IPPP1/443-286/14-4/JL - VAT w zakresie opodatkowania dopłat inwestorów wnoszonych do spółki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-286/14-4/JL VAT w zakresie opodatkowania dopłat inwestorów wnoszonych do spółki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2014 r. (który wpłynął do tut. Biura za pomocą platformy ePUAP w dniu 13 marca 2014 r.) - uzupełnionym w dniu 15 kwietnia 2014 r. za pomocą platformy ePUAP pismem z dnia 15 kwietnia 2014 r. (data wpływu 15 kwietnia 2014 r.) na wezwanie Organu z dnia 14 kwietnia 2014 r. (doręczenie 15 kwietnia 2014 r.) - o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dopłat inwestorów wnoszonych do spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2014 r. za pomocą platformy ePUAP wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dopłat inwestorów wnoszonych do spółki.

Wniosek uzupełniony został w dniu 15 kwietnia 2014 r. za pomocą platformy ePUAP pismem z dnia 15 kwietnia 2014 r. (data wpływu 15 kwietnia 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 14 kwietnia 2014 r. (doręczenie 15 kwietnia 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest organizacją pozarządową działającą w formie fundacji. Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, posiadającym siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Fundacja prowadzi działalność w zakresie wspierania rozwoju przedsiębiorczości w Polsce, współorganizując sieć centrów rozwijania młodej przedsiębiorczości w ramach których Fundacja wspiera rozwój nowych oraz innowacyjnych przedsięwzięć gospodarczych. Wnioskodawca rozważa zawiązanie w przyszłości spółki akcyjnej (dalej: "Spółka Akcyjna"). Spółka Akcyjna będzie posiadała siedzibę i zarząd na terytorium Polski. Akcjonariuszami Spółki Akcyjnej obok Wnioskodawcy będą również osoby fizyczne będące polskimi rezydentami podatkowymi (dalej: "Inwestorzy"), którzy będą wskazywać i wspierać konkretne przedsięwzięcia prowadzone przez Spółkę Akcyjną (dalej: "Start-up"). Inwestorami będą mogły być tylko osoby niemające doświadczenia biznesowego (inwestycyjnego), tj. studenci uczelni wyższych i absolwenci. Spółka Akcyjna zamierza prowadzić tzw. akademicki...I. (dalej: I.). Celem działania I. będzie umożliwienie Inwestorom przetestowania i wdrożenia swojego pomysłu biznesowego. Inwestorzy będą współpracowali ze Spółką Akcyjną w rozwoju wydzielonego pionu Spółki Akcyjnej - działającego w ramach I. tzw. start-up'a (dalej: Start-up). Inwestorzy będą współprowadzili przez określony czas wyodrębnioną w sensie rachunkowym działalność (tekst jedn.: Start-up) i będą dbali o jej rozwój współpracując z pracownikami I. i z ekspertami współpracującymi z I. Sam cel i sens istnienia I. będzie polegał na przygotowaniu Uczestników do uczestniczenia w przyszłości w obrocie gospodarczym w tym na nauczeniu Ich prawidłowego wypełniania obowiązków publicznoprawnych. Działalność Spółki Akcyjnej oraz funkcjonowanie wydzielonych Start-up'ów będzie miało na celu przygotowanie Inwestorów do uczestniczenia w przyszłości w obrocie gospodarczym poprzez m.in. edukację w zakresie prawidłowego wypełniania obowiązków publicznoprawnych. Inwestorzy będą obciążeni obowiązkiem dokapitalizowywania wskazanego Start-up'a w drodze obejmowania akcji kolejnych emisji, wnoszenia dopłat lub pożyczek do Spółki Akcyjnej. Obowiązki Inwestorów w zakresie wspierania danego Start-up'a będą wynikały ze statutu Spółki Akcyjnej oraz umów inwestycyjnych, które Spółka Akcyjna będzie zawierała z Inwestorami zainteresowanymi współfinansowaniem rozwoju Start-up'a. Jeżeli charakter działania Start-up będzie wymagał wykonywania przez Inwestorów na rzecz Spółki Akcyjnej pracy osobiście obok ponoszenia nakładów finansowych, Inwestorzy zostaną zatrudnieni przez Spółkę Akcyjną na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia lub umowy o dzieło. Statut Spółki Akcyjnej będzie przewidywał, że część akcji w Spółce Akcyjnej będzie akcjami uprzywilejowanymi, niektóre akcje uprzywilejowane mogą być akcjami niemymi (dalej: Akcje) - w rozumieniu art. 351 § 1 oraz art. 353 § 3 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1030, dalej: k.s.h.). Statut Spółki Akcyjnej będzie również określał obowiązek spełniania przez Inwestorów posiadających Akcje (dalej łącznie zwani: Akcjonariuszami) dodatkowych świadczeń na rzecz Spółki na podstawie art. 351 § 3 k.s.h., o których to świadczeniach mowa jest również w art. 396 § 3 k.s.h. (dalej: Dopłaty). Dopłaty do Spółki Akcyjnej będą wnoszone na zasadach określonych w odrębnych przepisach w tym w szczególności na podstawie art. 396 § 3 k.s.h., który brzmi: "Do kapitału zapasowego wpływają również dopłaty, które uiszczają akcjonariusze w zamian za przyznanie szczególnych uprawnień ich dotychczasowym akcjom, o ile te dopłaty nie będą użyte na wyrównanie nadzwyczajnych odpisów lub strat". Dopłaty będą zasilały kapitał zapasowy Spółki Akcyjnej, chyba że Dopłaty będą użyte na wyrównanie nadzwyczajnych odpisów lub strat na podstawie odpowiednich przepisów k.s.h. oraz statutu Spółki Akcyjnej. Statut Spółki Akcyjnej będzie przewidywał, że Dopłaty będą miały charakter zwrotny, zwrot Dopłat będzie następował np. w sytuacji gdy Akcje utracą charakter uprzywilejowany.

Wnioskodawca (Fundacja) pracuje nad opracowaniem projektu statutu nowej spółki akcyjnej. Zawiązanie spółki akcyjnej oraz jej rejestracja w rejestrze przedsiębiorców KRS planowane są w 2014 r. W tym zakresie działania Wnioskodawcy prowadzone są na podstawie memorandum wykonawczego opracowanego przez Wnioskodawcę. Głównym akcjonariuszem w spółce akcyjnej zostanie fundacja. Dalsze działania Wnioskodawcy oraz innych akcjonariuszy (jeżeli zdecydują się przystąpić do nowej spółki akcyjnej) będą uzależnione od rozstrzygnięć ministra finansów w wydanych interpretacjach indywidualnych. W momencie, gdy dojdzie do określenia pełnej struktury akcjonariatu zostanie zawarte dodatkowe porozumienie pomiędzy akcjonariuszami poprzedzające bezpośrednio akt zawiązania spółki akcyjnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Dopłaty wnoszone przez Akcjonariuszy do Spółki Akcyjnej będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, Dopłaty wnoszone do Spółki Akcyjnej nie są wynagrodzeniem za dostawę towarów lub świadczenie usług, ani nie zwiększą podstawy opodatkowania z tytułu takich czynności w rozumieniu art. 29a ust. 1 Ustawy o VAT w związku z czym nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W ocenie Wnioskodawcy, wniesienie Dopłaty nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 Ustawy o VAT, Dopłata nie spełnia definicji towaru zawartej w ww. przepisie Ustawy o VAT. Dopłaty nie mogą też zostać zakwalifikowane jako usługa w rozumieniu przepisu art. 8 Ustawy o VAT, bowiem Dopłaty nie mają charakteru wzajemnego. Jednocześnie, Spółka Akcyjna w zamian za otrzymane Dopłaty nie dokonuje dostawy towarów ani nie świadczy usług na rzecz Akcjonariusza. W myśl art. 29a ust. 1 Ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Z treści przepisu art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L Nr 347 str. 1 z późn. zm.) wynika, że podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z powyższych przepisów wynika, że włączenie do podstawy opodatkowania dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to, po pierwsze, celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi oraz, po drugie, wpływająca bezpośrednio na cenę towaru lub usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnej dostawy towarów czy też konkretnego rodzaju usługi i mają bezpośredni wpływ na ich cenę (obniżają ją). Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Zgodnie z art. 351 § 3 w zw. z art. 396 § 3 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) statut spółki akcyjnej może uzależniać przyznanie szczególnych uprawnień od spełnienia przez akcjonariuszy dodatkowych świadczeń na rzecz spółki. Dopłaty są wkładami stanowiącymi część majątku spółki, są źródłem kapitału wykorzystywanego jako kapitał obrotowy, na zakupy inwestycyjne lub na pokrycie strat spółki. Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Akcjonariusze będą wnosić Dopłaty do kapitału zapasowego Spółki Akcyjnej. Wspomniana Dopłata będzie miała na celu pokrycie ujemnego wyniku finansowego, wydatków związanych z funkcjonowaniem spółki (zatrudnienie i szkolenie pracowników, pierwsze wyposażenie, zakup pierwszego sprzętu itp.). Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego zdarzenia przyszłego w ocenie Wnioskodawcy przedmiotowe Dopłaty wnoszone przez Akcjonariuszy, nie zwiększają podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 Ustawy o VAT, gdyż nie mają one bezpośredniego wpływu na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Dopłata do Spółki Akcyjnej ma charakter ogólny, a jej celem jest m.in. pokrycie ujemnego wyniku finansowego oraz wydatków związanych z funkcjonowaniem Spółki Akcyjnej. Tym samym Dopłaty nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 12 kwietnia 2011 r. (IPPP2/443-355/11-2/JO): "Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż przedmiotowe dopłaty wnoszone przez Wnioskodawcę, nie stanowią obrotu, w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, będącego podstawą opodatkowania, gdyż nie mają one bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług. Dopłata taka ma charakter ogólny, a jej celem jest m.in. pokrycie ujemnego wyniku finansowego oraz wydatków związanych z funkcjonowaniem spółki. Tym samym nie stanowią dopłaty do ceny usługi, a w związku z tym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl