IPPP1/443-363/14-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-363/14-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zainteresowanego przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2014 r. (data wpływu 31 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku VAT związanego ze zrealizowanym projektem - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku VAT związanego ze zrealizowanym projektem.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Operacja pn. "Zagospodarowanie terenu rekreacyjno - sportowego poprzez budowę placu zabaw i rekreacji na terenie Spółdzielni Mieszkaniowej ma na celu rozwijanie rekreacji na obszarze LGD poprzez wykonanie w terminie do grudnia 2014 r. placu zabaw i rekreacji. Realizacja operacji umożliwi mieszkańcom obszaru LSR korzystanie z infrastruktury rekreacyjno - sportowej poprzez udostępnienie zagospodarowanego i wyposażonego w odpowiednie urządzenia i sprzęt.

Operacja przyczyniła się do zwiększenia ilości nowo wybudowanych obiektów rekreacyjnych. Budowa placu zabaw i rekreacji na terenie Spółdzielni Mieszkaniowej zostanie zrealizowana w części działki ewidencyjnej Nr 125/8 której właścicielem jest Spółdzielnia Mieszkaniowa.

Teren zlokalizowany jest w bezpośrednim sąsiedztwie Klubu Sportowego. Plac zabaw i rekreacji wykorzystywany będzie na potrzeby rekreacyjno - sportowe przez mieszkańców osiedla, okolicznych wsi, oraz gminy. Dużą frekwencję osób (dzieci i dorosłych) korzystających z placu zabaw i rekreacji zapewni sąsiedztwo Klubu Sportowego na którym odbywa się wiele imprez sportowych i rekreacyjnych. Korzystanie z placu zabaw i rekreacji jest bezpłatne. Plac dostępny jest przez siedem dni w tygodniu dla wszystkich chętnych. Zapewnia rozwój ruchowy dzieci i dorosłych. Plac zabaw i rekreacji wypełnił lukę w tego rodzaju infrastrukturze jaka występuje na tym terenie.

Zakres prac obejmuje:

* zakup, dostawę i montaż urządzeń rekreacyjnych - przyrząd do ćwiczenia brzucha, przyrząd do ćwiczenia mięśni klatki piersiowej, stepper, motyl, drążek uniwersalny, ławka uniwersalna, piłkarzyki, stół pingpongowy;

* zakup, dostawę i montaż urządzeń placu zabaw - piaskownica betonowa okrągła, bujak auto na 2 sprężynach, bujak tuba na 2 przegubach, bujak quad, huśtawka łańcuchowa, huśtawka wagowa, gra zręcznościowa UFO,

* zakup, dostawę i montaż tablicy informacyjnej z regulaminem placu zabaw;

* zakup, dostawę i montaż ławek betonowych z oparciem;

* zakup, dostawę i montaż stolika betonowego podwójnego z ławkami;

* zakup, dostawę i montaż koszy betonowych na śmieci.

Całkowity koszt operacji stanowi kwotę 93 272,01 zł brutto.

Wszystkie zakupy dokonane w związku z realizacją projektu są objęte podatkiem towarów i usług VAT w wysokości 23% i nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, z odpłatnym świadczeniem usług lub z odpłatną dostawą towarów.

Środki na realizację ww. operacji zostaną zwrócone Spółdzielni Mieszkaniowej w formie refundacji kosztów kwalifikowanych po akceptacji rozliczenia przez Urząd Marszałkowski w wysokości 80% całej operacji tj. 25 000,00 zł. Pozostałe środki w wysokości 68 272,01 zł stanowi wkład własny Spółdzielni Mieszkaniowej

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Spółdzielni Mieszkaniowej realizującej przedsięwzięcie pn. "Zagospodarowanie terenu rekreacyjno - sportowego poprzez budowę placu zabaw i rekreacji na terenie Spółdzielni Mieszkaniowej przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółdzielni Mieszkaniowej nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu i odliczenia podatku od towarów i usług, ponieważ działalność związana z gospodarką zasobami mieszkaniowymi jest zwolniona z podatku VAT, a więc nie można odliczyć VAT.

Realizując powyższe przedsięwzięcie nie może w żaden sposób odzyskać podatku od towarów i usług. Podatek VAT naliczony będzie kosztem kwalifikowanych przedsięwzięcia pn." Zagospodarowanie terenu rekreacyjno-sportowego poprzez budowę placu zabaw i rekreacji na terenie Spółdzielni Mieszkaniowej w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów na podstawie § 4 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 - art. 88 ust. 4 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zrealizował projekt pn. "Zagospodarowanie terenu rekreacyjno - sportowego poprzez budowę placu zabaw i rekreacji na terenie Spółdzielni Mieszkaniowej. Z opisu sprawy wynika, że realizacja opisanego projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, nabywane towary i usługi nie mają związku ze opodatkowaną sprzedażą towarów i usług. Korzystanie z placu zabaw i rekreacji jest bezpłatne.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego wskazuje, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu, nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT, są związane z działalnością niepodlegajacą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W wydanej interpretacji uznano, że Wnioskodawca zaprezentował nieprawidłowe stanowisko w sprawie. Powyższe wynika, z faktu, że Zainteresowany oparł własne stanowisko dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT związanego z realizowanym projektem na uznaniu, że nabywane w ramach operacji towary i usługi są związane z działalnością zwolnioną od podatku VAT. Natomiast z treści wniosku wynika, że realizowany projekt ma związek wyłącznie z działalnością niepodlegajacą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem z uwagi na powyższą błędną kwalifikację dokonaną przez Spółdzielnię należy uznać, że Wnioskodawca zaprezentował nieprawidłowe stanowisko w sprawie, pomimo że w związku z realizacją opisanego projektu nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia i zwrotu podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl