IPPP1/443-303/11-2/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-303/11-2/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X S.A., przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2011 r. (data wpływu 18 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku świadczonych usług polegających na organizowaniu i prowadzeniu szkoleń finansowanych w całości ze środków publicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku świadczonych usług polegających na organizowaniu i prowadzeniu szkoleń finansowanych w całości ze środków publicznych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również jako X S.A.) jest samorządową spółką prawa handlowego powołaną w celu realizacji części zadań Samorządu Województwa. Do priorytetowych kierunków działań realizowanych przez Wnioskodawcę zalicza się m.in. szkolenia mające na celu podniesienie jakości kadr oraz sposobów działania przede wszystkim jednostek samorządu terytorialnego. Tematyka funduszy strukturalnych stanowi jeden z wiodących obszarów objętych działalnością X.

Swoje statutowe cele osiąga między innymi poprzez świadczenie usług szkoleniowych przede wszystkim na rzecz podmiotów ze sfery administracji samorządowej. W roku 2011 Wnioskodawca zamierza realizować cykl szkoleń dla pracowników instytucji samorządowych województwa zbiorczo określanych jako Zintegrowany Plan Szkoleń (dalej ZiPS). Wszystkie szkolenia realizowane w ramach ZiPS będą w całości finansowane ze środków publicznych (tj. pomocy technicznej Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013, dalej jako RPO oraz Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, dalej jako POKL), a ich celem jest zapewnienie właściwego zarządzania i wdrażania programów operacyjnych na terenie województwa. Szkolenia mają dostarczyć ich uczestnikom zarówno specjalistycznej wiedzy z zakresu wdrażanych przez nich programów operacyjnych (tzw. szkolenia twarde, tytułem przykładu można wskazać szkolenia takie jak: "Ocena finansowa i ekonomiczna projektów złożonych w ramach RPO 2007-2013", "Analiza interpretacji kryteriów karty oceny merytorycznej - wypracowanie jednoznacznego podejścia do weryfikacji informacji/danych zawartych we wniosku o dofinansowanie projektu", "Ochrona powierzchni ziemi - rekultywacja składowisk odpadów", "Audyt Energetyczny - warsztaty", "Nowelizacje ustaw: środowiskowej, prawa zamówień publicznych, o finansach publicznych"), a także będą dotyczyć umiejętności interpersonalnych (tzw. szkolenia miękkie, np. sztuka komunikacji międzyludzkiej, radzenie sobie z konfliktami i stresem).

Ponadto w latach 2011-2013 Wnioskodawca będzie realizował 2 Projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach POKL. Wszystkie usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę w ramach Projektów będą również w całości finansowane ze środków publicznych, z tym że będą adresowane do osób zatrudnionych na terenie województwa, które z własnej inicjatywy są zainteresowane nabyciem nowych, uzupełnieniem lub podwyższeniem swoich kwalifikacji i umiejętności. Jednakże tematyka tychże szkoleń będzie również na tyle różnorodna, że stwarza to w ocenie Wnioskodawcy pewne trudności interpretacyjne odnośnie możliwości zakwalifikowania poszczególnych usług szkoleniowych jako usługi kształcenia zawodowego lub przekształcenia zawodowego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.). Szkolenia, które będzie prowadził Wnioskodawca w ramach Projektów również można podzielić (analogicznie jak przy szkoleniach ZIPS) na 2 grupy. I grupa to szkolenia tzw. miękkie dotyczące umiejętności interpersonalnych, dotyczące m.in. komunikacji międzyludzkiej, motywowania, rozwoju osobistego czy też negocjowania. Będą to następujące szkolenia: warsztaty skutecznej komunikacji, negocjacje i finalizacja umów, komunikacja wewnętrzna w firmie, zarządzanie zespołem, profesjonalna obsługa klientów, prezentacje i wystąpienia publiczne, radzenie sobie z konfliktem i stresem, zarządzanie kryzysem w firmie, asertywność. ll grupa to tzw. szkolenia twarde (specjalistyczne) obejmujące edukację w obszarach ściśle związanych z wykonywaną pracą, bądź też pozwalające nabyć dodatkowe kwalifikacje do wykorzystania w aktualnej bądź przyszłej pracy. Będą to kursy języka angielskiego oraz szkolenia z zakresu:

* Microsoft Office Specialist (w zakresie programu Word, Excel, Power Point, Outlook, Access),

* rachunkowości,

* profesjonalnej prezentacji w Microsoft PowerPoint,

* auditor wewnętrzny systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji,

* metodyki zarządzania projektami MSP (skierowane do najwyższej i średniej kadry kierowniczej)

* metodyki zarządzania projektami według PRINCE2 Foundation,

* ITIL® Foundation (zarządzanie usługami informatycznymi),

* społeczeństwa informacyjnego - umiejętności podstawowe, wyszukiwanie informacji, e-uczestnictwo w społeczeństwie informacyjnym,

* programu Microsoft Windows,

* modelowania i projektowania procesów biznesowych,

* architektury i obiegu informacji w intranecie,

* budowy bilansu i rachunku zysków i strat oraz analizy wskaźnikowej w Excelu,

* faktur elektronicznych (w tym wykorzystanie podpisu elektronicznego do wystawiania dokumentów księgowych),

* narzędzia systemu informacji geograficznej (GIS),

* wykorzystania technologii informatycznej (IT) w praktyce,

* produktów finansowych dla jednostek samorządu terytorialnego i przedsiębiorstw,

* zarządzania Wartością Przedsiębiorstwa - Value Based Management (VBM): koncepcja, narzędzia, wdrażanie,

* prognozowania w biznesie,

* projektowania stron internetowych dla początkujących i dla zaawansowanych,

* administratora sieci komputerowych,

* profesjonalnego raportowania i analizy w Excelu,

* programu Płatnik (od podstaw - zajęcia komputerowe),

* organizacji, bezpieczeństwa i regulacji prawnych dotyczących E-dokumentu w E administracji,

* zintegrowanych systemów informatycznych,

* P3O (Portfolio, Programme and Project Offices).

Podkreślić należy, że wszystkie szkolenia realizowane w ramach powyższych projektów adresowane są do osób czynnych zawodowo, a nabyte umiejętności zostaną bądź mogą zostać wykorzystane w aktualnej bądź innej pracy zawodowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi polegające na organizowaniu i prowadzeniu szkoleń miękkich oraz specjalistycznych adresowane do osób czynnych zawodowo finansowane w całości ze środków publicznych, można uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekształcenia zawodowego, które na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że usługi polegające na organizowaniu i prowadzeniu szkoleń tzw. miękkich i specjalistycznych adresowanych do pracowników mające na celu zdobycie lub uaktualnienie przez tychże pracowników wiedzy związanej z wykonywanym zawodem lub zajmowanym stanowiskiem (funkcją), które są finansowane w całości ze środków publicznych, można uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego bądź usługi ściśle z tymi usługami związane, które są zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 14 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1, dalej jako Rozporządzenie nr 1777/2005), którego przepisy znajdują bezpośrednie zastosowanie w polskim porządku prawnym, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Odnosząc elementy powyższej definicji do usług, które zamierza świadczyć Wnioskodawca, należy stwierdzić, iż usługi te jak najbardziej będą stanowić nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z zawodem (zajmowanym stanowiskiem) wykonywanym przez ostatecznych odbiorców tychże szkoleń. Celem szkoleń będzie przybliżenie ich uczestnikom specjalistycznej wiedzy z zakresu spraw, którymi zajmują (będą zajmować się) zawodowo.

W trakcie przedmiotowych szkoleń osoby biorące w nich udział będą miały możliwość zdobycia lub uaktualnienia wiedzy potrzebnej im do wykonywania zawodu (zajmowanego stanowiska bądź funkcji), ewentualnie nabędą dodatkowe kwalifikacje pomocne przy zmianie pracy bądź też rozpoczęciu prowadzenia działalności gospodarczej (np. szkolenia z zakresu rachunkowości, programów Microsoft Office, zarządzania projektami).

Powyższy związek jest szczególnie widoczny w zakresie szkoleń realizowanych w ramach ZiPS, których tematyka będzie ściśle dotyczyła zagadnień związanych z procesem uzyskiwania środków z funduszy dostępnych w ramach poszczególnych Programów Operacyjnych. Odbiorcy szkoleń uzyskają zarówno specjalistyczną wiedzę związaną z obsługiwanymi przez nich programami, jak również nabędą (bądź udoskonalą) umiejętności interpersonalne niezbędne m.in. do kontaktów z obsługiwanymi osobami.

W ocenie Wnioskodawcy dyspozycję art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT spełniają również usługi, które zamierza świadczyć Wnioskodawca polegające na organizowaniu i prowadzeniu szkoleń tzw. miękkich, jako że szkolenia te dają ich uczestnikom możliwość zdobycia wiedzy i umiejętności pozostających w bezpośrednim związku z wykonywanym przez nich zawodem. Należy też podkreślić, iż szkolenia tzw. miękkie umożliwiają osobom biorącym w nich udział podnoszenie kwalifikacji zawodowych co wynika wprost z założeń poszczególnych Programów Operacyjnych, w ramach których są realizowane. Tytułem przykładu można tu wskazać na stosowne postanowienia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, zgodnie z którymi Cel szczegółowy 1 (Rozwój wykwalifikowanej i zdolnej do adaptacji siły roboczej) priorytetu VIII (Regionalne kadry gospodarki) będzie realizowany m.in. poprzez "nabycie nowych oraz podwyższanie kwalifikacji i umiejętności zawodowych osób pracujących oraz pomoc w zakresie wyboru nowego zawodu". Powyższe znajduje również swoje odzwierciedlenie w opisie poddziałania 8.1.1. (Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw - projekty konkursowe) w ramach działania 8.1. (Rozwój pracowników przedsiębiorstw w regionie) priorytetu VIII zawartym w Szczegółowym Opisie Priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, z którego wynika, że przedmiotowe poddziałanie realizowane jest poprzez "szkolenia, kursy i poradnictwo zawodowe" (jako działanie uzupełniające do szkoleń i kursów) skierowane do dorosłych osób pracujących, które z własnej inicjatywy są zainteresowane nabyciem nowych, uzupełnianiem lub podwyższaniem kwalifikacji i umiejętności (poza godzinami pracy), w szczególności dla osób zatrudnionych o niskich lub zdezaktualizowanych kwalifikacjach (z wyłączeniem kształcenia ustawicznego w formach szkolnych realizowanego w szkołach dla dorosłych).

Nie powinno budzić żadnej wątpliwości, że wszystkie z opisanych powyżej szkoleń, w tym tzw. miękkich, pozostają w bezpośrednim związku z kwalifikacjami zawodowymi. Umiejętności nabyte zarówno podczas szkoleń z zakresu wystąpień publicznych, radzenia sobie z konfliktami i stresem, skutecznej komunikacji jak również podczas szkoleń z zakresu komunikacji wewnętrznej w firmie, zarządzania zespołem, profesjonalnej obsługi klientów, negocjacji i finalizacji umów, zarządzania kryzysem w firmie będą (bądź mogą zostać) wykorzystane przez pracowników w codziennej pracy zawodowej a przez to przyczynić się do zwiększenia efektywności ich pracy.

W świetle powyższych uwag, zdaniem Wnioskodawcy, można przyjąć, iż usługi, które zamierza świadczyć w zakresie szkoleń tzw. miękkich i specjalistycznych są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a mając na uwadze fakt, iż przedmiotowe usługi spełniają dodatkowo jeden z warunków wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, tj. będą finansowane w całości ze środków publicznych należy uznać, że są one zwolnione z podatku od towarów i usług. Na marginesie można również zaznaczyć, iż w przypadku gdyby powyższa kwalifikacja okazała się nieprawidłowa, to usługi, które Wnioskodawca zamierza świadczyć z całą pewnością można by uznać za usługi ściśle związane z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, które (z uwagi na fakt, iż są w całości finansowane ze środków publicznych) są zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 in fine.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności określony został odpowiednio w art. 7 oraz art. 8 ustawy. I tak, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl zaś ust. 2 powołanego artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawki podatku wskazane w powołanym powyżej art. 41 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT ulegają podwyższeniu na podstawie art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578). Zgodnie z tym przepisem, po art. 146 dodaje się art. 146a-146e w brzmieniu: " Art. 146a W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8% (...)".

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ust. 1 punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347/1 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie natomiast do pkt 29 ww. artykułu, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl natomiast § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Nadmienić należy, iż ww. rozporządzenie Ministra Finansów obowiązuje od dnia 6 kwietnia 2011 r. i zastąpiło rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), przy czym powołany powyżej przepis § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. jest odpowiednikiem tego samego przepisu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r.

Powołane wyżej przepisy przewidują zatem zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych. Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) Nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288/1). Rozporządzenie Rady Nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie powyższe przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia Nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z opisanego w złożonym wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż w roku 2011 Wnioskodawca zamierza realizować cykl szkoleń dla pracowników instytucji samorządowych województwa. Wszystkie szkolenia realizowane w ramach ww. cyklu szkoleń będą w całości finansowane ze środków publicznych, a ich celem jest zapewnienie właściwego zarządzania i wdrażania programów operacyjnych na terenie województwa. Szkolenia mają dostarczyć ich uczestnikom zarówno specjalistycznej wiedzy z zakresu wdrażanych przez nich programów operacyjnych (tzw. szkolenia twarde, np.: "Ochrona powierzchni ziemi - rekultywacja składowisk odpadów", "Nowelizacje ustaw: środowiskowej, prawa zamówień publicznych, o finansach publicznych"), a także będą dotyczyć umiejętności interpersonalnych (tzw. szkolenia miękkie, np. sztuka komunikacji międzyludzkiej, radzenie sobie z konfliktami i stresem).

Ponadto w latach 2011-2013 Wnioskodawca będzie realizował 2 Projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach POKL. Wszystkie usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę w ramach Projektów będą również w całości finansowane ze środków publicznych, z tym że będą adresowane do osób zatrudnionych na terenie województwa, które z własnej inicjatywy są zainteresowane nabyciem nowych, uzupełnieniem lub podwyższeniem swoich kwalifikacji i umiejętności. Szkolenia, które będzie prowadził Wnioskodawca w ramach Projektów również można podzielić na 2 grupy: I grupa to szkolenia tzw. miękkie dotyczące umiejętności interpersonalnych, dotyczące m.in. komunikacji międzyludzkiej, motywowania, rozwoju osobistego czy też negocjowania, II grupa to tzw. szkolenia twarde (specjalistyczne) obejmujące edukację w obszarach ściśle związanych z wykonywaną pracą, bądź też pozwalające nabyć dodatkowe kwalifikacje do wykorzystania w aktualnej bądź przyszłej pracy. Będą to kursy języka angielskiego oraz szkolenia z zakresu np. rachunkowości, metodyki zarządzania projektami MSP (skierowane do najwyższej i średniej kadry kierowniczej), modelowania i projektowania procesów biznesowych i inne.

Odnosząc przedstawione okoliczności sprawy do powołanych powyżej przepisów, stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na organizowaniu i prowadzeniu szkoleń tzw. miękkich i specjalistycznych adresowanych do pracowników, mające na celu zdobycie lub uaktualnienie przez nich wiedzy związanej z wykonywanym zawodem lub zajmowanym stanowiskiem, które w całości finansowane są ze środków publicznych, uznać można za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, a z uwagi na fakt, iż są one w całości finansowane ze środków publicznych - usługi te będą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) cyt. ustawy.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl