IPPP1/443-31/14-2/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-31/14-2/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2013 r. (data wpływu do BKIP w Płocku 13 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki podatku dla dostawy nawozu mineralnego siarczanu-wapnia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki podatku dla dostawy nawozu mineralnego siarczanu-wapnia.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza w 2014 r. oferować do sprzedaży nawóz - siarczan wapnia o handlowej nazwie A. Jest to nowoczesny nawóz mineralny - tanie źródło siarki i wapnia dla roślin. Nawóz A. jest nawozem zawierającym siarkę w ilości 42,5% SO3 i wapń 30,7% CaO. Pełny skład chemiczny stanowi załącznik do niniejszego wniosku.

Produkt może być stosowany na wszystkich typach gleb i pod wszystkie rośliny uprawne. Nawóz A. posiada właściwości na powolne i równomierne uwalnianie składników pokarmowych z nawozu do podłoża.

Produkt o tych samych właściwościach i składzie chemicznym pod nazwą B. jest obecnie oferowany na rynku przez E. pod symbolem PKWiU 20.15.79.0 z 8%-ową stawką podatku VAT.

Spółka ma wątpliwości czy takie grupowanie produktu jest prawidłowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy na podstawie paragrafu 7 punktu 4 podpunkt 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług przy zachowaniu warunków zawartych w paragrafie 7 ust. 5 ww. rozporządzenia Spółka może stosować obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 8%.

2. Czy na podstawie punktu 63 załącznika 3 do ustawy o podatku od towarów i usług spółka może stosować obniżoną stawkę 8%.

Spółka stoi na stanowisku, że przy określeniu stawki VAT przy sprzedaży nawozu mineralnego A. - mającego zastosowanie w rolnictwie do nawożenia gleby powinna się kierować przeznaczeniem produktu oraz składem chemicznym określonym w certyfikacie. W związku z powyższym:

Pyt. 2

Spółka do określenia stawki podatku powinna się kierować wytycznymi zawartymi w załączniku nr 3 do ustawy o VAT oraz Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i stosować stawkę 23%. Zgodnie z punktem 63 załącznika nr 3 do ustawy o VAT obniżoną stawkę podatku w wysokości 8% można stosować do produktów zgrupowanych po symbolem ex 20.15.7 zawieranych nawozy mineralne gdzie indziej niesklasyfikowane.

W grupowaniu PKWiU w dziale chemikalia i wyroby chemiczne występuje pod symbolem 20.15.7 określone nawozy mineralne, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Użyty w załączniku do ustawy o VAT symbol ex przed symbolem PKWiU oznacza, że tylko produkty wymienione w szczegółowych klasyfikacjach mogą mieć stawkę 8%. Z uwagi na skład chemiczny określony w certyfikacie produktu A. nie mieści się w żadnym z symboli wyszczególnionym w grupowaniu 20.15.7.

Pyt. 1

Natomiast zgodnie z paragrafem 7 punkt 4 podpunkt 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT wymienionych nawóz może mieć zastosowaną stawkę w wysokości 8% przy spełnieniu warunków określonych w paragrafie 7 punkt 5 ww. rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Towarami, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem przez niego wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, znajdują się m.in. w poz. 63 - PKWiU ex 20.15.7 "Nawozy, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem nawozów naturalnych"

Stosownie do art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. art. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1719) obniżoną do wysokości 8% stawkę podatku stosuje się również do dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu:

1.

makuchów i innych pozostałości stałych z tłuszczów i olejów roślinnych; mąki i mączki z nasion lub owoców oleistych, z wyłączeniem gorczycy (PKWiU 10.41.4), (CN 2304 00 00, 2305 00 00, 2306 i 1208),

2.

siarczanu magnezu (PKWiU ex 20.13.41.0), (CN ex 2833 21 00),

3.

azotanu wapnia i azotanu magnezu (PKWiU ex 20.13.42.0), (CN ex 2834 29 80),

4.

chlorku potasu (PKWiU ex 20.15.51.0), (CN 3104 20),

5.

azotanu potasu (saletry potasowej) (PKWiU ex 20.15.76.0), (CN ex 2834 21 00),

6.

nawozów wapniowych i wapniowo-magnezowych, innych niż wymienione w załączniku nr 3 do ustawy,

7.

kizerytu (naturalnego siarczanu magnezu) (PKWiU ex 08.91.19.0), (CN ex 2530 20 00)

- wyłącznie przeznaczonych do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz, jeżeli ich nabywcą jest podatnik podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej

Zgodnie z art. 5 ww. rozporządzenia, przepis ust. 4 stosuje się:

1.

do dostawy - pod warunkiem że nabywca tych towarów złoży sprzedawcy pisemne oświadczenie, że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, a nabywane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz w prowadzonym przez niego gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej;

2.

do importu - pod warunkiem że importer tych towarów złoży organowi celnemu pisemne oświadczenie, że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, a importowane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz w prowadzonym przez niego gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej.

W myśl art. 6 ww. rozporządzenia, oświadczenie, o którym mowa w ust. 5, powinno zawierać również:

1.

imię i nazwisko oraz adres stałego miejsca zamieszkania nabywcy będącego osobą fizyczną albo nazwę oraz adres siedziby działalności gospodarczej nabywcy będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej;

2.

określenie ilości nabywanych towarów, wymienionych w ust. 4;

3.

datę i miejsce wystawienia oświadczenia oraz podpis składającego oświadczenie.

Podkreślenia wymaga, że pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) opodatkowanych stawką obniżoną, a określonych w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową. Wszelkie wyjątki od tej reguły nie powinny być interpretowane w sposób rozszerzający.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza sprzedawać nawóz - siarczan wapnia o handlowej nazwie A. Jest to nowoczesny nawóz mineralny - tanie źródło siarki i wapnia dla roślin. Nawóz A. jest nawozem zawierającym siarkę w ilości 42,5% SO3 i wapń 30,7% CaO. Pełny skład chemiczny stanowi załącznik do niniejszego wniosku. Produkt może być stosowany na wszystkich typach gleb i pod wszystkie rośliny uprawne. Nawóz A. posiada właściwości na powolne i równomierne uwalnianie składników pokarmowych z nawozu do podłoża. W ocenie Wnioskodawcy, z uwagi na skład chemiczny określony w certyfikacie produktu A. nie mieści się on w żadnym z symboli wyszczególnionym w grupowaniu 20.15.7.

Z uwagi na przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy wskazać, że Wnioskodawca do dostawy wskazanego produktu nie może stosować stawki podatku VAT w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy w powiązaniu z poz. 63 załącznika nr 3 ustawy, gdyż jak wskazał produkt A. nie mieści się we wskazanym w tym przepisie grupowaniu PKWiU.

Natomiast, aby można było zastosować preferencyjną stawkę podatku w wysokości 8% na podstawie art. 4 pkt 6 ww. rozporządzenia sprzedawany produkt musi być nawozem wapniowym bądź wapniowo-magnezowym, innym niż wymienione w załączniku nr 3 do ustawy oraz spełniać pozostałe warunki określone w tym przepisie. Wnioskodawca wskazał, że będzie sprzedawał nawóz mineralny siarczan - wapnia. Zatem sprzedaż nawozu mineralnego siarczanu-wapnia nie mieści się w ww. przepisie rozporządzenia, gdyż nie jest nawozem wapniowym, czy też wapniowo-magnezowym, a tylko takie nawozy zostały objęte przez ustawodawcę preferencyjną stawką podatku VAT wynikającą z art. 4 pkt 6 rozporządzenia.

Z uwagi na powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że dostawa towarów, o których mowa we wniosku, będzie podlegać opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a ustawy o VAT.

Tym samym odnosząc się do całościowo do stanowiska Wnioskodawcy, w którym Wnioskodawca wskazał, że przy sprzedaży nawozu mineralnego A. - mającego zastosowanie w rolnictwie do nawożenia gleby powinna się kierować przeznaczeniem produktu oraz składem chemicznym określonym w certyfikacie należało je uznać za nieprawidłowe.

Ponadto, Organ wskazuje, że analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl