IPPP1/443-311/11-10/12/S/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-311/11-10/12/S/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2012 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2011 r. (data wpływu 21 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 maja 2011 r. (data wpływu 27 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do stosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do stosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 maja 2011 r. (data wpływu 27 maja 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP1-443-311/11-2/BS z dnia 2 maja 2011 r. (data doręczenia 20 maja 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności prowadzonej przez Podatnika jest produkcja i sprzedaż samochodów specjalistycznych ratowniczo-gaśniczych przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej dla jednostek ochrony przeciwpożarowej.

W ramach postępowania przetargowego o brzmieniu: "Dostawa pojazdów, wyposażenia i sprzętu..." Podatnik zobowiązał się zrealizować zamówienie i podpisał stosowną umowę, której integralną część stanowi Specyfikacja Techniczna Istotnych Warunków Zamówienia. Zamawiającym oraz finansującym zakup sprzętu jest starostwo powiatowe a dostawa dokonywana jest dla Komendy Powiatowej, co potwierdza stosowny protokół zdawczo-odbiorczy podpisany przez delegowanego pracownika Komendy Powiatowej, dokumenty umożliwiające rejestrację pojazdów, karty gwarancyjne i inne dokumenty wystawione dla użytkownika, czyli Komendy Powiatowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Jaką stawkę podatku VAT powinien zastosować w tym przypadku sprzedawca.

2.

Czy powinien zastosować preferencyjną stawkę 8% mając na uwadze przedmiot umowy, czyli dostawę samochodów specjalnych dla Komendy Powiatowej z przeznaczeniem na cele ochrony przeciwpożarowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż dostawa samochodów specjalnych ratowniczo-gaśniczych przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej w ramach projektu unijnego pt.: "Ratownicy..." dla jednostki ochrony przeciwpożarowej jaką jest Komenda Powiatowa należy opodatkować stawką podatku w wysokości 7%.

W podpisanej przez podatnika umowie na dostawę sprzętu Powiat występuje jedynie jako Zamawiający. Zapisy umowy warunkujące zapłatę od odbioru dostawy i potwierdzenia jej protokołem ze strony upoważnionego pracownika Komendy Powiatowej a także opisujące sposób usuwania usterek także przy udziale wymienionej wyżej osoby wskazują jednoznacznie, iż dostawa dokonywana jest dla jednostki ochrony przeciwpożarowej.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku VAT wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy w poz. 129-134 wymieniono towary pod ogólnym tytułem "Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej".

Natomiast art. 41 ust. 10 ww. ustawy stanowi warunek ograniczający stosowanie stawki obniżonej dla dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 stosuje się do dostawy na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej. Stosowanie obniżonej stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 ww. ustawy przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

* towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika do ustawy o VAT,

* dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,

* towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Zatem przedmiotowa dostawa powinna korzystać z obniżonej, 8% stawki VAT, przy czym nieistotnym jest fakt, kto jest zamawiającym czy też płatnikiem wymienionym na fakturze dokumentującej dostawę towarów.

W dniu 9 czerwca 2011 r. wydana została interpretacja indywidualna Nr IPPP1-443-311/11-4/BS, w której stwierdzono, iż stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2011 r. uznać należy za nieprawidłowe. W ww. interpretacji indywidualnej stwierdzono, iż określone przez ustawodawcę w art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ustawy warunki, w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione, bowiem zakupu towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ww. ustawy dokonuje starostwo powiatowe, nie zaś jednostka ochrony przeciwpożarowej. Przedmiotowa dostawa nie korzysta więc z obniżonej (8%) stawki podatku VAT i podlega opodatkowaniu według stawki podstawowej, tj. 23%.

Powyższa interpretacja została doręczona Pełnomocnikowi Strony w dniu 20 czerwca 2011 r.

Pismem z dnia 30 czerwca 2011 r. (data wpływu 6 lipca 2011 r.) Strona wezwała Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie do usunięcia naruszenia prawa wynikającego z wydania Interpretacji indywidualnej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. W odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa Nr IPPP1-443-311/11-9/BS z dnia 19 sierpnia 2011 r. (data doręczenia Pełnomocnikowi Strony 24 sierpnia 2011 r.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nie stwierdził podstaw do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

W dniu 21 września 2011 r. (data wpływu 26 września 2011 r.) Strona wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, za pośrednictwem tut. Organu, Skargę na interpretację indywidualną z dnia 9 czerwca 2011 r. Nr IPPP1-443-311/11-4/BS.

WSA w Warszawie wyrokiem z dnia 6 lipca 2012 r., sygn. akt III SA/Wa 2979 uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną Nr IPPP1-443-311/11-4/BS z dnia 9 czerwca 2011 r. W niniejszym orzeczeniu WSA uznał, iż zaskarżona interpretacja indywidualna została wydana z naruszeniem przepisów prawa materialnego, tj. art. 41 ust. 10 ustawy VAT. Jak wynika z ww. przepisu, 7% stawkę podatku stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129 - 134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej. Jak wskazał Sąd sprzedawany przez Wnioskodawcę towar mieścił się w kategorii towarów wymienionych w poz. 129 - 134 załącznika nr 3 do ustawy VAT, dostawa miała miejsce na terenie kraju, będący przedmiotem dostawy specjalistyczny sprzęt przeznaczony jest dla jednostek ochotniczej straży pożarnej i na cele ochrony przeciwpożarowej. W konsekwencji spełniona jest przesłanka w postaci przeznaczenia towaru na cele ochrony przeciwpożarowej.

WSA zwrócił również uwagę na treść art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380), zgodnie z którym jednostkami ochrony przeciwpożarowej są: jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej, jednostki organizacyjne wojskowej ochrony przeciwpożarowej, zakładowa straż pożarna, gminna zawodowa straż pożarna, powiatowa (miejska) straż pożarna, terenowa służba ratownicza, ochotnicza straż pożarna, związek ochotniczych straży pożarnych, inne jednostki ratownicze. Sąd wskazał ponadto, iż Organ pominął jednak treść art. 29 i art. 32 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, z których wynika kto ponosi koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej i kto ponosi koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej jednostek ochrony przeciwpożarowej. Zdaniem Sądu Minister Finansów dokonał wykładni językowej art. 41 ust. 10 ustawy o VAT uzupełnionej niepełną wykładnią systemową tego przepisu w związku z art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, bezpodstawnie pomijając treść art. 29 i art. 32 tej ustawy.

Zdaniem Sądu, w realiach niniejszej sprawy prawidłowa wykładnia art. 41 ust. 10 ustawy VAT w związku z art. 29 i art. 32 ustawy o ochronie przeciwpożarowej prowadzi do wniosku, że dostawa towarów wymienionych w poz. 129 - 134 załącznika nr 3 do ustawy VAT, podlega opodatkowaniu według stawki 7% (8%), jeżeli dostarczany towar trafi do jednostki ochrony przeciwpożarowej i zostanie przeznaczony na cele ochrony przeciwpożarowej. Z analizowanej tu regulacji expressis verbis nie wynika, ażeby nabywcą tych towarów musiała być bezpośrednio jednostka ochrony przeciwpożarowej.

W świetle stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym - biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 lipca 2012 r., sygn. akt III SA/Wa 2979/11 (data wpływu prawomocnego orzeczenia 24 września 2012 r.) stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Towarami natomiast, w myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 2 cyt. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i pkt 2 cyt. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%; stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8% (...)".

W poz. 129 ww. załącznika nr 3, w części dotyczącej towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej, wymieniono sprzęt przewozowo-samochodowy:

1.

pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, dźwigi i podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej,

2.

sprzęt pływający, statki pożarnicze, łodzie, pontony i silniki oraz statki powietrzne dla ratownictwa i gaszenia pożarów.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 10 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Stosowanie obniżonej 8% stawki podatku, na podstawie art. 41 ust. 2 cyt. ustawy (w związku z art. 146a tej ustawy), przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej, jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

1.

dostawa musi odbywać się na terytorium kraju,

2.

towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,

3.

towary będące przedmiotem dostawy musza być wymienione w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy,

4.

towary będące przedmiotem dostawy mają być wykorzystywane na cele ochrony przeciwpożarowej.

Niespełnienie którejkolwiek z wymienionych wyżej przesłanek skutkuje brakiem możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku VAT na podstawie przepisu art. 41 ust. 10 cyt. ustawy.

W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku VAT w wysokości 8% uzależnione jest m.in. od tego czy nabywane towary, wymienione w poz. 129 załącznika Nr 3 są przeznaczone na rzecz jednostek ochrony przeciwpożarowej.

Z uwagi na fakt, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "jednostki ochrony przeciwpożarowej", w związku z tym należy posiłkować się ustawą z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380).

Zgodnie z art. 15 ww. ustawy, jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

1. jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej;

1a) jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej;

2.

zakładowa straż pożarna;

3.

zakładowa służba ratownicza;

4.

gminna zawodowa straż pożarna;

4a) powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna;

5.

terenowa służba ratownicza;

6.

ochotnicza straż pożarna;

7.

związek ochotniczych straży pożarnych;

8.

inne jednostki ratownicze

Jak stanowi art. 29 ww. ustawy, koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej pokrywane są z:

1.

budżetu państwa;

2.

budżetów jednostek samorządu terytorialnego;

3.

dochodów instytucji ubezpieczeniowych, ubezpieczających osoby prawne i fizyczne;

4.

środków własnych podmiotów, o których mowa w art. 17, które uzyskały zgodę ministra właściwego do spraw wewnętrznych na utworzenie jednostki ochrony przeciwpożarowej.

Natomiast w myśl art. 32 ust. 1 ww. ustawy, koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej jednostek ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 15 pkt 1a-5 i 8, ponoszą podmioty tworzące te jednostki.

Stosownie do art. 32 ust. 2 ww. ustawy, koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej ponosi gmina, z zastrzeżeniem art. 35 ust. 1.

Z okoliczności przestawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż w ramach postępowania przetargowego o brzmieniu: "Dostawa pojazdów, wyposażenia i sprzętu..." zobowiązał się zrealizować zamówienie i podpisał stosowną umowę, której integralną część stanowi Specyfikacja Techniczna Istotnych Warunków Zamówienia.

Strona wskazała, iż zamawiającym oraz finansującym zakup sprzętu jest starostwo powiatowe natomiast użytkownikiem przedmiotowego sprzętu jest Komenda Powiatowa, co potwierdza stosowny protokół zdawczo-odbiorczy podpisany przez delegowanego pracownika Komendy Powiatowej, dokumenty umożliwiające rejestrację pojazdów, karty gwarancyjne i inne dokumenty wystawione dla użytkownika, czyli Komendy Powiatowej.

W realiach niniejszej sprawy prawidłowa wykładnia art. 41 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z art. 29 i art. 32 ustawy o ochronie przeciwpożarowej prowadzi do wniosku, że dostawa towarów wymienionych w poz. 129 -134 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu według stawki 8%, jeżeli dostarczany towar trafi do jednostki ochrony przeciwpożarowej i zostanie przeznaczony na cele ochrony przeciwpożarowej. Z analizowanej tu regulacji expressis verbis nie wynika, ażeby nabywcą tych towarów musiała być bezpośrednio jednostka ochrony przeciwpożarowej. Przepis mówi bowiem jedynie tyle, że owe towary mają być (czyli są przeznaczone)"dla jednostek ochrony przeciwpożarowej". W konsekwencji oznacza to, że nie jest ważne, kto jest bezpośrednim nabywcą wskazanych wyżej towarów. Z zapisu normatywnego wynika jedynie, że istotne jest tylko to, by towary te przeznaczone były na rzecz podmiotów określonych w analizowanej tu regulacji, tj. by były nimi "jednostki ochrony przeciwpożarowej" oraz by przeznaczone były na ściśle określony w tym unormowaniu cel.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca zobowiązał się dostarczyć pojazdy, wyposażenie i sprzęt przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej. Zamawiającym oraz finansującym zakup jest starostwo powiatowe, a dostawa jest dokonywana dla Komendy Powiatowej. A zatem zostaną spełnione warunki wymienione w art. 41 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, uprawniające do zastosowania dla tej dostawy obniżonej stawki podatku od towarów i usług.

Reasumując, w świetle art. 41 ust. 10 cyt. ustawy, w związku z uregulowaniami art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 cyt. ustawy, dostawa samochodów specjalistycznych ratowniczo-gaśniczych z przeznaczeniem na cele ochrony przeciwpożarowej, nabywanych przez Starostwo Powiatowe dla Komendy Powiatowej, tj. towaru wymienionego w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, będzie podlegać opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8%.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl