IPPP1/443-33/12-2/EK - Możliwość uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków unijnych - Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Oś 4 Leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007- 2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-33/12-2/EK Możliwość uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków unijnych - Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Oś 4 Leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007- 2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana/Spółki przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2012 r. (data wpływu 11 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie o nazwie R.... (LGD) jest stowarzyszeniem nie prowadzącym działalności gospodarczej. Środki na prowadzenie swojej działalności statutowej pozyskuje dzięki realizacji projektu finansowanego ze środków unijnych - Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Oś 4 Leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007- 2013 (PROW)"Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja". Środki finansowe pozyskane z dotacji Stowarzyszenie przeznacza na zakup towarów/usług opodatkowanych podatkiem VAT, a związanych z realizacją projektu, które nie podlegają odliczeniu przez Wnioskodawcę/ Stowarzyszenie. Zakupy towarów/usług są dokonywane na potrzeby Biura LGD: opłaty za usługi telefoniczne, obsługę programu księgowego, doradztwo prawne kancelarii radcy prawnego, materiały biurowe, wynajem pomieszczeń biura, przedłużenie licencji za użytkowane oprogramowanie antywirusowe, aktualizacja programu do obsługi finansowo - księgowej LGD, zakup zestawu konferencyjnego, zakup szafy do archiwizacji; przygotowanie badań/strategii rozwoju dotyczących obszaru działania Stowarzyszenia: przygotowanie strategii nt. rozwoju potencjału intelektualnego na obszarze LGD oraz ewaluacji realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju; prowadzenie działań informacyjno - promocyjnych nt. LGD oraz wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR): zlecenie wykonania podmiotowi zewnętrznemu usługi przygotowania i wydruku ulotek, do druku "Przewodnika kulinarnego -..." przygotowania projektu graficznego i wydruku folderu nt. kultury i historii Gmin - Członków LGD (wydruk materiału i wynagrodzenie fotografa), przygotowanie projektu graficznego i wydruk map 5 Gmin - Członków LGD, przygotowanie tłumaczeń informacji zawartych w materiałach informacyjno - promocyjnych (m.in. na język angielski), zakup poczęstunku na organizowane spotkania aktywizacyjne na obszarze Gmin - Członków LGD; szkolenie kadr związanych z realizacja projektu i wdrażaniem LSR; udział przedstawicieli LGD w lokalnych i ponadlokalnych imprezach promujących obszar działania Stowarzyszenia (imprezy gminne, powiatowe, wojewódzkie, Targi A. - VAT dotyczy usług transportu oraz montażu/demontażu stoiska informacyjno - promocyjnego, zakwaterowanie przedstawicieli LGD, zakup elementów ekspozycji stoiska podczas Targów A.), organizacja jarmarku ludowego na obszarze LGD (przygotowanie stoiska ludowego - zakup produktów oraz elementów ekspozycji); współorganizacja lokalnej imprezy (zakup usługi przygotowania projektu graficznego i wydruku plakatów, zakup cateringu, zakup materiałów i usług związanych z przeprowadzeniem warsztatów twórców ludowych), organizacja konferencji nt. rozwoju przedsiębiorczości lokalnej (wynajem sali konferencyjnej, catering, materiały konferencyjne, ogłoszenia prasowe ni konferencji); przeprowadzenie konkursów: na najlepiej napisaną pracę licencjacką, magisterską i doktorancką nt. obszaru, na którym działa Stowarzyszenie oraz konkursu fotograficznego (plakaty, zakup nagród dla laureatów konkursów i upominków dla pozostałych uczestników); organizacja szkoleń dla lokalnych liderów środowisk wiejskich (zakup usługi organizacji i przeprowadzenia szkoleń wyjazdowych).

Stowarzyszenie bezpłatnie świadczy usługi doradcze i konsultacyjne na rzecz lokalnej społeczności udzielając pomocy przy przygotowaniu wniosków w ramach Osi 4 Leader PROW 2007-2013. Dokonując zakupu towarów i usług w ramach projektu uiszczany jest wraz zwartością towaru/usługi podatek VAT, który nie może być odliczany przez Stowarzyszenie/Wnioskodawcę.

Podatek VAT ponoszonych w związku z realizacją przez Stowarzyszenie/Wnioskodawcę dziania: "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" stanowi koszt kwalifikowany w ramach ww. dziania finansowanego ze środków Unii Europejskiej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich Oś 4 Leader PROW na lata 2007 - 2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca/Stowarzyszenie LGD ma możliwość uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu.

Stowarzyszenia nie jest podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT i prowadząc swoją działalność statutową/realizując projekt nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest stowarzyszeniem nie prowadzącym działalności gospodarczej. Środki na prowadzenie swojej działalności statutowej pozyskuje dzięki realizacji projektu finansowanego ze środków unijnych - Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Oś 4 Leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007- 2013 (PROW)"Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja". Stowarzyszenie bezpłatnie świadczy usługi doradcze i konsultacyjne na rzecz lokalnej społeczności udzielając pomocy przy przygotowaniu wniosków w ramach Osi 4 Leader PROW 2007-2013. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem, Wnioskodawca świadczy w ramach projektu usługi nieodpłatnie. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizowanej przedmiotowego projektu. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć ponadto należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania i oceny w zakresie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl