IPPP1-443-365/08-3/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-365/08-3/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2008 r. (data wpływu 27 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawienia faktury korygującej i możliwości zastosowania procedury marży przy sprzedaży samochodu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2008 r. do tut. Organy wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawienia faktury korygującej i możliwości zastosowania procedury marży przy sprzedaży samochodu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Strona prowadzi działalność gospodarczą w zakresie kupna-sprzedaży samochodów używanych, holowanie pojazdów. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej w miesiącu listopadzie 2007 r. Podatnik zakupił samochód X ze stawką VAT 22%. W miesiącu grudniu 2007 r. samochód został sprzedany osobie fizycznej, zastosowano stawkę podatku VAT 22%. W dniu 5 stycznia 2008 r. Podatnik otrzymał fakturę korygującą stawkę 22% na stawkę zwolnioną od podatku towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Strona może również zastosować stawkę zwolnioną i skorygować wystawioną w miesiącu listopadzie fakturę na sprzedaż samochodu. Czy Strona może po skorygowaniu zastosować fakturę VAT marża mając na uwadze, że jest to samochód używany oraz sprzedaż dokonana jest osobie fizycznej.

Strona wskazuje, iż zgodnie z art. 86 ust. 3 I 5 ustawy oraz art. 43 ust. 2 pkt 2 oraz paragrafem 8 ust. 1 pkt 5 przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Przed fakturą korygującą była zastosowana stawka 22% i taką również Podatnik zastosował dokonując sprzedaży. Na fakturze korygującej zastosowano stawkę "zw" - a więc Strona ponosi z tego powodu stratę na tej sprzedaży. Wnioskodawca podnosi, że skoro samochód został zakupiony na podstawie paragrafu 8 ust. 1 pkt 5, to ma możliwość wystawienia faktury korygującej i zastosować również stawkę "zw" i że może zastosować fakturę VAT marża mając na uwadze, że jest to towar używany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Stosownie do zapisu art. 120 ust. 4 powołanej ustawy w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Zgodnie z ust. 10 ww. artykułu przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

1.

osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2.

podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3.

podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik otrzymał od swojego kontrahenta fakturę korygującą, w której wykazano stawkę podatku "zw", a jako podstawę do zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług kontrahent wskazał § 8 ust. 1 pkt 5 ww. rozporządzenia.

Ze stanu faktycznego wynika, iż Strona otrzymała od kontrahenta fakturę korygującą na zakup samochodu, na której wykazano zwolnienie tej dostawy na podstawie § 8 ust. 1 pkt 5.

Wyżej powołany art. 120 ust. 10 nie przewiduje możliwości zastosowania procedury marży w stosunku do dostawy towarów, zakupionych od podatnika, jeżeli dostawa towaru była zwolniona od podatku na podstawie § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia. Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

W przedstawionym stanie faktycznym nie zachodzą również przesłanki uzasadniające wystawienie przez Podatnika faktury korygującej, w której pierwotnie dostawę przedmiotowego samochodu opodatkował stawką 22% potraktuje jako transakcję zwolnioną od podatku na podstawie art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Przez towary używane, w myśl art. 43 ust. 2 pkt 2, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, iż zastosowanie przez podatnika zwolnienia od podatku uwarunkowane jest od spełnienia 2 przesłanek; podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego podatku i podatnik, w przypadku rzeczy ruchomych użytkował ten towar przez okres co najmniej 6 miesięcy.

Z przedstawionego stanu faktycznego, wynika, iż Strona prowadzi działalność w zakresie kupna-sprzedaży samochodów używanych. Przedmiotowy samochód Podatnik nabył w listopadzie 2007 r., a miesiącu grudniu 2007 r. został sprzedany osobie fizycznej. Oznacza to, iż przedmiotowy samochód był dla Podatnika towarem handlowym, przeznaczonym do dalszej odsprzedaży.

Biorąc pod uwagę treść złożonego wniosku oraz powołane przepisy uznać należy, iż Strona nie ma możliwości wystawienia faktury korygującej, dokumentującej sprzedaż osobie fizycznej przedmiotowego samochodu, gdyż nie zostały spełnione warunki uzasadniające zastosowanie dla tej transakcji procedury marży, a także zastosowanie do tej dostawy zwolnienia z podatku od towarów i usług. Przedmiotowa transakcja podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl