IPPP1-443-295/11-2/MP - Możliwość odliczenia podatku od towarów i usług przez Uniwersytet w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-295/11-2/MP Możliwość odliczenia podatku od towarów i usług przez Uniwersytet w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2011 r. (data wpływu 17 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2011 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Uniwersytet jest uczelnią wyższą zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT, składający deklaracje VAT-7. W celu realizacji projektu rozwojowego własnego pt. Określenie stopnia odrębności..." zwrócił się z wnioskiem do Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego o jego dofinansowanie. Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, decyzją z dnia 23 lipca 2010 r. rozpatrując wniosek o finansowaniu projektu rozwojowego własnego o przyznał Wydziałowi Uniwersytetu środki finansowe w wysokości 1.950.000 zł Z wniosku o finansowanie projektu rozwojowego własnego wynika:

1.

planowany efekt końcowy realizacji badań przemysłowych i prac rozwojowych objętych projektem, którym jest porównanie poziomu wybranych cech fonotypowych, cytogenetycznych i genetycznych w populacjach hodowlanych i dziko żyjących norek amerykańskich, jenotów i lisów pospolitych w tym:

* określenie różnic w budowie przewodu pokarmowego, jego poszczególnych odcinków u zwierząt hodowlanych i dziko żyjących,

* wykazanie w jakim stopniu hodowle fermowe wybranych gatunków spowodowały zmiany w funkcjonowaniu ich przewodu pokarmowego w porównaniu do dziko żyjących protoplastów, - ocena liczebności populacji zwierząt dziko żyjących metodą całorocznej obserwacji oraz ich zagęszczenia i penetracji w terenie,

* wybór markerów chromosomowych u norek, lisów pospolitych i jenotów hodowlanych oraz dziko żyjących, ocena ich polimorfizmu oraz porównanie obserwowanych form polimorficznychw celu odróżnienia zwierząt hodowlanych i dziko żyjących,

* określenie różnic w sekwencjach nukleotydowych wybranych genów oraz podobieństw i różnicgenetycznych pomiędzy populacjami zwierząt dziko żyjących i hodowlanych na podstawie analizy wybranych sekwencji mikrosatelitarnych i polimorfizmu genów,

* porównanie poziomu wybranych cech układu powłokowego u zwierząt hodowlanych i dziko żyjących, określenie zależności i różnic między parametrami skór futrzarskich pozwoli stwierdzić w jakim kierunku przebiegał proces przekształcenia cech układu powłokowego w wyniku domestykcji,

2.

charakterystyka formy wyniku końcowego. Efektem końcowym badań będzie ocena wpływu domestykacji i pracy hodowlanej na norki amerykańskie, lisy pospolite i jenoty na podstawie wybranych cech. Oszacowanie parametrów wybranych cech, markerów cytogenetycznych i genetycznych dla populacji hodowlanych i dziko żyjących pozwoli opracować zestaw norm, na podstawie których będzie możliwa klasyfikacja zwierząt na hodowlane i wolno żyjące.

W ramach badań przemysłowych i prac rozwojowych objętych projektem Wydział Uniwersytetu wyodrębnił następujące zadania:

* pomiary morfologiczne czaszki i wybranych kości długich zwierząt hodowlanych i dziko żyjących, mineralizacja kości i zębów zwierząt hodowlanych i dziko żyjących,

* cechy układu powłokowego zwierząt hodowlanych i dziko żyjących,

* długość układu pokarmowego i jego funkcjonowanie u zwierząt hodowlanych i dziko żyjących,

* porównanie strawności składników pokarmowych i retencji azotu u dziko żyjących i hodowlanych norek, lisów i jenotów,

* porównanie stanu odporności wrodzonej norek, lisów pospolitych i jenotów z populacji hodowlanej i dziko żyjącej przy użyciu markerów molekularnych,

* ocena markerów cytogenetycznych u norek, lisów oraz jenotów hodowlanych i dziko żyjących,

* analiza zmienności genetycznej populacji hodowlanej i dziko żyjących norek, lisów i jenotów z wykorzystaniem technik molekularnych,

* opracowanie markerów genetycznych do testowania populacji hodowlanych i dziko żyjących norek, lisów i jenotów,

* inwentaryzacja wielkości populacji norek, lisów pospolitych i jenotów utrzymywanych na fermach polskich,

* ocena wielkości populacji

Podkreślić należy, że realizacja omawianego projektu przełoży się na wymiar edukacyjno-badawczy Wydziału Uniwersytetu. Ponadto, z dokumentacji dotyczącej realizacji omawianego projektu tj. z punktu II pod nazwą tryb i warunki przekazywania dofinansowania zadania badawczego i jego realizacji umowy dla realizacji projektu rozwojowego własnego wynika, że otrzymane dofinansowanie może być wykorzystane tylko na zakup materiałów, usług i delegacje związane z wykonaniem zadania badawczego oraz, że dofinansowanie wydatkowane na cele inne niż określone w umowie jest kosztem niekwalifikowanym. Wskazana umowa zawiera również uregulowania dotyczące określenia kosztów kwalifikowanych, przez które należy rozumieć koszty niezbędne do realizacji zadania, które zostały poniesione przez wykonawcę w trakcie realizacji zadania, są prawidłowo zaksięgowane i udokumentowane. Umowa zawiera również szereg postanowień zawartych w pkt IV i V odnoszących się do sposobu dokumentowania jak też kontroli wykorzystania przekazanych środków na dofinansowanie projektu.

Podsumowując, projekt ma charakter badawczy, a jego efekty powiększą tzw. dorobek nauki w ogólnym rozumieniu i będą przez Uczelnię wykorzystywane przede wszystkim dla celów dydaktycznych, w tym także poprzez wykonywanie części prac badawczych w ramach tego rodzaju zajęć dydaktycznych dla studentów. Na chwilę obecną Uczelnia nie planuje wykorzystywania efektów badań poprzez odpłatne udostępnianie danych pozyskanych w ich wyniku, podmiotom trzecim. Ewentualne udostępnianie wyników badań będzie dokonywane nieodpłatnie na rzecz związków hodowców zwierząt futerkowych, Polskiemu Związkowi Łowieckiemu, organom samorządowym i centralnym, w tym sądom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Uniwersytet ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W ocenie Uniwersytetu, w opisanym stanie faktycznym nie wystąpiły przesłanki określone przepisami art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, skutkujące odliczeniem podatku w związku z realizacją projektu rozwojowego.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Odliczyć zatem można w całości wyłącznie podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi świadczone przez uczelnie w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyznał Uniwersytetowi środki finansowe na działalność w ramach projektu pn. "Określenie stopnia...". Realizacja projektu będzie w całości związana ze świadczeniem przez Uniwersytet usług zwolnionych od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Co prawda projekt ma charakter badawczy, jednakże jego efekty powiększą tzw. dorobek nauki i będą przez Uczelnię wykorzystywane przede wszystkim dla celów dydaktycznych, w tym także poprzez wykonywanie części prac w ramach tego rodzaju zajęć dla studentów. Uczelnia nie planuje wykorzystywania efektów badań poprzez odpłatne udostępnianie danych pozyskanych w ich wyniku podmiotom trzecim. Ewentualne udostępnianie wyników badań będzie dokonywanie nieodpłatnie. Towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą miały żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż towary i usługi nabywane przez Uczelnię w ramach realizacji przedmiotowego projektu służyć będą wyłącznie do wykonywania czynności, których następstwem nie jest określenie podatku należnego (tzn. powstanie zobowiązania podatkowego). Tym samym towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą mieć związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a wyłącznie z działalnością zwolnioną od podatku.

Skoro więc towary i usługi, które będą nabywane w związku z realizacją projektu nie będą służyć wykonywaniu przez Uczelnię czynności opodatkowanych, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl