IPPP1-443-317/07-02/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 października 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-317/07-02/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2007 r. (data wpływu 8 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z aktu notarialnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z aktu notarialnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

D Sp. z o.o. zamierza nabyć od osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej prawo użytkowania wieczystego niezabudowanej nieruchomości. Osoba fizyczna nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT. Spółka będzie wykorzystywać nabyte prawo do wykonywania czynności opodatkowanych. Osoba fizyczna zamierza opodatkować przeniesienie prawa użytkowania wieczystego podatkiem od towarów i usług według stawki 22% i obciążyć należnym podatkiem Wnioskodawcę.

Jako osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej sprzedający nie zamierza wystawiać faktury VAT z tytułu planowanej transakcji, a kwotę podatku VAT zamierza wykazać w akcie notarialnym dokumentującym przeniesienie prawa użytkowania wieczystego na Spółkę.

W akcie notarialnym będą zawarte dane, jakie faktura VAT winna zawierać, w myśl rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy, w przypadku, gdy podatek VAT z tytułu przeniesienia prawa do użytkowania wieczystego niezabudowanej nieruchomości będzie wykazany w innym dokumencie niż faktura VAT np. w akcie notarialnym zawierającym wszystkie dane jakie powinna zawierać faktura, Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego wynika z innego dokumentu niż faktura VAT, Spółka nie będzie miała prawa do odliczenia podatku.

Na mocy art. 86 ust. 2 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Wnioskodawca wskazuje, że niezbędną przesłanką do odliczenia kwot podatku naliczonego jest otrzymanie przez podatnika faktury VAT, z której to powinna wynikać kwota podatku podlegająca odliczeniu.

Natomiast § 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, zawiera katalog innych dokumentów niż faktura VAT, uprawniających do odliczenia podatku naliczonego.

Spółka przywołuje zapisy Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, wskazując elementy, jakie faktura winna zawierać.

Należy dodać, iż powołane przez Stronę interpretacje organów podatkowych, odnoszą się do konkretnych spraw i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 ww ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:

1)

suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu,

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

2)

w przypadku importu - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego;

3)

zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;

4)

kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Na podstawie § 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (DZ. U. z 2005 r. Nr 95 poz. 798 z późn. zm.) za fakturę uznaje się również:

1)

bilety jednorazowe, wydawane przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na przewozie osób: kolejami normalnotorowymi, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami, jeżeli zawierają następujące dane:

a.

nazwę i numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy,

b.

numer i datę wystawienia biletu,

c.

odległość taryfową nie mniejszą niż 50 km,

d.

kwotę należności wraz z podatkiem,

e.

kwotę podatku;

2)

dowody zapłaty za usługi radiokomunikacji przywoławczej, jeżeli zawierają następujące dane:

a.

nazwy i numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy,

b.

kwotę należności wraz z podatkiem,

c.

kwotę podatku;

3)

dokumenty dotyczące usług bankowych i ubezpieczeniowych zwolnionych od podatku, jeżeli zawierają co najmniej następujące dane:

a.

określenie usługodawcy i usługobiorcy,

b.

numer kolejny i datę ich wystawienia,

c.

nazwę usługi,

d.

kwotę, której dotyczy dokument;

4)

dowody zapłaty za przejazdy autostradami płatnymi, jeżeli zawierają następujące dane:

a.

nazwę i numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy,

b.

numer kolejny i datę wystawienia,

c.

nazwę autostrady, za przejazd którą pobierana jest opłata,

d.

kwotę należności wraz z podatkiem,

e.

kwotę podatku;

5)

rachunki, o których mowa w art. 87-90 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, Nr 85, poz. 727 i Nr 86, poz. 732), wystawiane przez podatników nieobowiązanych do wystawiania faktur według zasad określonych w § 8, 9, 11-17, 19-22 i 24.

Według powołanych przepisów podstawą do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest posiadanie faktury otrzymanej od dostawcy towaru lub usługi.

Reasumując, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie Spółce nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z aktu notarialnego dokumentującego zakup prawa użytkowania wieczystego nieruchomości, gdyż akt notarialny nie jest uznawany za fakturę w świetle przepisów cytowanego rozporządzenia Ministra Finansów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl