IPPP1-443-342/08-2/RK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-342/08-2/RK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2008 r. (data wpływu 25 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2008 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Miasto, jako osoba prawna (podatnik podatku VAT), wykonuje Swoją działalność na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. samorządzie gminnym. Zgodnie z ustawą gmina (miasto) wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, a także prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej, wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

Miasto w ramach zadań własnych, realizuje projekt "Wykorzystaj Swoją Szansę! - rozwijanie umiejętności zawodowych osób pracujących na terenie Powiatu X". Na realizację projektu Miasto, otrzymało dofinansowanie ze środków europejskiego funduszu rozwoju regionalnego w ramach ZPORR priorytet 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działanie 2.1 "Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie".

Celem ogólnym projektu, był rozwój społeczno-gospodarczy regionu poprzez stworzenie warunków do rozwoju zasobów ludzkich na terenie Powiatu. Cele szczegółowe to:

* zwiększenie mobilności zawodowej osób pracujących na terenie powiatu X i ich zdolności w zakresie dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów regionalnego rynku pracy, w warunkach członkostwa w UE,

* rozwój społeczeństwa informacyjnego dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technik informacyjno-komunikacyjnych w pracy przedsiębiorstw i urzędów.

Realizacja powyższych celów polegała na przeprowadzeniu kursów komputerowych oraz szkoleń językowych skierowanych do szerokiej grupy odbiorców, osób pracujących na terenie Powiatu, zgłaszających z własnej inicjatywy chęć podwyższenia kwalifikacji.

Szkolenia dały możliwość bezpłatnego zdobycia nowych kwalifikacji, doskonalenia swoich umiejętności zawodowych większej liczbie osób zainteresowanych, przede wszystkim osobom pracującym.

W ramach projektu Miasto dokonało zakupu niezbędnego sprzętu tj. zestawu komputerowego, oprogramowania, drukarki oraz wyposażenia - biurko, krzesło i szafę na dokumenty. Zakupione urządzenia, komputer, czy drukarka wykorzystywane są przez Miasto do wykonywania zadań własnych (administracyjnych), czyli czynności zwolnionych i nieopodatkowanych oraz nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz społeczności (szkolenia, kursy).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu - "Wykorzystaj Swoją Szansę - rozwijanie umiejętności zawodowych osób pracujących, na terenie Powiatu X" - Miasto ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, Miasto w odniesieniu do realizowanego projektu, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Dokonane przez Miasto zakupy sprzętu i wyposażenia w ramach projektu, związane z przeprowadzeniem bezpłatnych szkoleń, służyły do wykonywania czynności nieopodatkowanych. Wykorzystane zostały przez Miasto do wykonywania zadań własnych czyli czynności nieopodatkowanych i zwolnionych.- nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz społeczności. Brak jest zatem, podstaw prawnych do skorzystania z możliwości odliczenia podatku VAT w całości od dokonanych zakupów związanych z realizowanym projektem.

Miasto nie dokonuje częściowego odliczenia podatku VAT w formie proporcji, ponieważ wskaźnik proporcji z tytułu sprzedaży towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych w stosunku do całości obrotu osiągniętego w roku poprzednim nie przekracza 2%. W związku z tym, brak jest także podstaw do możliwości odliczenie podatku VAT w części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika tego podatku.

W przedstawionym stanie faktycznym, Miasto podnosi, iż w ramach zadań własnych realizowało projekt, finansowany ze środków EFRR, którego cele zostały zrealizowane poprzez przeprowadzenie kursów komputerowych oraz szkoleń językowych. W ramach tego projektu zakupiono sprzęt tj. zestaw komputerowy, oprogramowanie, drukarkę oraz wyposażenie - biurko, krzesło i szafę na dokumenty, które wykorzystane zostały przez Miasto do wykonywania zadań własnych oraz nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz społeczności (szkolenia, kursy).

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U.Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) - zwanego dalej rozporządzaniem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem, Miasto w zakresie w jakim wykonuje czynności nieopodatkowane, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z tym projektem w całości, czy też w części stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl