IPPP1/443-320/09-2/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-320/09-2/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2009 r. (data wpływu 30 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług na budowę sieci kanalizacyjnej i możliwości odliczenia przez gminę podatku związanego z realizowaną inwestycją - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług na budowę sieci kanalizacyjnej i możliwości odliczenia przez gminę podatku związanego z realizowaną inwestycją.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina przygotowuje do realizacji zadanie inwestycyjne pn " rozbudowa kanalizacji sanitarnej w aglomeracji".

Zakres przedmiotowy obejmuje rozbudowę sieci kanalizacji sanitarnej na osiedle, w P., w tym m.in. następujące prace: roboty pomiarowe, roboty ziemne (wykopy, przekopy), wywiezienie ziemi, podłoże pod kanały, montaż kanałów, studzienek kanalizacyjnych i przepompowni, zasypanie wykopów, inspekcja kanałów. Sieć kanalizacyjna będzie wykonana do granic nieruchomości na danym terenie, do której każdy indywidualnie na swój koszt dokona przyłącza. Wybudowana sieć kanalizacyjna będzie własnością gminy. Przedsiębiorstwo wodociągów i kanalizacji w P. (spółka gminna) sieć kanalizacyjną otrzyma w użyczenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy budowa sieci kanalizacyjnej mieści się w § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w którym stawka podatku VAT została obniżona do 7 % w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Jaka jest właściwa stawka podatku VAT na wykonanie kanalizacji.

Czy, przy realizacji zadania inwestycyjnego (wykonanie kanalizacji) przez gminę, która nie wykonuje czynności opodatkowanych w tym zakresie, będzie możliwym odzyskanie podatku VAT z wykonanej inwestycji.

Zdaniem wnioskodawcy w obecnym stanie prawnym - ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336), właściwą stawką na budowę kanalizacji jest stawka podatku VAT 22 %.

Do dnia 31 grudnia 2007 r. stosowana była stawka 7 % w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Wynikało to z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Przepis pozwalający na stosowanie stawki 7 % do budowy sieci kanalizacyjnej przestał obowiązywać z dniem 31 grudnia 2007 r.

Od 1 stycznia 2008 r. obowiązuje wydane na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 16 przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w którym została obniżona stawka podatku VAT do 7 % w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w polskiej klasyfikacji obiektów budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w polskiej klasyfikacji obiektów budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania z opieką lekarską zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Należy czytać w tym przepisie, iż stawki obniżonej nie można stosować do infrastruktury towarzyszącej jak to było w przepisach obowiązujących do 31.12 2007 r. (art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług)

Ministrowie Finansów wspólnoty na wspólnym posiedzeniu w dniu 04.12 2007 r. podjęli decyzję, iż w stosunku do nowych krajów wspólnoty (w tym Polski) można będzie stosować nie dłużej niż do końca 2010 r. obniżone stawki na dotychczas uprzywilejowane towary i usługi. Wynika to z dyrektywy 2007/75/WE z dnia 20 grudnia 2007 r. opublikowanej w dzienniku urzędowym WE nr 346 z dnia 29 grudnia 2007 r. W przypadku Polski znalazło to zastosowanie m.in. w stosunku do budownictwa mieszkaniowego które do końca 2010 r. nadal korzystać będzie ze stawki 7% w niezmienionym zakresie. Wyjątkiem są roboty związane z obiektami infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu które z dniem 1 stycznia 2008 r. przestały korzystać z obniżonej stawki podatku VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z powyższym podatek VAT z wykonanej inwestycji nie stanowi podatku VAT do odliczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl