IPPP1/443-350/09-2/IG/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-350/09-2/IG/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2009 r. (data wpływu 6 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania podatkiem VAT sprzedawanych towarów na zasadach promocyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania podatkiem VAT sprzedawanych towarów na zasadach promocyjnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na detalicznej sprzedaży towarów za pośrednictwem sieci wielkopowierzchniowych sklepów na terenie całego kraju.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności prowadzi szereg działań o charakterze marketingowym. W ramach tych działań m.in. zorganizował program lojalnościowy skierowany do klientów nabywających towary oferowane przez Wnioskodawcę.

Program lojalnościowy prowadzony jest w celu zwiększenia obrotów i tym samym przychodów, pozyskania nowych klientów, jak również zwiększenia satysfakcji oraz lojalności dotychczasowych klientów Wnioskodawcy.

Uczestnicy programu lojalnościowego w związku z dokonywanymi zakupami towarów uzyskują punkty według ustalonego w regulaminie przelicznika. Liczba uzyskanych przez danego uczestnika programu lojalnościowego punktów uzależniona jest od wielkości dokonanych zakupów, jak również rodzaju zakupionych towarów. Uzyskane przez uczestnika punkty gromadzone są na specjalnej karcie magnetycznej wydanej przez Wnioskodawcę.

Aktualnie, Wnioskodawca rozważa rozszerzenie oferty skierowanej do uczestników programu lojalonościowego polegającej na tym, iż w zamian za uzyskane punkty klienci uczestniczący w programie lojalnościowym uprawnieni będą m.in. do otrzymania specjalnego bonu pozwalającego na dokonanie jednorazowego zakupu towarów w cenie promocyjnej wynoszącej 1 grosz netto. Rodzaj towaru, który będzie mógł być nabyty w cenie promocyjnej za okazaniem specjalnego bonu uzależniony jest od ilości zgromadzonych punktów przez uczestnika programu lojalnościowego. Informacja i ilości punktów, jakie należy zgromadzić podawana będzie przez Wnioskodawcę w biuletynie oraz na stronie internetowej.

W momencie dokonania zakupu towarów na warunkach promocyjnych zredukowana zostanie liczba punktów zgromadzonych na karcie magnetycznej posiadanej przez uczestnika programu lojalnościowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, podstawą opodatkowania podatkiem VAT sprzedawanych przez Wnioskodawcę towarów na zasadach promocyjnych stanowić będzie kwota wynosząca 1 grosz netto.

Zdaniem wnioskodawcy stosownie do postanowień art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy. Obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Jednocześnie, w myśl ust. 4 wyżej cytowanego artykułu obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont).

W konsekwencji, zatem w ocenie Wnioskodawcy program lojalnościowy polegający na zbieraniu punktów, a później wymianie ich na specjalne bony uprawniające uczestnika programu lojalnościowego do zakupu określonych artykułów w promocyjnej cenie wynoszącej 1 grosz netto, nie narusza zasad wynikających z ustawy.

Tym samym należy uznać, iż kwota należna z tytułu promocyjnej sprzedaży towarów wynosząca 1 grosz, stanowi podstawę opodatkowania dla celów podatku VAT.

Powyżej przedstawione stanowisko Wnioskodawcy znajduje również potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych, w tym m.in.; postanowieniu Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu nr ZP/443-68/07 z dnia 28 czerwca 2007 r., postanowieniu Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie nr 1472/RPP1/443-556/06/BIK z dnia 6 listopada 2006 r. oraz nr 1472/RPP1/443-520/06/SZU z dnia 31 sierpnia 2006 r.

Nadto, wskazać należy, iż Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu w uzasadnieniu postanowienia nr ZP/443-68/07 z dnia 28 czerwca 2007 r. wyraził m.in. pogląd, iż podstawą opodatkowania przy sprzedaży z dużym rabatem (...) będzie faktyczna cena (tj. cena promocyjna), o ile będzie to uzasadnione względami ekonomicznymi i spodziewanymi korzyściami, a podatnik będzie posiadał dokumentację pozwalającą to zweryfikować."

W opinii Wnioskodawcy przedmiotowe działania marketingowe, mają uzasadnienie ekonomicznie i przynosić będą dla Wnioskodawcy wymierne korzyści, polegające przede wszystkim na zwiększeniu przychodów i obrotu stanowiącego podstawę opodatkowania dla celów podatku VAT.

W konsekwencji, zatem zdaniem Wnioskodawcy podstawą opodatkowania w podatku VAT dla sprzedawanego na warunkach promocyjnych towaru będzie kwota wynosząca 1 grosz netto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl