjny to telewizyjna produkcja audiowizualna, podstawowa jednostka ramówek stacji telewizyjnych, która charakteryzuje się określonym gatunkiem telewizyjnym, a gatunek telewizyjny - to np. film telewizyjny, serial, prognoza pogody, teleturniej, reportaż telewizyjny, teatr telewizji oraz inna audycja telewizyjna"

Powyższa definicja programu telewizyjnego znajduje swoje odbicie w Słowniku Języka Polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN SA, który podaje takie znaczenia słowa "program":

1.

"plan zamierzonych czynności, przedsięwzięć itp.",

2.

"założenia, postulaty i cele jakiejś działalności",

3.

"repertuar teatru, opery itp.; też: opis tego repertuaru wydrukowany w formie broszury, ulotki lub w gazecie",

4.

"broszura zawierająca informacje o danym przedstawieniu, koncercie itp.",

5.

"szereg elementów spektaklu, występu itp. następujących po sobie w określonej kolejności",

6.

"audycja radiowa albo telewizyjna; też: spis takich audycji nadawanych w danym dniu lub tygodniu",

7.

"zestaw audycji radiowych lub telewizyjnych nadawanych przez daną rozgłośnię na stałej częstotliwości",

8.

"zakres wiedzy objętej nauczaniem szkolnym lub akademickim; też: wykaz przedmiotów objętych takim nauczaniem",

9.

"ciąg instrukcji napisanych w języku zrozumiałym dla komputera".

Wikipedia (wolna encyklopedia internetowa - www.wikipedia.org) podaje również tożsamą definicję "Program telewizyjny - telewizyjna produkcja audiowizualna, podstawowa jednostka ramówek stacji telewizyjnych, która charakteryzuje się określonym gatunkiem telewizyjnym".

Zdaniem Wnioskodawcy, intencją ustawodawcy było ograniczenie opodatkowania preferencyjną stawką usług w zakresie produkcji wyłącznie programów telewizyjnych w rozumieniu jak wyżej, nie zaś w rozumieniu ustawy o radiofonii i telewizji oraz ustawodawca nie ograniczył zakresu tych usług do usług wykonywanych przez nadawcę telewizyjnego. Gdyby tak było, w załączniku nr 3 ustawodawca obok symbolu PKWIU ex 59.11.1 zapisałby "Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo, programów telewizyjnych - wyłącznie w zakresie produkcji "ramówki" telewizyjnej produkowanej przez nadawcę".

Podsumowując, zgodnie z wiedzą Wnioskodawcy preferencyjna stawka VAT dotyczy usług w zakresie programów telewizyjnych, bez ograniczenia ich zakresu ani wyłączenia ze względu na podmiot realizujący usługę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy również zauważyć, że treść art. 5a ustawy stanowi, iż towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca działa jako przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą, z rodzajem przeważającej działalności wg PKD 2007- 5911Z - Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych.

Od 2008 r., jako Producent Wykonawczy Wnioskodawca realizuje odcinki audycji cyklicznej o charakterze polityczno-społecznym, nadawanej przez Telewizję "na żywo". W skład usługi wchodzą m.in.: opracowanie scenariusza, zaproszenie gości, rekrutacja publiczności, wyprodukowanie zwiastunów, realizacja zdjęć do felietonów i zwiastunów, zapewnienie zespołu redakcyjnego tj. lektora, redaktora do realizacji felietonów, reżysera, zapewnienie nadzoru merytorycznego, zapewnienie nadzoru produkcyjnego, zapewnienie kierownika planu, dostarczenia kopii materiałów wyjściowych. Usługi te mieszczą się w grupowaniu 59.11.1 PKWiU - "Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo, programów telewizyjnych".

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do zastosowania właściwej stawki podatku VAT w odniesieniu do świadczonych przez siebie usług.

Odpowiadając na wątpliwości Wnioskodawcy należy wskazać, że na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W tym miejscu należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. zmianie uległy stawki podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. - 8%), pod poz. 164 wymieniono usługi związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi - wyłącznie w zakresie produkcji programów telewizyjnych z zastrzeżeniem, że pozycja ta nie dotyczy usług reklamowych i promocyjnych.

W konsekwencji możliwość zastosowania wspomnianej wyżej preferencyjnej stawki VAT zależy zasadniczo od tego, czy usługi produkcyjne świadczone przez Wnioskodawcę mogą zostać zaklasyfikowane jako produkcja programów telewizyjnych.

Tut. Organ pragnie zauważyć, iż ani ustawa o VAT ani rozporządzenia do niej wydane nie definiują pojęcia produkcja programów telewizyjnych, nie ma też legalnej definicji programu telewizyjnego, w związku z tym należy dokonać ich wykładni w oparciu o przepisy z innych dziedzin prawa.

Zgodnie z art. 4 pkt 6 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 226), programem w rozumieniu ustawy jest usługa medialna stanowiąca uporządkowany zestaw audycji, przekazów handlowych lub innych przekazów, rozpowszechniany w całości, w sposób umożliwiający jednoczesny odbiór przez odbiorców w ustalonym przez nadawcę układzie.

Zaś usługą medialną w myśl art. 4 pkt 1 jest usługa w postaci programu, za którą odpowiedzialność redakcyjną ponosi jej dostawca i której podstawowym zadaniem jest dostarczenie przez sieci telekomunikacyjne ogółowi odbiorców audycji, w celach informacyjnych, rozrywkowych lub edukacyjnych; usługą medialną jest także przekaz handlowy.

Natomiast w art. 4 pkt 2 ww. ustawy, wskazano definicję audycji, którą jest ciąg ruchomych obrazów z dźwiękiem lub bez niego (audycja audiowizualna) albo ciąg dźwięków (audycja radiowa), stanowiący, ze względu na treść, formę, przeznaczenie lub autorstwo, odrębną całość w stworzonym przez dostawcę usługi medialnej programie lub katalogu audycji udostępnianych publicznie, zwanym dalej "katalogiem".

Zatem, programem telewizyjnym będzie jedynie uporządkowany zestaw audycji telewizyjnych, reklam (przekazów handlowych) i innych przekazów, którego produkcja będzie korzystała z preferencyjnej stawki (8%), na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe definicje oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie świadczy usługi medialnej stanowiącej uporządkowany zestaw audycji, przekazów handlowych lub innych przekazów, który rozpowszechniany jest w całości w sposób umożliwiający jednoczesny odbiór przez odbiorców w ustalonym przez nadawcę układzie, przedmiotem świadczonej usługi jest realizacja odcinków audycji cyklicznej, a więc pewnego wycinka uporządkowanego programu.

We własnym stanowisku Wnioskodawca powołuje się na słownikowe i encyklopedyczne definicje słowa "program". jednakże należy wskazać, iż prawo podatkowe pomimo swoistej autonomii jest częścią całego systemu prawa obowiązującego w Polsce. Nie ma zatem powodów, aby pojęciom funkcjonującym w innych obszarach prawa nadawać swoiste "podatkowe" znaczenie, tzn. nie jest pożądane, aby ustawy podatkowe tworzyły w każdym przypadku własne definicje pojęć, które są już zdefiniowane w innych aktach prawnych. Skoro więc ustawa o radiofonii i telewizji zawiera legalną definicję "programu telewizyjnego", zasadne jest posługiwanie się takową legalną definicją, zaś słownikowe znaczenie wyrażenia jest drugorzędne.

Z uwagi na opisaną we wniosku treść stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ stwierdza, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi realizacji materiału programowego przeznaczonego do emisji oraz pełnego zarejestrowania całości przebiegu odcinka audycji cyklicznej o charakterze polityczno-społecznym pomimo, iż mieszczą się w grupowaniu PKWiU 59.11.1 nie korzystają z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8%, bowiem efektem prac Wnioskodawcy nie jest program telewizyjny w rozumieniu ustawy o radiofonii i telewizji - Zainteresowany nie występuje w roli nadawcy tych programów telewizyjnych. W konsekwencji właściwą stawką podatku VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług związanych z realizacją materiału programowego przeznaczonego do emisji oraz pełnego zarejestrowania całości przebiegu odcinka audycji cyklicznej o charakterze polityczno-społecznym jest podstawowa stawka podatku VAT w wysokości 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl