IPPP1/443-316/13-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-316/13-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2013 r. (data wpływu 11 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik zamierza brać udział w przetargach publicznych na rewitalizację zabytkowych parków. Ostatnio podatnik wziął udział w przetargu publicznym na Zagospodarowanie parku R. i wyspy zamkowej w Sz., gdzie jego oferta była odrzucona z powodu błędnej stawki VAT. Przedmiotem zamówienia w takich przypadkach są w szczególności:

* oczyszczenie fosy z osadów dennych i nanosów mineralnych;

* remont istniejących mostków ogrodowych polegający na wykonaniu prac konserwatorskich przy zniszczonych i uszkodzonych przyporach i kładkach, wymianie nawierzchni pomostowych i barierek;

* wykonanie ciągów pieszo - jezdnych, pieszych z nieregulowanych płyt piaskowych;

* wykonanie parkingu oraz chodnika z kostki betonowej na podbudowie z kruszywa;

* wykonanie oświetlenia parku;

* wykonanie nadzoru wizyjnego;

* oczyszczenie i uzupełnienie narzutu kamiennego dna rowu doprowadzającego wodę fosy;

* wykonanie progu ze ścianką szczelną drewnianą na rowie zasilającym fosę;

* umocnienie skarp rowu płotkiem faszynowym;

* wykonanie progu ze ścianką szczelną;

* wykonanie ogrodzenia;

* wyposażenie w elementy małej architektury;

* wykonanie placu zabaw;

* zagospodarowanie terenów zieleni - nasadzenie drzew, krzewów zgodnie z planem nasadzeń wynikającym z dokumentacji projektowej, urządzenie rabat, założenia trawników, wycinka i wywóz części istniejącego drzewostanu, utrzymanie;

* pielęgnacja nasadzeń w określonym czasie po wykonaniu zamówienia;

* montaż fontanny pływającej wraz z kablem zasilającym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w zakresie następujących prac:

* zagospodarowanie terenów zieleni - nasadzenia drzew, krzewów zgodnie z planem nasadzeń wynikającym z dokumentacji projektowej, urządzenie rabat, założenia trawników, wycinka i wywóz części istniejącego drzewostanu, utrzymanie;

* pielęgnacja nasadzeń w określonym czasie po wykonaniu zamówienia;które stanowią ok. 20% wartości netto całego zamówienia, prawidłowe jest zastosowanie przez podatnika stawki 8% podatku od towarów i usług, a w zakresie pozostałych wymienionych wyżej prac, prawidłowe jest zastosowanie przez podatnika stawki podstawowej, tj. 23% podatku od towarów usług.

2.

Czy prawidłowe jest zastosowanie do wszystkich prac wymienionych powyżej w stanie faktycznym (w pozycji 68) stawki 23% podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W ocenie podatnika w zakresie następujących prac:

* zagospodarowanie terenów zieleni - nasadzenia drzew, krzewów zgodnie z planem nasadzeń wynikającym z dokumentacji projektowej, urządzenie rabat, założenia trawników, wycinka i wywóz części istniejącego drzewostanu, utrzymanie;

* pielęgnacja nasadzeń w określonym czasie po wykonaniu zamówienia;

które stanowią ok. 20% wartości netto całego zamówienia, prawidłowe jest zastosowanie przez podatnika stawki 8% podatku od towarów i usług, a w zakresie pozostałych wymienionych wyżej prac, prawidłowe jest zastosowanie przez podatnika stawki podstawowej, tj. 23% podatku od towarów i usług.

Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ("Ustawa") - zał. Nr 3, wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%; poz. 176 ustawy: PKWiU 81.30.10.0 Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni, są opodatkowane stawką VAT w wysokości 7%. Po zmianie Ustawy zmieniła się od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. wysokość stawki 7% na 8%.

Z wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU wynika, że grupowanie PKWiU 81.30.10.0 obejmuje:

1.

usługi dokonywania zasadzeń, pielęgnację i utrzymanie:

* parków i ogrodów:

przy domach prywatnych i domach wielomieszkaniowych,przy budynkach użyteczności publicznej i częściowo publicznej (szkoły, szpitale, budynki administracyjne, kościoły itp.), na terenach miejskich (parki miejskie, strefy zieleni, cmentarze itp.), przy budynkach przemysłowych i handlowych,

* zieleni:

budynków (zieleń fasad, ogrody na dachach i wewnątrz budynków itp.), autostrad, ulic, dróg kolejowych i tramwajowych, brzegów dróg wodnych, w portach itp., terenów sportowych, terenów przeznaczonych do gier i zabaw na świeżym powietrzu i innych terenów rekreacyjnych (np. trawniki przeznaczone do zażywania kąpieli słonecznych, pola golfowe),

* wód stojących i płynących (zbiorniki wodne, bagna, stawy, baseny kąpielowe, fosy, strumyki, potoki, rzeki, systemy oczyszczania ścieków),|

2.

zagospodarowanie terenów zieleni i dokonywanie zasadzeń w celu ochrony przed hałasem, wiatrem, erozją, oślepianiem lub dla ułatwienia widoczności,

3.

sadzenie i pielęgnację drzew i innych roślin, włączając przycinanie gałęzi i żywopłotów, przesadzanie wieloletnich drzew,

4.

pozostałe usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni innych niż rolnicze i leśne:

renaturalizacja, rekultywacja, melioracja gruntów, tworzenie obszarów retencyjnych, zbiorników burzowych itp.,

5. usługi projektowe i budowlane w zakresie drobnych prac związanych z zagospodarowaniem terenów zieleni (kształtowania terenu, budowy ścian oporowych, ścieżek spacerowych itp.).

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że do zamówienia obejmującego szereg różnych czynności, w których część prac należąca do PKWiU 81.30.10.0 i stanowiąca około 20% całego zamówienia należy zastosować do tych prac stawkę VAT w wysokości 8%, a do pozostałych prac - stawkę podstawową - 23%.

Przy przygotowaniu powyższego stanowiska, podatnik posługiwał się następującymi interpretacjami indywidualnymi w podobnych sprawach:

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu ILPP2/443-500/10-7/EN 2010.07.01

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu ILPP1/443-28/11-5/NS 2011.04.07

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach IBPP2/443-368/12/WN 2012.07.17

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy ITPP1/443-27/12/IK 2012.03.28

W odpowiedzi na pytanie: Czy prawidłowe jest zastosowanie do wszystkich prac wymienionych powyżej w stanie faktycznym (w pozycji 68) stawki 23% podatku od towarów i usług. Podatnik przedstawia następujące stanowisko:

Zastosowanie do wszystkich prac wymienionych powyżej w stanie faktycznym (w pozycji 68) stawki 23% podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe. Zastosowanie właściwej stawki VAT, szczególnie w postępowaniach z zamówień publicznych, jest bardzo ważne, bo umożliwia właściwą ocenę ofert. Gdyby była możliwość stosowania różnych stawek VAT, a kryterium wyboru była cena brutto, zamawiający nie może dokonać należytego porównania ofert, co narusza zasady uczciwej konkurencji. Zasadą jest więc prawidłowe przypisanie stawki podatku od towarów i usług do danych prac. Mimo tego, że stawka VAT w wysokości 23% jest stawką podstawową, to nie można jej stosować w sytuacji, gdy dany towar lub usługa jest opodatkowana stawką niższą. Zastosowanie właściwej stawki podatku od towarów i usług stanowi zatem obowiązek, a nie możliwość. Jeżeli zatem w przedmiotowej sprawie właściwe jest zastosowanie stawek 8% i 23%, to naliczenie do całości zamówienia stawki 23% należy uznać za nieprawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym, zarówno w przepisach ww. ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika Nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 176 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, stanowiącego "Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku 7%", wymieniono usługi z grupowania PKWiU 81.30.10.0 "Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni".

Zatem, na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z poz. 176 załącznika nr 3 do tej ustawy, opodatkowaniu stawką 8% podlegają "Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni" sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 81.30.10.0.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, iż Zainteresowany zamierza wziąć udział w przetargach na rewitalizacje zabytkowych parków. Przedmiotem zamówienia będą w szczególności:

* oczyszczenie fosy z osadów;

* remont istniejących mostków ogrodowych;

* wykonanie ciągów pieszo - jezdnych, pieszych;

* wykonanie parkingów oraz chodników;

* wykonanie oświetlenia parku;

* wykonanie nadzoru wizyjnego;

* oczyszczenie i uzupełnienie narzutu kamiennego dna rowu;

* wykonanie progu ze ścianką szczelną drewnianą na rowie;

* umocnienie skarp rowu;

* wykonanie progu ze ścianką szczelną;

* wykonanie ogrodzenia;

* wyposażenie w elementy małej architektury;

* wykonanie placu zabaw;

* zagospodarowanie terenów zieleni - nasadzenie drzew, krzewów, urządzenie rabat, założenia trawników, wycinka i wywóz części istniejącego drzewostanu;

* pielęgnacja nasadzeń;

* montaż fontanny pływającej.

Wątpliwości Wnioskodawcy odnoszą się do stawki podatku VAT dla wymienionych prac. Zainteresowany wskazał we własnym stanowisku, iż wykonywane usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni oraz, ich późniejsza pielęgnacja stanowią czynności zaklasyfikowane do PKWiU 81.30.10.0 "usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni" zatem winny być opodatkowane preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8%. Natomiast pozostałe prace, Wnioskodawca zamierza opodatkować podstawową stawką podatku VAT tj. 23%.

Z treści złożonego wniosku wynika, że przedmiotem przyszłych przetargów, w których Zainteresowany zamierza wziąć udział, będą zadania o charakterze złożonym - rewitalizacja zabytkowych parków - w ramach których Wnioskodawca podejmie się wykonania szeregu różnorodnych czynności. Wskazać należy, iż prace jakie będą zlecone w związku z wygranym przetargiem będą dotyczyły odrębnych czynności, które można podzielić na: roboty budowlane (wykonanie ciągów pieszych, parkingów, chodników i inne); roboty instalacyjne (wykonanie oświetlenia, nadzoru wizyjnego); prace zw. z zagospodarowaniem terenów zielonych oraz dostawę elementów wyposażenia (mała architektura, ogrodzenie, fontanna). Każde z tych prac stanowią samodzielne i niezależne świadczenia, które mogą być odrębnie zlecane. Tym samym należy uznać, iż w omawianej sprawie występuje kilka równorzędnych czynności, które dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług winny być odrębnie traktowane.

W kwestii zastosowania odpowiedniej stawki podatku VAT dla poszczególnych prac należy wskazać, iż analiza przywołanych powyżej przepisów prawa podatkowego w kontekście opisanego stanu sprawy pozwala na uznanie, iż usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 81.30.10.0. korzystają z preferencyjnej stawki podatku VAT 8% na podstawie dyspozycji art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 jako wymienione w poz. 176 załącznika Nr 3 do ustawy. Tym samym, wykonywane przez Wnioskodawcę czynności polegające na zagospodarowaniu terenów zieleni (nasadzenie drzew, krzewów zgodnie z planem nasadzeń wynikającym z dokumentacji projektowej, urządzenie rabat, założenie trawników, wycinka i wywóz części istniejącego drzewostanu, utrzymanie) oraz pielęgnacja nasadzeń w określonym czasie po wykonaniu zamówienia, zaklasyfikowane do PKWiU 81.30.10.0 "Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni" winny być opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 8%.

Natomiast pozostałe czynności, jakie będzie wykonywał Zainteresowany w związku z realizacją zamówienia, wymienione w opisie sprawy, należy opodatkować podstawową stawką podatku VAT - 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy. Dla wymienionych czynności ustawodawca nie przewidział preferencyjnych stawek podatku od towarów i usług.

Tym samym należy uznać, iż Wnioskodawca przedstawił prawidłowe stanowisko w sprawie.

Dodatkowo wskazać należy, iż Organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik. W związku z powyższym, w niniejszej interpretacji tut. Organ odniósł się wyłącznie do klasyfikacji podanych przez Zainteresowanego we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl