IPPP1/443-292/14-2/IGo

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-292/14-2/IGo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2014 r. (data wpływu 17 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży działek niezabudowanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży działek niezabudowanych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej z podatku VAT rozlicza się z organem podatkowym za okresy miesięczne (deklaracja VAT-7).

W 2014 r. X... zamierza dokonać zbycia prawa użytkowania wieczystego gruntu, tj. 15 działek o nr ewidencyjnych: 44/11, 44/12, 44/13, 44/16, 59/2, 59/3, 59/4, 60, 61/1, 61/2, 62, 63/1, 63/2, 64/1 i 64/2.

Ww. działki objęte są księgą wieczystą nr K...., własność - Skarb Państwa, udział 1/1, wpisy dotyczące użytkowania wieczystego - X. Spółka Akcyjna w..., okres użytkowania do dnia 13 stycznia 2093 r.

Według wypisu skróconego z rejestru gruntów Prezydenta Miasta 2013, przedmiotowe działki oznaczone są symbolami:

* 7 działek - symbolem Ł-ŁV,

* 6 działek - pozostałe B-RIVb,

* 2 działki oznaczone Bp-RIVb.

Stosownie do symbolów używanych w ewidencji gruntów, powyższe działki figurują jako: łąki (Ł-ŁV), grunty rolne zabudowane (...), tereny przeznaczone pod zabudowę niezabudowane (Bp-RIVb).

Na ww. działkach faktycznie nie ma żadnej zabudowy. Także w księgach rachunkowych nie ujawniono informacji o budynkach czy budowlach posadowionych na wymienionych działkach.

Dla przedmiotowego terenu brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Nie wydano także, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Dla tych terenów, istnieje studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta K.... Z Informacji tam zawartych, wynika że lokalizacja przedmiotowych działek gruntu, mieści się na terenach o przeważającej funkcji mieszkaniowej wysokiej intensywności.

Działając na podstawie ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji Skarb Państwa w 1993 r. powołał i założył z mienia państwowego jednostkę organizacyjną pod nazwą "X. Spółka Akcyjna" i telewizja publiczna działa jako jednoosobowa Spółka Skarbu Państwa. X... S.A. X... jako spółka akcyjna Skarbu Państwa korzysta z przedmiotowej nieruchomości w celu prowadzenia działalności gospodarczej.

X... S.A. planuje sprzedaż ww. działek jako dostawę terenów niezabudowanych innych, niż tereny budowlane.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Spółce będzie przysługiwało zwolnienie z opodatkowania dostawy wskazanych działek gruntu (nieruchomości niezabudowanej) na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 w sytuacji gdy dla tych działek nie ma planu zagospodarowania przestrzennego i decyzji o warunkach zabudowy, a z ewidencji gruntów i budynków wynika, że to tereny niezabudowane (łąki, grunty rolne).

2. Czy w sytuacji gdy sprzedaż (dostawa) dotyczy działek oznaczonych w ewidencji gruntów symbolem bp-RIVb (tereny przeznaczone pod zabudowę) to właściwa stawka podatku VAT jest 23%.

3. Czy dla identyfikowania terenów, niezabudowanych, znaczenie ma studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, czy w przypadku sprzedaży Spółka powinna, przyjąć jako istotne informacje zawarte ewidencji gruntów i budynków danej gminy.

Zdaniem wnioskodawcy:

W świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy VAT zwolniona z podatku VAT jest dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

W art. 2 pkt 33 ustawy VAT określono, że przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Zdaniem Spółki, w przypadku braku ww. dokumentów X..., przy sprzedaży gruntów działek niezabudowanych powinna, przyjąć jako zasadne założenie, że informacje o charakterze gruntów zawarte są w wypisie w ewidencji gruntów prowadzonych przez gminy Spółki. Dla tych terenów, opracowane jest jedynie studium zagospodarowania przestrzennego. Zdaniem Spółki informacje zawarte w studium nie są dla Spółki wiążące przy dostawie (sprzedaży) niezabudowanych działek, ponieważ ustawodawca w art. 2 pkt 33 nie powołał tego dokumentu jako właściwy przy kwalifikowaniu gruntów dla celów podatku od towarów i usług.

Dlatego też Wnioskodawca uważa, że dostawa (sprzedaż) działek oznaczonych w ewidencji gruntów jako grunt rolny, dla których nie ma aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego, nie jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług i korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy VAT.

Dla celów podatku od towarów i usług należy uznać, że jest to teren niezabudowany inny niż tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Nie ma znaczenia, że nieruchomość w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego jest położona na planowanych terenach na budownictwo mieszkaniowe. Studium bowiem nie jest przepisem prawa miejscowego. Studium nie stanowi podstawy prawnej do wydawania decyzji administracyjnych związanych z realizacją inwestycji w gminach, takich jak np. pozwolenia na budowę czy decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Wykładnia art. 43 ust. 1 pkt 9 wywoływała rozbieżności w orzecznictwie sądów administracyjnych.

W ich wyniku Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie wydał wyrok w składzie siedmiu sędziów w dniu 17 stycznia 2010 r. o sygn. akt I FPS 8/10, w którym NSA orzekł, że w świetle art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), przy zastosowaniu art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2000 r. Nr 100, poz. 1086), w sytuacji braku planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, dla klasyfikacji terenu niezabudowanego wiążące są zapisy ewidencji gruntów i budynków a nie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.

Reasumując, X... S.A. w przypadku sprzedaży omawianych działek (łąki, grunty rolne) powinna zastosować zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ w sytuacji braku planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla klasyfikacji terenu niezabudowanego, wiążące są zapisy ewidencji gruntów i budynków, a nie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Natomiast przy sprzedaży 2 działek (oznaczonych w ewidencji symbolem Bp-RIVb tereny przeznaczone pod zabudowę - niezabudowane), Wnioskodawca zastosuje opodatkowanie w wysokości 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 6 i 7 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste oraz zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Pod pojęciem towaru - w myśl art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Dostawa towaru mieści się w definicji sprzedaży określonej w art. 2 pkt 22 ustawy, zgodnie z którym przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jak stanowi art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 23 stycznia 2014 r., poz. 121), rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

Wyjaśnić jednocześnie należy, że przedmiotami stosunków prawnych są dobra materialne i niematerialne. Wśród dóbr materialnych wyróżniamy m.in. rzeczy, a te z kolei dzieli się na nieruchomości i rzeczy ruchome.

Na podstawie art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

W świetle powyższego grunt spełnia definicję towaru określoną art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%. Z kolei na podstawie art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Z kolei zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Powyższe oznacza, że generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy - są zwolnione od podatku VAT.

Jednocześnie należy podkreślić, że brak aktualnie obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jak również brak decyzji o warunkach zabudowy nie pozwala na uznanie danego terenu za teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT. Skoro teren jest definiowany poprzez spełnienie przesłanek weryfikowanych na podstawie danych w danym akcie prawnym lub decyzji, brak tego aktu prawnego (lub decyzji) automatycznie oznacza, że przesłanki nie mogą być spełnione. Tym samym, istnienie aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy, jest warunkiem koniecznym dla dalszej weryfikacji przeznaczenia danego terenu.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonać zbycia prawa użytkowania wieczystego gruntu, tj. 15 działek. Według wypisu skróconego z rejestru gruntów działki oznaczone są symbolami: 7 działek - symbolem Ł..., 6 działek - pozostałe B..., 2 działki oznaczone B.... Stosownie do symbolów używanych w ewidencji gruntów, powyższe działki figurują jako: łąki (Ł-ŁV), grunty rolne zabudowane (B-RIVb), tereny przeznaczone pod zabudowę niezabudowane (Bp-RIVb). Na ww. działkach faktycznie nie ma żadnej zabudowy.

Dla przedmiotowego terenu brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Nie wydano także, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Dla tych terenów, istnieje studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Z Informacji tam zawartych, wynika że lokalizacja przedmiotowych działek gruntu, mieści się na terenach o przeważającej funkcji mieszkaniowej wysokiej intensywności.

Tym samym należy uznać, że sprzedaż opisanych we wniosku 15 działek korzysta ze zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, gdyż nie spełniają one definicji terenu budowlanego, przeznaczonego pod zabudowę w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy.

Nie można jednak zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że w przypadku braku ww. dokumentów (miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy) X..., przy sprzedaży gruntów działek niezabudowanych powinna, przyjąć jako zasadne założenie, że informacje o charakterze gruntów zawarte są w wypisie w ewidencji gruntów prowadzonych przez gminy Spółki. Przepis art. 2 pkt 33 ustawy jasno stanowi, że dokumentami decydującymi o zakwalifikowaniu gruntu jako budowlanego jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Dlatego też należy wskazać, że skoro dla terenu na którym znajdują się działki w chwili sprzedaży brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz nie zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy, to grunt ten nie stanowi terenu budowlanego w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy. Tym samym wypis z ewidencji gruntów nie ma żadnego znaczenia przy klasyfikacji gruntu - nie ma oparcia w obowiązujących przepisach ustawy o VAT.

Zatem z uwagi na zaprezentowane uzasadnienie stanowisko Wnioskodawcy całościowo jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl