IPPP1-443-330/08-3/AK - Czy podatnik prawidłowo wystawił fakturę VAT do nabywcy usługi?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-330/08-3/AK Czy podatnik prawidłowo wystawił fakturę VAT do nabywcy usługi?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana,.., przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2008 r. (data wpływu 22 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług architektoniczno-inżynierskich oraz wypełniania deklaracji podatkowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług architektoniczno-inżynierskich oraz wypełniania deklaracji podatkowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem sprawy jest wielobranżowy projekt budowlano-wykonawczy Centrum Handlowego w miejscowości M... na Ukrainie. Zlecenie od firmy ukraińskiej "O" na wykonanie powyższego projektu otrzymała i podpisała umową - firma polska - WD z T.... Ponieważ to zamierzenie projektowe architektoniczno-inżynierskie wymaga wielu specjalistycznych podwykonawców, firma ta podzleciła określone branże do innych firm polskich. Między innymi do firmy Wnioskodawcy"... Zlecenie Wnioskodawca otrzymał z firmy l... Sp. z o.o. Po ich wykonaniu, wszystkie części tego opracowania trafiły do głównego wykonawcy w T..., firmy WD, która spełniając wszelkie wymagania celne przekazała protokolarnie dokumentację na Ukrainę do inwestora nieruchomości i obiektu w miejscowości M..., tj. do firmy "O".

Firma WD wystawiła firmie ukraińskiej "O" fakturę VAT z podatkiem n.p. i rozliczyła przychód w poz. 21 w deklaracji VAT-7 (jako podstawę przyjęto ustalenie art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT). Płatnikiem podatku w powyższej sytuacji jest nabywca usługi. Opierając się zaś na art. 27 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca wystawił tak jak i inne polskie firmy podwykonawcze fakturę VAT z podatkiem n.p. z rozliczeniem dochodu w poz. 21 deklaracji VAT-7, z dopiskiem, że miejscem świadczenia usług (opodatkowanie) jest miejsce położenia nieruchomości tj. miasto M... na Ukrainie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w danym stanie faktycznym, Wnioskodawca prawidłowo wystawił fakturę VAT do jego zleceniodawcy, tj. firmy I...Sp. z o.o. wpisując podatek VAT - n.p.?

Czy właściwie rozliczył podatek VAT - wpisując "n.p." w poz. 21 deklaracji VAT-7?

Zdaniem Wnioskodawcy, analizując przepisy - ustalenia art. 27 ust. 2 oraz art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT, płatnikiem podatku VAT w tym przypadku jest nabywca usługi czyli firma "O" na Ukrainie (art. 27 ust. 4 pkt 3), a firma polska ma VAT- n.p.

Uwzględniając ustalenia art. 27 ust. 2 i biorąc pod uwagę, że miejscem położenia nieruchomości, dla której wykonywane były wszystkie prace projektowe, jest miasto M... na Ukrainie, należy również przyjąć dla wszystkich podwykonawców podatek VAT - n.p. i tak rozliczyć podatek w deklaracji VAT-7 w poz. 21.

W słuszności powyższej interpretacji, utwierdzają Wnioskodawcę postanowienia Urzędów Skarbowych, wydanych w sprawach o bardzo podobnym charakterze zdarzeń: Nr 1434/PV/443-94/07/AG z dnia 9 sierpnia 2007 r. i Nr PUS.II/443-63/2007/AK z dnia 29 sierpnia 2007 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowym kryterium oceny, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce, czy też w innym państwie, jest prawidłowe określenie miejsca jej świadczenia.

Generalna zasada dotycząca świadczenia usług została określona w art. 27 ust. 1 cyt. ustawy, zgodnie z którym w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Jak wskazują uregulowania art. 27 ust. 3 pkt 1 w związku z ust. 4 pkt 3 cyt. ustawy, w przypadku gdy usługi doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1); w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2); prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1); architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1; w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3); przetwarzania danych i dostarczania informacji; tłumaczeń, są świadczone na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Jednak w stosunku do ww. usług powyższy zapis obowiązuje z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1 art. 27 cyt. ustawy, który stanowi, iż w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości. w powyższy sposób określa się miejsce świadczenia niezależnie od tego, dla jakiego podmiotu usługi są wykonywane, gdzie ma siedzibę usługodawca oraz gdzie faktycznie (fizycznie) wykonuje usługi. W przypadku wszelkiego rodzaju usług związanych z nieruchomościami o miejscu świadczenia, a także o miejscu opodatkowania decyduje miejsce położenia nieruchomości.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca otrzymał zlecenie od firmy polskiej na wykonanie projektu architektoniczno-inżynierskiego, zaś przedmiotowy projekt dotyczy Centrum Handlowego, które będzie mieściło się na Ukrainie, w miejscowości M.... Powyższe informacje wskazują, iż świadczone przez Podatnika usługi są związane z konkretną nieruchomością, o znanej lokalizacji.

A zatem z treści przywołanych powyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż stosownie do art. 27 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, miejscem opodatkowania przedmiotowej usługi nie jest terytorium kraju, bowiem nieruchomość, której dotyczy wykonywany przez Wnioskodawcę projekt, będzie położona na terytorium Ukrainy. Bez znaczenia w niniejszej sprawie pozostaje fakt, iż firma Wnioskodawcy jako podwykonawca ww. usługi, wystawiła fakturę VAT na rzecz polskiej firmy, bowiem istotne jest miejsce położenia nieruchomości, z którą usługa ta jest związana. Zatem, Podatnik prawidłowo wystawił fakturę VAT na rzecz polskiego zleceniodawcy, wskazując, iż usługa nie podlega opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 cyt. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Zgodnie z ust. 2 przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. W związku z powyższym, firma Wnioskodawcy jako podmiot niezidentyfikowany na potrzeby ukraińskiego podatku winna świadczone usługi udokumentować fakturą wystawioną zgodnie z uregulowaniami § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.). Faktura powinna zawierać dane określone w § 9 tego rozporządzenia, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 cyt. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1, 2 i 8-11, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania (art. 99 ust. 14 ustawy). Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 99 ust. 14 ustawy, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 19 września 2005 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 185, poz. 1545) określające wzory deklaracji oraz objaśnienia co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejscu ich składania. W objaśnieniach do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7 i VAT-7K), stanowiących załącznik Nr 3 do ww. rozporządzenia wskazano, iż w pozycji 21 wykazuje się dostawę towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca (jako podwykonawca) wykonując na zlecenie polskiej firmy usługi w zakresie projektu architektoniczno-inżynierskiego, który dotyczy nieruchomości położonej na Ukrainie, ma prawo do wystawienia faktury VAT wskazując, iż usługa ta nie podlega opodatkowaniu, na co wskazują przepisy art. 27 ust. 4 pkt 3 w powiązaniu z art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Ponadto jeżeli Wnioskodawcy w stosunku do świadczonej usługi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, lub przysługiwało mu prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy - to osiągnięty obrót z tytułu jej wykonania, winien wykazać w poz. 21 deklaracji VAT-7.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl