IPPP1/443-302/13-5/AW - Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku od towarów i usług uzyskania przez wyodrębnioną jednostkę dofinansowania od diecezji na potrzeby budowy obiektu sakralnego oraz nieodpłatnego świadczenia usługi wynajmu pomieszczenia mieszkalnego na rzecz księdza.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-302/13-5/AW Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku od towarów i usług uzyskania przez wyodrębnioną jednostkę dofinansowania od diecezji na potrzeby budowy obiektu sakralnego oraz nieodpłatnego świadczenia usługi wynajmu pomieszczenia mieszkalnego na rzecz księdza.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zainteresowanego, przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2012 r. (data wpływu 4 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanego dofinansowania, prawa do odliczenia podatku VAT oraz opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług najmu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanego dofinansowania, prawa do odliczenia podatku VAT oraz opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług najmu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest jednostką samobilansującą, wyodrębnioną ze struktur Diecezji przez Biskupa dekretem z dnia 14 marca 1997 r., zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Diecezja celem budowy obiektu sakralnego przekazała jednostce dofinansowanie. Z otrzymanego dofinansowania, zgodnie z decyzją Prezydenta Miasta na użyczonych od Parafii gruntach została rozpoczęta nadbudowa i rozbudowa obiektu kultu religijnego (sakralnego) jako obiektu o funkcji: zamieszkania zbiorowego i zakwaterowania turystycznego, edukacyjno-wychowawczej, kultury w ramach tworzonego Młodzieżowego Centrum Edukacyjno-Wychowawczego. Obecnie jednostka finalizuje wydatki związane z inwestycją. W wybudowanym obiekcie ma miejsce wynajem miejsc noclegowych za odpłatnością oraz odsprzedaż usług gastronomicznych w ramach cateringu. Ponadto w budynku występuje udostępnianie terenu kaplicy dla potrzeb rekolekcyjnych i innych spotkań religijnych.

W przyszłości jednostka ma zamiar w wybudowanym obiekcie udostępnić nieodpłatnie pomieszczenie mieszkalne księdzu, który będzie pracownikiem (zatrudniony na podstawie umowy o pracę) Diecezji w zamian za nieodpłatne administrowanie ww. budynkiem.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy otrzymane dofinansowanie z Diecezji nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

2.

Czy jednostka posiada prawo do odliczenia w całości podatku VAT od poniesionych wydatków w związku z budową obiektu.

3.

Czy czynność nieodpłatnego świadczenia usługi wynajmu pomieszczenia mieszkalnego dla księdza nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

Dofinansowanie na budowę obiektu otrzymane od Diecezji nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podlega obrót powiększony o otrzymane dotacje mające bezpośredni wpływ na cenę towarów lub usług świadczone przez podatnika. Otrzymane dofinansowanie nie ma bezpośredniego wpływu na cenę usług noclegowych czy cenę sprzedaży usług gastronomicznych w wybudowanym budynku, w związku z powyższym nie podlega ono opodatkowaniu podatkiem VAT.

2.

Obecnie w związku z brakiem świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT jednostka ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków. Wprawdzie jako organizacja kościelna udostępnia gościom kaplicę, stanowiącą integralną część budynku na ulicy G., ale nie świadczy ustawowo zwolnionych usług (art. 43 ust. 1 pkt 35 ustawy o VAT) zapewnienia opieki duchowej. Opiekę duchową dla gości spełniają księża, którzy pomieszczenia noclegowe odpłatnie wynajmują.

3.

Uważamy, iż planowane w przyszłości usługi bezpłatnego udostępnienia pomieszczeń mieszkalnych dla księdza - pracownika diecezji w zamian za bezpłatną usługę administrowania budynkiem nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o podatku VAT opodatkowaniu podlega nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Wynajem bezpłatny pomieszczeń należy kwalifikować jako prowadzony do celów działalności gospodarczej, ponieważ w zamian Wnioskodawca otrzyma bezpłatne świadczenie usługi administracji budynkiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie zaś z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119, art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Powołany przepis art. 29 ust. 1 określa, że do podstawy opodatkowania oprócz obrotu z tytułu sprzedaży (dostawy towarów, świadczenia usług) wlicza się również dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze jednakże tylko te które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dokonywanej dostawy lub świadczenia usług. Elementem zasadniczym mającym wpływ na uznanie uzyskanej przez podatnika dopłaty za podstawę opodatkowania jest stwierdzenie że dopłata udzielona została w celu sfinansowania (dofinansowania) dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Jeśli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest przez odrębny podmiot w celu sfinansowania lub dofinansowania dostawy konkretnych dostaw lub świadczenia konkretnych usług (istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a ceną dostarczanych towarów lub usług), to stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. W takiej sytuacji mamy do czynienia z dotacją przedmiotową, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Otrzymane dotacje/ dopłaty nie stanowią same w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego, podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Dotacje/ dopłaty które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów czy świadczenia usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają opodatkowaniu taką samą stawką jak usługa czy towar do ceny których stanowią dopłatę.

Otrzymana dotacja/ dopłata niemająca bezpośredniego wpływu na cenę usługi, mająca na celu ogólne dofinansowanie działalności podatnika, nieuzależniona od ilości i wartości świadczonych usług, nie zwiększa podstawy opodatkowania z tytułu podatku VAT.

Dla określenia czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana istotne są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem VAT zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje inwestycję polegającą na nadbudowie i rozbudowie obiektu kultu religijnego (sakralnego) jako obiektu o funkcji: zamieszkania zbiorowego, zakwaterowania turystycznego, edukacyjno - wychowawczej, kultury w ramach tworzonego Młodzieżowego Centrum Edukacyjno - Wychowawczego. Na powyższą inwestycję Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie z Diecezji. Jak wskazał Zainteresowany w wybudowanym obiekcie ma miejsce wynajem miejsc noclegowych za odpłatnością oraz odsprzedaż usług gastronomicznych w ramach cateringu. Ponadto w budynku występuje udostępnianie terenu kaplicy dla potrzeb rekolekcyjnych i innych spotkań religijnych. W przyszłości Wnioskodawca ma zamiar w wybudowanym obiekcie udostępniać nieodpłatnie pomieszczenie mieszkalne księdzu, który będzie pracownikiem (zatrudnionym na umowę o pracę) Diecezji w zamian za nieodpłatne administrowanie budynkiem.

Jak wskazał Wnioskodawca otrzymane dofinansowanie nie ma bezpośrednio wypływu na cenę usług noclegowych czy gastronomicznych świadczonych w wybudowanym obiekcie.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, iż otrzymane przez Wnioskodawcę środki na budowę obiektu nie mają wpływu na cenę świadczonych usług, będą stanowiły ogólne dofinansowanie przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji inwestycji. Zatem należy wskazać, iż otrzymane dofinansowanie przeznaczone na pokrycie kosztów budowy obiektu nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a więc nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając na uwadze powyższe okoliczności sprawy należy uznać, iż Wnioskodawca zaprezentował prawidłowe stanowisko w zakresie pytania Nr 1.

W złożonym wniosku Zainteresowany zwrócił się również o rozstrzygnięcie kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z budową obiektu.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Jak wskazał Wnioskodawca w złożonym wniosku w budowanym obiekcie będą świadczone usługi polegające na wynajmie miejsc noclegowych oraz usługi gastronomiczne - podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zainteresowany nie świadczy usług zwolnionych od podatku VAT, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Mając zatem na uwadze okoliczności sprawy oraz przywołane wyżej przepisy prawa podatkowego (art. 86 ust. 1 ustawy) należy uznać, iż Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wykazane na fakturach VAT dotyczących zakupów związanych z budową obiektu przeznaczonego na działalność opodatkowaną podatkiem VAT.

Tym samym należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy przedstawionym w pytaniu Nr 2.

W złożonym wniosku Wnioskodawca zwrócił się ponadto o wyjaśnienie kwestii opodatkowania nieodpłatnego wynajmu pomieszczeń mieszkalnych dla księdza, który będzie świadczył na rzecz Zainteresowanego nieodpłatnie usługę administrowania budynkiem.

Kwestię ewentualnego opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług reguluje (zmieniony od 1 kwietnia 2013 r.) art. 8 ust. 2 ustawy, który za odpłatne świadczenie usług uznaje również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisuje się w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności, jakie w danej sprawie występują.

Biorąc pod uwagę fakt, iż nieodpłatny wynajem pomieszczeń mieszkalnych dla księdza odbywać się będzie w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością, brak jest podstaw do traktowania tego nieodpłatnego przekazania jako odpłatnego świadczenia usług. Ksiądz będzie świadczył nieodpłatnie na rzecz Zainteresowanego usługę administrowania budynkiem, który to obiekt przeznaczony jest do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT. Tym samym, czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy.

Zatem w zakresie pytania Nr 3 Wnioskodawca przedstawił prawidłowe stanowisko w sprawie.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl