IPPP1-443-29/08-5/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-29/08-5/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki......................., przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2008 r. (data wpływu 9 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie fakturowania świadczonych usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 stycznia 2008 r. wpłynął wniosek (uzupełniony w dniu 13 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie fakturowania świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się głównie produkcją urządzeń chłodniczych i wentylacyjnych (PKD 29.23Z), sprzedażą hurtową artykułów metalowych oraz sprzętu i dodatkowego wyposażenia hydraulicznego i grzejnego (PKD 51.54.Z). Ponadto Spółka rozpoczęła świadczenie kompleksowych usług polegających na instalacji systemów wentylacji i oddymiania garażu w obiektach budownictwa mieszkaniowego i użytkowego. Usługi te zgodnie z załączoną interpretacją Głównego Urzędu Statystycznego należy klasyfikować pod symbolem PKWiU 45.33.12-00.00 - roboty związane z montażem instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.

Zgodnie z postanowieniami kontraktów zawieranych z inwestorami kompleksowe wykonanie instalacji systemu wentylacji i oddymiania jest wynagradzane ryczałtowo za całość opisanych w umowie prac i obejmuje swoim zakresem następujące elementy:

1.

wykonanie wszelkich prac przygotowawczych niezbędnych do rozpoczęcia i prowadzenia robót montażowych w sposób prawidłowy i zgodny z przepisami polskiego prawa, w tym, przygotowanie dokumentacji projektowej i wykonawczej,

2.

zamówienie i zakup stosownych urządzeń (np. wentylatorów) oraz materiałów, a także usług obcych niezbędnych do wykonania instalacji systemu,

3.

wykonanie niezbędnych robót zabezpieczających i tymczasowych, związanych z zakresem wykonywanych czynności montażowych,

4.

zorganizowanie, nadzorowanie i zabezpieczenie wykonywanych prac,

5.

wykonanie montażu urządzeń instalacji zgodnie ze stosowanymi normami technicznymi i przepisami polskiego prawa,

6.

uruchomienie instalacji i sporządzenie stosownego protokołu odbioru robót, opracowanie dokumentacji powykonawczej, szkolenie w zakresie obsługi systemu.

Usługi te w części obejmującej instalacje i montaż urządzeń są realizowane poprzez podwykonawców działających w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

* czy na fakturze za realizację wyżej opisanej instalacji należy odrębnie wykazywać wartość urządzeń zainstalowanych w ramach realizowanych prac i odrębnie wartość wykonanej usługi.

Jeżeli należałoby wykazywać na fakturze odrębnie wartość zainstalowanych urządzeń i wykonanych usług to, czy dyspozycja art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy o VAT, w przypadku zaliczenia tego rodzaju działalności do usług budowlanych miałaby zastosowanie do obydwu pozycji faktury.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z zawieranym kontraktem inwestor zamawia kompletną i kompleksową usługę, w ramach której instalowane są zakupione dla potrzeb tego systemu urządzenia klimatyzacyjne. Uzgodnione, na podstawie złożonej oferty wynagrodzenie jest wynagrodzeniem ryczałtowym za całość prac i świadczonych usług. W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że nie jest konieczne wyodrębnianie na fakturze za zrealizowane świadczenie wartości zainstalowanych urządzeń i wykonanych usług.

Gdyby jednak inwestor wymagał odrębnego wykazania tych pozycji na fakturze, szczególny moment obowiązku podatkowego należy zastosować do całości świadczenia wykazanego na fakturze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnicy, o których mowa w art. 15 ww. ustawy, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Faktura jest więc dokumentem potwierdzającym zaistnienie określonej transakcji sprzedaży.

Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 14 i 15.

W świetle ogólnych przepisów zawartych w art. 19 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 - 21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Natomiast zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Od powyższej zasady przewidziane są liczne wyjątki. Stosownie do regulacji zawartej w art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ww. ustawy, w przypadku świadczenia usług budowlanych i budowlano - montażowych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania tych usług.

Ustawodawca określił również, kiedy należy wystawić fakturę przy robotach budowlano - montażowych. Zgodnie z § 15 ust. 1 cytowanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów, w przypadkach określonych w art. 19 ust. 10 i ust. 13 pkt 1-5 i 7-11 ustawy, fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego. Jednakże faktury, o których mowa powyżej nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego (§ 15 ust. 2).

Zaznaczyć należy, że to strony określają w zawartych umowach cywilnoprawnych co jest przedmiotem transakcji. Jeżeli zatem z umowy cywilnoprawnej wynika, iż przedmiotem transakcji jest usługa budowlano-montażowa w skład której wchodzi dostawa materiałów, wówczas przy fakturowaniu brak jest podstaw do wyłączenia z robót budowlano - montażowych wartości materiałów i pozostawienie z tych usługach wyłącznie robocizny.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka świadczy kompleksowe usługi polegające na instalacji systemów wentylacji i oddymiania garażu w obiektach budownictwa mieszkaniowego i użytkowego, na które składają się: wykonanie prac przygotowawczych, dokumentacji projektowej i wykonawczej, zakup stosownych urządzeń, materiałów i usług, wykonanie robót zabezpieczających, zorganizowanie, nadzorowanie i zabezpieczenie prac, wykonanie montażu urządzeń, uruchomienie instalacji, sporządzenie dokumentacji powykonawczej, szkolenie w zakresie obsługi systemu. Przedmiotowe usługi sklasyfikowane zostały przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi jako "roboty związane z instalacją wentylacyjną i klimatyzacyjną" mieszczące się w grupowaniu PKWiU 45.33.12-00.00.

W myśl art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ww. ustawy obowiązek podatkowy z tytułu opisanych usług budowlano - montażowych powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania tych usług, fakturę zaś za całą wykonaną usługę budowlano - montażową wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego.

Natomiast, gdyby umowa zawarta z inwestorem przewidywała odrębne świadczenie usługi i odrębnie dostawę towarów, obowiązek podatkowy z tytułu dostawy towarów powstanie na zasadach określonych w art. 19 ust. 1 i 4 ww. ustawy tj. w dniu wystawienia faktury nie później jednak niż 7 dnia od dnia wydania towaru. Zgodnie z § 13 ww. rozporządzenia fakturę wystawia się nie później niż 7. dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl