IPPP1/443-35/13-2/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-35/13-2/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2013 r. (data wpływu 11 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki dla wykonywanych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki dla wykonywanych usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

C (zwany dalej Wnioskodawcą) świadczy następujące usługi:

1.

Weryfikowanie poprawności wyliczenia NAV, tj. wartości netto aktywów funduszy (dzienne lub/i okresowo) w celu ustalenia i aktualizacji rzeczywistej wartości składników funduszy metodą wartości godziwej, a także będące wynikiem takiej weryfikacji badanie wykrytych różnic, błędnych informacji lub innych problemów w celu ich wyjaśnienia i rozwiązania.

2.

Codzienne lub okresowe sporządzanie i dostarczanie sprawozdań finansowych dotyczących aktualnej wartości księgowej obsługiwanych funduszy.

3.

Codzienna lub okresowa publikacja aktualnej wyceny jednostek uczestnictwa funduszy.

4.

Dokonywanie codziennych oraz okresowych księgowań wynikających z bieżącej działalności obsługiwanych funduszy; weryfikacja księgowań dokonanych przez inne jednostki organizacyjne działające w ramach grupy Usługobiorcy (tzw. shadow accounting).

5.

Informowanie Usługobiorcy o nietypowych sytuacjach w procesie ustalania wartości NAV oraz o potrzebie zmiany klasyfikacji rejestrów, weryfikowanie uzyskanych instrukcji z aktualną sytuacją na rynku.

6.

Codzienne weryfikowanie i uzgadnianie tzw. cash break, tj. alokacji wpływów i wypływów pieniężnych do poszczególnych grup ze względu na rodzaj źródła, np. odsetki, dywidendy, zwroty podatku, itp.; kontrola zgodności między księgowością funduszu a stanem kont bankowych; okresowa weryfikacja bieżącej zawartości portfolio funduszy z wewnętrzną dokumentacją.

7.

Kontrola zgodności dokonanych transakcji kupna/sprzedaży jednostek uczestnictwa funduszy z aktualną wyceną jego aktywów.

8.

Kontrola limitów inwestycyjnych wynikających z prawnego statusu funduszu i informowanie o możliwych naruszeniach tych limitów.

9.

Weryfikacja zobowiązań podatkowych wynikających z lokalnego prawodawstwa oraz konwencji międzynarodowych.

10.

Sporządzanie i przesyłanie dziennych i okresowych raportów o zaistniałych zdarzeniach, wpływach i wypływach pieniężnych, dokonanych czynnościach, sporządzanie list czynności, raportów, informacji na temat dat księgowania dotyczących przetwarzanych transakcji na potrzeby audytów.

11.

Zagwarantowanie bezpieczeństwa przetwarzania i przechowywanych danych poprzez weryfikację prawidłowości dokumentacji procesów kontrolnych i ocenę ich efektywności, a w przypadku wykrycia wad - informowanie o tym Usługobiorcy, ustalanie planu rozwiązania problemów i zastosowanie odpowiedniej kontroli zastępczej.

12.

Przechowywanie archiwalnych danych dotyczących księgowej wyceny funduszy przez wymagany prawnie okres.

13.

Zlecenie wykonania przelewów z rachunków obsługiwanych funduszy zgodnie z zadanym algorytmem lub na podstawie instrukcji Usługobiorcy.

14.

Wprowadzanie transakcji i/lub parametryzację wewnętrznych systemów Usługobiorcy na potrzeby ustalania wartości aktywów netto funduszy inwestycyjnych obsługiwanych przez Usługobiorcę.

15.

Uzgadnianie rachunków pieniężnych i papierów wartościowych funduszy inwestycyjnych obsługiwanych przez Usługobiorcę, polegające m.in. na:

* uzgadnianiu stanu środków pieniężnych i papierów wartościowych na rachunkach wraz z analizą pozycji,

* przetwarzaniu/procesowaniu transakcji (na podstawie instrukcji/poleceń uzyskiwanych od Usługobiorcy),

* przetwarzaniu/procesowaniu danych w systemach do wyliczania wartości aktywów funduszy celu odzwierciedlenia transferów między funduszami, jak i transferów środków pieniężnych między menedżerami funduszy,

* raportowaniu na temat stanu środków pieniężnych i papierów wartościowych oraz aktualizacji modelów wydajności zarządzania funduszami,

* zapewnieniu bezpieczeństwa przechowywanych danych poprzez identyfikację nowych zabezpieczeń, wprowadzanie ulepszeń do stosowanych systemów zabezpieczeń,

* aktualizacji modelu wydajności w celu oszacowania wpływu tzw. FulI Time Equivalent na nowe przedsięwzięcia,

* implementacji aktualizacji systemu oraz testowaniu aktualizacji i napraw systemu,

* udzielaniu odpowiedzi na pytania kierowane do głównego zespołu zajmującego się procesowaniem danych,

* udzielaniu odpowiedzi na pytania dotyczące przetwarzanych transakcji podczas audytów,

16.

Przetwarzanie/procesowanie instrukcji rozliczeniowych przesłanych drogą elektroniczną do wybranego systemu, przekazywaniu ich pomiędzy systemami oraz dalszym ich przetwarzaniu w ramach tych systemów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wykonywane usługi podlegają opodatkowaniu według stawki podstawowej 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%. Stawka ta w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. na postawie przepisów przejściowych wynosi 23% (art. 146a pkt 1 ustawy o VAT). W przepisach ustawy o VAT jak i przepisach wykonawczych do ustawy zostały określone preferencyjne stawki podatku jak i zwolnienia od podatku. Jak wynika z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 oraz art. 41 ust. 2a ustawy o VAT, stawki obniżone (5%, 8%) mają zastosowanie do czynności określonych w załącznikach do ustawy nr 3 i nr 10. Należy zaznaczyć, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i powinny być stosowane do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o VAT lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Zatem, aby było możliwe zastosowanie 8% lub 5% stawki podatku VAT dany towar bądź dana usługa powinny być wymienione w odpowiednim załączniku do ustawy lub w rozporządzeniu wykonawczym. Przedstawione we wniosku usługi nie stanowią żadnych z usług wymienionych w ww. przepisach. Tym samym, nie korzystają z opodatkowania preferencyjnymi stawkami podatku VAT.

Natomiast usługi zwolnione od podatku zostały określone w art. 43 ustawy o VAT. Kluczową rolę w odpowiedzi na pytanie, czy przedstawione we wniosku usługi mieszczą się w katalogu usług zwolnionych odgrywają przepisy art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym zwolnione są usługi zarządzania m.in. funduszami, takimi jak fundusze inwestycyjne, kapitałowe, emerytalne. Aby usługi przedstawione we wniosku mogły być traktowane jako usługi zwolnione wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT, dane usługi muszą być uznane za usługi zarządzania. Legalna definicja usług zarządzania została sformułowana w art. 43 ust. 8. Biorąc pod uwagę charakter usług przedstawionych we wniosku oraz treść definicji usług zarządzania zawartej w art. 43 ust. 8 należy stwierdzić, iż nie mamy do czynienia z usługami zarządzania, w rozumieniu art. 43 ust. 8 ustawy VAT, w szczególności zarządzania funduszami. Z opisu usług przedstawionych we wniosku nie wynika bowiem aby polegały one na wykonywaniu czynności, o których mowa w tym przepisie, a więc na zarządzaniu aktywami, dystrybucji tytułów uczestnictwa i administrowaniu nimi, prowadzeniu rachunków i rejestrów aktywów oraz przechowywaniu aktywów. Tym samym, usługi przedstawione we wniosku nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT.

Należy przeanalizować również usługi wymienione w art. 37-41 ustawy o VAT. W cytowanych przepisach art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 ustawy o VAT dotyczących usług finansowych ustawodawca nie wymienił usług przedstawionych we wniosku. Ponadto, przedstawione we wniosku usługi nie spełniają przesłanek do uznania ich za usługi pomocnicze, o których mowa w art. 43 ust. 13 ustawy o VAT. Bowiem zgodnie z ww. przepisem ze zwolnienia korzystają także usługi stanowiące element usługi wymienionej w art. 43 ust. 1 pkt 7 i 37-41, które same stanowią odrębną całość i są właściwe oraz niezbędne do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 7 i 37-41. Trudno uznać, iż Wnioskodawca wykonuje stanowiący odrębną całość element niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej z VAT. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę mają wyłącznie charakter wsparcia procesów informatycznych i techniczno-administracyjnych. Czynności te banki (instytucje finansowe) mogłyby i często wykonują we własnym zakresie (przy użyciu wewnętrznych zasobów ludzkich i technicznych). Fakt, że z powodów ekonomicznych decydują się zlecać je podmiotom zewnętrznym nie przesądza o ich niezbędności dla wykonywania usług finansowych. Dla wykonania przez kontrahentów usług finansowych usługi nabywane od Wnioskodawcy nie są niezbędne.

Podsumowując, czynności wykonywane przez Wnioskodawcę obejmują obsługę informatyczną i techniczno-administracyjną pewnych procesów związanych ze świadczeniem przez kontrahentów określonych usług finansowych, jednak same w sobie takimi usługami nie są. Przedstawione we wniosku usługi nie mieszczą się w zakresie zwolnień ani w zakresie stawek preferencyjnych przewidzianych przepisami dotyczącymi podatku VAT.

W związku z powyższym świadczenie przedmiotowych usług zdaniem Spółki podlega opodatkowaniu według podstawowej stawki podatku VAT wynoszącej 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl