IPPP1-443-350/08-6/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-350/08-6/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni..., przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2008 r. (data wpływu 25 lutego 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 kwietnia 2008 r. (data wpływu 17 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wypłatę premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem, które wpłynęło w dniu 17 kwietnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wypłatę premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia... jest producentem wyrobów mleczarskich, które sprzedaje na terenie kraju, w tym także do dużych sieci handlowych, takich jak:

1.

T P Sp. z o.o., ul. K 56, K,

2.

M C A C S.A., ul. K 61, W

3.

R Sp. z o.o. i Sp. Al. K 61, W,

4.

E Sp. z o.o. L, ul. M 30, L,

5.

E P Sp. z o.o., ul. D 1a, B,

6.

S S.A. C L w O, ul. H 2, B,

7.

S J S.A, ul. B 66F, C.

Z nabywcami tych towarów Spółdzielnia... zawiera umowy handlowe, w ramach których zostaje określony poziom obrotów uprawniających otrzymanie premii pieniężnych ze strony Spółdzielni. Premie pieniężne (bonusy) dla poszczególnych odbiorców są ustalone za różne okresy, w tym za okresy miesięczne, kwartalne, roczne, półroczne. Po zakończeniu tych okresów rozliczeniowych strony umów ustalają poziom osiągniętych w tych okresach obrotów i na ich podstawie zakupujący, nabywca towarów, który w tym przypadku traktowany jest jako usługodawca, wystawia fakturę VAT na zasadach ogólnych na kwotę wynagrodzenia za usługi określone z reguły procentem od wielkości obrotów. Do tak traktowanych usług stosuje się podstawową, 22% stawkę VAT. Do końca 2007 r. praktyka ta nie budziła żadnych wątpliwości, gdyż była oparta na wykładni przepisów Ministra Finansów z pisma z dnia 30 grudnia 2004 r. nr PP3-812-1222/2004/AP/4026. Kontrowersje co do prawnych interpretacji tych zdarzeń gospodarczych zaistniały po orzeczeniach Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 lutego 2007 r., sygn. akt I FSK 94/06 i Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 22 maja 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 4080/06, w których stwierdzono, że premia wypłacona przez sprzedawcę w przypadku osiągnięcia określonego poziomu obrotów nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczenie usług. Wątpliwości w tym zakresie pogłębiają: różna praktyka organów skarbowych wyrażona w interpretacjach indywidualnych dla naszych kontrahentów w aktualnych stanach faktycznych. Dla przykładu Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie w decyzji z 25 września 2007 r. Nr PP-3/4407/07 wydanej dla "T" Sp. z o.o. stwierdził, że wynagrodzenie uzależnione od poziomu obrotów nie jest wynagrodzeniem za usługę i w związku z tym te operacje gospodarcze powinny być udokumentowane notą księgowa, a nie fakturą. Przeciwne wnioski wynikają natomiast z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 stycznia 2008 r. Nr IP-PP2-443-587/07-2/NK, którego zdaniem opisane zdarzenie gospodarcze jest usługą, której wykonanie powinna dokumentować faktura VAT ze stosowną stawką tego produktu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w świetle nowelizacji z dnia 1 stycznia 2008 r. przepisów art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT należy przyjąć, że premia pieniężna stanowić będzie usługę, a Spółdzielnia... zachowa prawo do odliczenia podatku naliczonego objętego fakturami VAT za usługę na zasadach sprzed 1 stycznia 2008 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle nowelizacji z dniem 1 stycznia 2008 r. przepisów art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT premia pieniężna nie stanowi usługi, a przez to Spółdzielnia... nie zachowa prawa do odliczenia podatku naliczonego na dotychczasowych zasadach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast zgodnie z uregulowaniami art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, Jednocześnie należy zauważyć, iż realizacja prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony jest obostrzona pewnymi ograniczeniami. Treść art. 88 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy wskazuje, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Ponadto uregulowania art. 88 ust. 3a cyt. ustawy wskazują przypadki, w których otrzymane przez podatnika faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego. Jak stanowi art. 88 ust. 3a pkt 2 cyt. ustawy, obowiązujący od dnia 1 stycznia 2008 r., wprowadzony ustawą z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 192, poz. 1382), nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest producentem wyrobów mleczarskich, które sprzedaje na terenie kraju, w tym także do dużych sieci handlowych a zawarte pomiędzy nim a odbiorcami umowy handlowe określają poziom obrotów uprawniający do otrzymania premii pieniężnych (bonusów) ze strony Spółdzielni. Po zakończeniu okresów rozliczeniowych określonych przez strony w przedmiotowych umowach, ustalany jest poziom osiągniętych w tych okresach obrotów i na ich podstawie nabywca towarów Spółdzielni, otrzymuje wynagrodzenie, określone z reguły procentem od wielkości obrotów. Zatem wypłacana przez Wnioskodawcę na rzecz swoich kontrahentów premia pieniężna (bonus) nie jest związana z żadną konkretną dostawą i nie ma charakteru dobrowolnego, jest bowiem uzależniona od konkretnego zachowania nabywców towarów; wypłacane wynagrodzenie stanowi premie dla odbiorców za świadczone na rzecz Spółdzielni usługi. Wypłacane wynagrodzenie za osiągnięcie określonego poziomu obrotów w danym okresie rozliczeniowym, które nie może być uznane za rabat, stanowi więc szczególny rodzaj wynagrodzenia dla nabywców za świadczone na rzecz Spółdzielni usługi. Pomiędzy stronami istnieje zatem więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust. 1 cyt. ustawy.

Z uwagi na wskazane powyżej uregulowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz traktowanie premii pieniężnych (bonusów) wypłacanych przez Spółdzielnię na rzecz odbiorców jej produktów, należy stwierdzić iż przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 cyt. ustawy, obowiązujący od dnia 1 stycznia 2008 r., zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku, nie znajduje w przedstawionym stanie faktycznym zastosowania, gdyż opodatkowanie świadczonych usług w zakresie wypłaty premii pieniężnych (bonusów) określonych w umowach handlowych, następuje zgodnie z art. 5 ustawy. Zatem zastosowanie znajdą uregulowania wskazane w art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt ustawy, tzn. Spółdzielni będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT otrzymanych od odbiorców jego towarów, a wystawionych w związku z wypłatą przez Wnioskodawcę na rzecz tych odbiorców premii pieniężnych (bonusów), w związku z osiągnięciem odpowiedniego poziomu obrotów wskazanego w zawartych z odbiorcami w kraju, w tym także z dużymi sieciami handlowymi, umowach handlowych, we ustalonym okresie rozliczeniowym.

Reasumując, wypłatę przez Wnioskodawcę na rzecz odbiorców swoich towarów premii pieniężnych (bonusów), należy uznać za odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), Podatek od towarów i usług wykazany w fakturach VAT otrzymanych od odbiorców towarów, wystawionych w związku z otrzymaniem przez nich przedmiotowych premii pieniężnych (bonusów) będzie dla Spółdzielni podatkiem naliczonym, o który będzie miała prawo pomniejszyć swój podatek należny, zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy. Nowelizacji przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 cyt. ustawy, obowiązująca od dnia 1 stycznia 2008 r., pozostaje bez wpływu na prawo Wnioskodawcy do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa powyżej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl