IPPP1/443-294/13-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-294/13-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2013 r. (data wpływu 2 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabywaniem usług pośrednictwa w sprzedaży - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabywaniem usług pośrednictwa w sprzedaży.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka planuje rozpoczęcie sprzedaży produktów spożywczych i akcesoriów kuchennych, w tym m.in. kawy, porcelany do kawy, kawiarek i kubków termicznych (dalej: Produkty). Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, a sprzedaż Produktów podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Spółka nie planuje prowadzić sprzedaży w tradycyjnych punktach sprzedaży detalicznej, tj. w sklepach czy na targowiskach ani na aukcjach internetowych czy w sklepach internetowych, ale będzie dystrybuowała towary na zasadzie zamkniętego klubu konsumenckiego (dalej: Klub). Członkami Klubu mogą być osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które będą nabywać Produkty od Spółki lub będą pośredniczyć w ich sprzedaży.

W celu maksymalizacji sprzedaży Produktów Spółka stworzyła system motywacyjny oparty na upustach członkowskich oraz nagrodach w postaci rabatów na kolejne zakupy i w postaci wypłat pieniężnych.

W szczególności, Członek Klubu ma prawo do nabywania Produktów z upustem członkowskim. W zależności od rodzaju Produktu planuje się, że upust członkowski będzie wynosił 25%-30% ceny dla klienta końcowego (dalej: Ceny Katalogowej). Osoba, która nie wstąpi do Klubu, może kupować Produkty po Cenie Katalogowej u jednego z Członków Klubu, do którego zostanie skierowana przez Spółkę, pod warunkiem, że dany Członek Klubu dodatkowo prowadzi działalność handlową, polegającą na odprzedaży Produktów po cenie dla klienta końcowego, bez upustu. Sprzedaż taka może odbywać się jedynie w systemie sprzedaży bezpośredniej, a więc poza tradycyjnymi punktami sprzedaży detalicznej, tj. w sklepach czy na targowiskach, jak również poza aukcjami internetowymi i sklepami internetowymi.

Ponadto, w zamian za zakupy dokonane przez Członka Klubu oraz w zamian za zakupy dokonane przez członków tzw. grupy sprzedażowej Członkowi Klubu przyznawana jest określona liczba punktów. Grupę sprzedażową tworzą osoby, które wstąpiły do Klubu dzięki rekomendacji dotychczasowego Członka Klubu (dalej: Grupa Sprzedażowa). Po zebraniu odpowiedniej liczby punktów Członek Klubu ma prawo do otrzymania nagrody w postaci rabatu na kolejne zakupy lub w postaci wypłaty pieniężnej.

Wartość nagrody zależy od liczby zebranych przez Członka Klubu punktów, a liczba punktów zależy od wartości Produktów nabytych bezpośrednio przez Członka Klubu lub nabytych przez członków jego Grupy Sprzedażowej.

Okresem rozliczeniowym jest miesiąc. W momencie rozpoczęcia kolejnego okresu rozliczeniowego punkty zerują się.

W chwili podpisania umowy członkowskiej ze Spółką każdy Członek Klubu wybiera jeden z trzech następujących statusów, określający wybraną przez niego formę współpracy ze Spółką:

1. Stały Klient

Stały Klient to osoba fizyczna nieprowadząca lub prowadząca działalność gospodarczą, spółka bądź instytucja, która kupuje Produkty bezpośrednio od Spółki wyłącznie na potrzeby własne i swoich bliskich. Nie prowadzi działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży bezpośredniej towarów ani na świadczeniu usług w zakresie pośrednictwa w sprzedaży.

Stały Klient nie może odprzedawać Produktów osobom trzecim ani budować Grup Sprzedażowych. W zamian za dokonane zakupy ma prawo do nagrody z tytułu sprzedaży (przyznawaną za obrót własny). Nagrodę może wybrać tylko w postaci rabatu przy kolejnych zamówieniach (do 90% wartości jednorazowego zamówienia).

2. Partner Reklamowy

Członek Klubu posiadający status Partnera Reklamowego kupuje Produkty bezpośrednio od Spółki wyłącznie na potrzeby własne i swoich bliskich. Nie prowadzi działalności gospodarczej. Status Partnera Reklamowego mogą mieć tylko osoby fizyczne.

Partner Reklamowy nie może odprzedawać Produktów, ale może budować Grupy Sprzedażowe.

W zamian za obrót własny Nagrodę może otrzymać tylko w postaci rabatu przy kolejnych zamówieniach (do 90% wartości jednorazowego zamówienia), a nagrodę za obrót Grupy Sprzedażowej może otrzymać tylko w formie świadczenia pieniężnego (nie może wybrać nagrody w postaci rabatu).

Status Partnera Reklamowego jest właściwy dla osób o zdolnościach menedżerskich, skupionych na budowaniu i rozwijaniu Grup Sprzedażowych.

3. Partner Handlowy

Partner Handlowy prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży bezpośredniej Produktów oraz świadczy usługi pośrednictwa w sprzedaży Produktów.

Partner Handlowy kupuje Produkty od Spółki i odsprzedaje je podmiotom niebędącym Członkami Klubu oraz otrzymuje również wynagrodzenie/prowizję za sprzedaż Produktów przez Spółkę do jego Grupy Sprzedażowej.

Z tytułu obrotu własnego Partnerowi Handlowemu przysługuje nagroda w postaci rabatu przy kolejnych zamówieniach (do 90% wartości jednorazowego zamówienia), a nagrodę za obrót Grupy Sprzedażowej może otrzymać tylko w formie świadczenia pieniężnego (nie może wybrać nagrody w postaci rabatu).

Status Partnera Handlowego jest najbardziej odpowiedni dla firm i osób chcących zawodowo zajmować się sprzedażą Produktów i jednocześnie budować Grupy Sprzedażowe. W związku z tym, że Partnerzy Handlowi to osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą w zakresie m.in. pośrednictwa w sprzedaży towarów oraz osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, należne im nagrody stanowią dla nich wynagrodzenie z tytułu prowadzonej działalności. Wypłata nagrody należnej Partnerowi Handlowemu za obrót Grupy Sprzedażowej następuje w oparciu o wystawioną przez niego fakturę za pośrednictwo w sprzedaży towarów.

Wysokość rabatu na przyszłe zakupy Członka Klubu o każdym statusie wyniesie maksymalnie 20% obrotu danego miesiąca. Może on zostać wykorzystany przy zakupach dokonanych w kolejnym miesiącu. Ze względu na to, że rabat może być wykorzystany w wielu małych zakupach, oraz ze względu na to, że obrót w kolejnym miesiącu może być znacząco niższy niż w miesiącu, za który została przyznana nagroda, regulamin przewiduje ograniczenie na wykorzystanie rabatu do 90% pojedynczego zakupu/zamówienia. Jednak łączna wysokość rabatów należnych Członkowi Klubu nie przekroczy 20% obrotu zrealizowanego przez niego w okresie uczestnictwa w Klubie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka może odliczyć VAT naliczony wykazany na fakturze wystawionej przez Partnera Handlowego w związku z wykonaną przez niego usługą pośrednictwa w sprzedaży Produktów do jego Grupy Sprzedażowej.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółka może odliczyć VAT naliczony wykazany na fakturze wystawionej przez Partnera Handlowego w związku z wykonaną przez niego usługę pośrednictwa w sprzedaży Produktów do jego Grupy Sprzedażowej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W związku z tym, że sprzedaż Produktów przez Spółkę podlega opodatkowaniu VAT, podatek naliczony na fakturze wystawionej przez Partnera Handlowego w związku z pośrednictwem w sprzedaży będzie mógł zostać przez Spółkę odliczony od podatku należnego z tytułu sprzedaży Produktów.

Natomiast zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zdaniem Spółki świadczona przez Partnera Handlowego usługa pośrednictwa w sprzedaży Produktów podlega opodatkowaniu VAT, a w konsekwencji nie będzie przeszkód, by Spółka odliczała podatek naliczony na wystawionej przez niego fakturze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego - na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W oparciu o art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Spółka planuje rozpocząć sprzedaż produktów spożywczych i akcesoriów kuchennych. Wnioskodawca będzie dystrybuował towary na zasadzie zamkniętego klubu konsumenckiego. Członkami klubu mogą być osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które będą nabywać produkty Spółki lub będą pośredniczyć w ich sprzedaży. W chwili podpisania umowy członkowskiej każdy członek klubu wybiera jedną z trzech opcji współpracy ze Spółką: Stały Klient, Partner Reklamowy, Partner Handlowy. Partner Handlowy prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży bezpośredniej produktów oraz świadczy usługi pośrednictwa w sprzedaży. Z tytułu świadczonej usług pośrednictwa w sprzedaży Partner Handlowcy wystawia na rzecz Wnioskodawcy faktury VAT. Wątpliwości Zainteresowanego odnoszą się do prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT wykazanego na fakturach dokumentujących nabyte od Partnerów Handlowych usługi pośrednictwa.

W opisanym zdarzeniu przyszłym mamy do czynienia z sytuacją, gdzie Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem podatku VAT zawiera umowy z partnerami handlowymi, w których ustala m.in. zasady świadczenia na jego rzecz usług pośrednictwa w sprzedaży produktów Spółki oraz należnego wynagrodzenia za te usługi.

W tak przedstawionym opisie sprawy mamy niewątpliwie do czynienia ze świadczeniem na rzecz Wnioskodawcy usług w rozumieniu ustawy o VAT. Pomiędzy stronami tj. Wnioskodawcą i partnerami handlowymi, zaistnieje bowiem, poprzez zawarcie umowy, określony stosunek prawny, ściśle związany z działalnością gospodarczą. Jednocześnie ten stosunek prawny będzie wiązał się ze świadczeniem wzajemnym.

Tym samym zachowanie partnera handlowego na rzecz Wnioskodawcy należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Nabywane przez Spółkę usługi pośrednictwa będą bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością gospodarczą w zakresie sprzedaży produktów Wnioskodawcy, która to działalność podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W konsekwencji, z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabywane usługi pośrednictwa w sprzedaży.

Należy tym samym uznać, iż Wnioskodawca zaprezentował prawidłowe stanowisko w sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do pozostałych pytań przedstawionych przez Spółkę we wniosku zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia dotyczące interpretacji przepisów ustaw w zakresie: podatku od towarów i usług, podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl